Pentru milioane de oameni care lucrează în fața unui ecran, durerile de cap, ochii inflamaţi și un gât dureros sunt manifestări prea des întâlnite. Din fericire, există câteva lucruri simple pe care le puteţi face pentru a evita disconfortul produs de calculator şi telefon.

Stai în fața unui ecran la locul de muncă timp de multe ore, apoi te ia o durere de cap, te ustură ochii, gâtul e uscat şi ai dureri în zona cervicală ? Dacă este așa, bun venit în clubul celor afectaţi de sindromul privitului la calculator, o situaţie care urmează să se instaleze la cei care folosesc un ecran pentru mai mult de trei ore pe zi. Acest lucru se întâmplă adesea multora dintre noi – aproximativ 70 de milioane în întreaga lume.

Cu riscul de a părea alarmişti, unii cercetători susțin că sindromul Computer Vision este numărul 1 între pericolele secolului 21. Dar, durerile de spate, durerile de cap, hipertensiunea şi disconfortul nu sunt consecinţe inevitabile ale timpului petrecut în faţa ecranului, poate că ar trebui să fim pur și simplu mai atenţi. Cel puțin, ar trebui să-i încurajăm pe copiii noștri să dezvolte obiceiuri bune când sunt în faţa ecranului.

Studiile au dezvăluit cifre îngrijorătoare. În SUA, 30% dintre sugari interactionează zilnic cu dispozitive digitale, în timp ce peste 60% dintre copiii mici stau în faţa televizorului sau urmăresc clipuri pe device-uri mici, tablete, smartphone între una şi două ore pe zi. Acelaşi lucru se petrece şi în alte zone din lume.

Într-un studiu realizat cu 642 de elevi din Iran, cu vârste cuprinse între 11 și 18 ani s-a constatat că aproximativ 70 % dintre ei utilizau calculatorul timp de cel puțin două ore pe zi. Aproape jumătate aveau ochi încordaţi, uscaţi, vederea încețoșată și aveau dureri de cap. Simptomele au fost mai puternice la cei care au stat mai mult sau pe termen scurt în faţa ecranului. În timp ce majoritatea îşi revin rapid după ce se îndepărtează de ecran, alţii au nevoie de o zi pentru a-şi reveni. Aproximativ o treime stau prea aproape de ecran.

Un alt studiu efectuat în Noua Zeelandă efectuat în 6.500 de familii au afirmat că, 79% dintre copii de 2 ani se uită la televizor sau pe ecrane mici la clipuri video (desene animate, muzică, jocuri).
Când vine vorba de ţara noastră nu trebuie decât să fim atenţi în preajma noastră şi vom constata că situaţia este îngrijorătoare şi apropiată de cea din SUA sau alte state europene.

Ce putem face?

Ochii lucreaza mai greu atunci când citim de pe un ecran, deoarece imaginile de calculator sunt realizate din pixeli, puncte mici, care au un centru luminos și marginile neclare. Imaginile și cuvintele imprimate , prin comparație, sunt solide și bine definite. Ochii noștri trebuie să se concentreze în mod constant, să se relaxeze, apoi să se reorienteze şi să se concentreze din nou pentru a citi pixelii, ceea ce oboseşte muşchii globilor oculari. Regula 20-20-20, menită să combată acest lucru spune că ar trebui să luăm o pauză de 20 de secunde la fiecare 20 de minute de privit la ecran și să ne concentrăm pe puncte aflate la 20 picioare (în sistemul metric aceasta echivalează cu 6,1 metri) de computer.

Când ne uităm la un ecran, noi nu clipim la fel de des precum în mod normal, iar acest lucru se poate rezolva dacă în mod conștient o vom face mai des, ceea ce va umezi ochii și va reduce iritația . Ecranele plate cu filtre anti-orbire sunt blânde cu ochii, pentru că au lumina potrivită. Dacă aveți ochelari , verificați reţeta medicală şi asiguraţi-vă că au fost luate în considerare lentilele heliomate, care reduc efectul de orbire produs de lumina puternică.

Când vine vorba de distanța la care stăm de ecran, cum stăm și nivelul optim pentru citirea documentelor, se pot face câteva constatări. Este mai comod să privim în jos la un ecran, astfel încât să păstrăm ecranul la 15 la 20 de grade sub nivelul ochilor ( aproximativ 10-13cm faţă de nivelul orizontal, măsurată din centrul ecranului.

Ecranul trebuie sa fie la 46-66 cm. depărtare de faţă; dacă e ţinut mai aproape ochii trebuie să facă eforturi mai mari să se concentreze pe ecran.

Stați într- un scaun adecvat, chiar dacă e urât, așa încît să aveți un suport la spate şi să staţi cu picioarele pe podea.

Oh, și citi mai multe cărți, ele sunt mai bune pentru voi!

Alice Valeria Micu