g1

Sistem depășit, îmbătrânit, lipsit de randament.Greu,  primitiv , inutil.Elevi cocoșați de lecții, stresați,chinuiți.Programe școlare greoaie, manuale controversate, sisteme de evaluare proaste.Predare după dictare, memorare, redare, extemporale surpriză, scos la tablă și spus lecția… și lista poate continua.În linii mari, cam așa arată tabloul  sistemului de învâțământ românesc.

Frustrarea e și mai mare când îți dai seama că ceea ce ai învățat în general și liceu nu-ți folosește aproape deloc sau chiar deloc în lumea reală.Integralele nedefinite de la mate, Baltagull lui Sadoveanu, entropia termodinamicii, formulele complexe de hidrocarburi etc. nu ne folofesc la nimic.Și eu și majoritatea colegilor mei au pățit la fel și de asta scriu acest articol.

Discrepanța între  dintre teorie și practică, între ceea ce se învață la școală și lumea reală,  apare ca o consecință firească a fapltului că școala românească nu este făcută pentru  a servi vieții sociale.În sistemele educaționale din Marea Britanie, Belgia , SUA, școala se face numai pentru a servi vieții sociale.În mod greșit, la noi,  se pornește de la ideea că trebuie să știm deși nu am făcut la școală, că trebuie să facem deși n-am făcut niciodată, că trebuie să înțelegem , deși chestiunile sunt complexe.

Dacă susținem că la școală am fost obligați să învățăm lucruri care nu ne-au ajutat la nimic, în mod consecutiv se pune problema de a ști  ce ar fi fost util , dar școala nu ne-a învățat.În acest sens , cred că ne-a lipsit și încă ne lipsește educația juridică predată în școală.

N-ar fi deloc lipsit de interes pentru elevi , dacă anumite chestiuni de educație juridică s-ar studia în gimnaziu  și liceu. Și aici nu vorbim de materie aia tâmpită,cultură  civică, care numai cultură civică nu e , unde se învață chestiuni prezentate din perspectiva maximei generalizări teoretice , oarecum abstracte și  absolut inutile. Realitățile vieții sociale impun altceva.Materia numită educație juridică trebuie să aibă aptitudinea de a explica elevilor ce este aceea o lege, ce este contractul, ce drepturi și ce obligații le conferă, cum se materializează răspunderea contractuală, ce este aceea o  infracțiune și ce comportament trebuie evitat pentu a nu intra in sfera ei, ce este accea o pedeapsă și care este rolul ei etc.

Aceste noțiuni au sens atâta timp cât ne ajută și  ne simplifică viața  de zi cu zi.Ce e mai important, să cunoaștem munții Chinei, sau să ne cunoaștem drepturile în calitate de consumatori?Să știm câte straturi de electroni are carbonul, sau să știm că dacă cineva ne atacă putem riposta fără să fim pedepsiți? Să știm caracteristicile simbolismului, sau să știm că avem dreptul să ne ne exprimăm gândurile, ideile , opiniile în mod liber, necenzurat?

Din păcate , asistăm la o perpetuare a sistemului de învățământ comunist, un sistem  rupt de realitate.Ceea ce este cert, e că blestemul sistemului de educație trebuie să se sfârșească.Până atunci, elevii vor realiza că în școală  nu e important să  înveți ceea ce îți place, ci să iți placă ceea ce trebuie să înveți!

Virgil Cristea, jurist.

 

 

 

 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.