Florin Mureșan, primarul comunei Baciu, îi îndeamnă pe locuitorii comunei să semneze petiția care să urgenteze demararea proiectului pentru centura Baciului. Edilul consideră că o eventuală centură metropolitană este un proiect prea îndepărtat, iar problemele de trafic ale comunei au nevoie de o rezolvare mult mai rapidă

”În calitate de primar, propun o abordare mai rapidă şi etapizată pentru a rezolva la început măcar o parte din problemele de trafic ale comunei Baciu. Comuna Baciu nu mai poate aştepta 6 ani până la realizarea ipotetică a acestei centuri de ocolire. Va solicit să semnaţi petiţia prin care solicităm CJ Cluj, CL Cluj-Napoca şi CFR să urgenteze procedurile pentru realizarea etapelor 1 şi 2, care pot fi realizate foarte rapid şi la o fracţiune din costul total al centurii Baciului”, a declarat Florin Mureșan.

Planul Integrat de Mobilitate Urbană pentru zona metropolitană Cluj, realizat în 2015, propune realizarea centurii Baciu (cod proiect C10B), pe o lungime de aproximativ 5 kilometri, la un cost aproximativ de 37 mil EUR. Perioada de pregătire a proiectului este 2018-2019, iar perioada de realizare este 2020-2021.

Proiect în trei etape propus de Florin Mureșan

DN 1F dinspre Baciu este, după intrarea din Floreşti, a doua cea mai congestionată radială de acces in Cluj-Napoca. Drumul cu o bandă pe sens funcţionează atât ca variantă de tranzit pentru traficul greu, cât şi ca o cale unică de acces dinspre Baciu (şi alte localităţi suburbane de pe DN 1F) înspre oraş. (26000 de intrări la ora de vârf.)
Proiectul poate fi împărțit în trei etape. În prima etapă să fie realizată legătura TETAROM 1 -Zona Industrială VEST Lungime: 1 km. Drum de legătură intre Parcul TETAROM 1 si Zona Industrială Vest care oferă un drum de acces suplimentar spre comuna Baciu, decongestionând intrarea de pe DN1F la orele de vârf.

Un astfel de drum de acces ar determina ca traficul la orele de vârf pe DN1 F să se distribuie pe o rută suplimentară de intrare în oraş, scăzând timpul de aşteptare. De asemenea, drumul integrează Parcul Tetarom cu zona Industrială Vest şi proiectul Tetapolis, oferind acces sporit companiilor din zonă, şi uşurează accesul spre infrastructuri de afaceri cu impact judeţean şi regional, crescând atractivitatea acestora şi competitivitatea locaţiei. Un astfel de proiect va determina creşterea accesului spre zona Cheile Baciului pentru o mai bună valorificare turistică.

Potrivit primarului din Baciu, o astfel de investiţie este de o complexitate redusă, fără riscuri semnificative, realizabilă rapid şi la costuri reduse. Propunerea primarului este o şosea de legătură pe două benzi între Tetarom 1 şi Zona Industrială Vest; Amenajare sens giratoriu pe DN 1 F în dreptul Napolact; Consolidare Pod Nadăș.
În cea de-a doua etapă a proiectului ar urma să se realizeze legătura dintre Zona Industriala VEST -Baciu Triaj – comuna Baciu (str Bradetului), având o Lungime de 1.6 kilometri.

În acest fel s-ar facilita legăturile funcţionale la nivel metropolitan între comuna Baciu si municipiul Cluj-Napoca. De asemenea, ar determina accesul rutier îmbunătățit pentru cetăţenii comunei Baciu.

Aceasta este o altă legătură realizabilă rapid și la costuri reduse, având în vedere ca o parte din drumuri există deja.

Etapa a treia a proiectului este reprezentată de realizarea șoselei de ocolire a comunei Baciu ce va scoate traficul greu din localitate
” Această componentă presupune cel mai ridicat efort financiar datorită reliefului şi necesităţii construirii unui nou pod de mare capacitate peste Nadăș şi racordarea la DN1F. Investiţia este necesară, însă poate fi realizată după finalizarea primelor două etape”, afirmă Florin Mureșan.

Primarul recunoaște că aceste proiecte sunt responsabilitatea Consiliului județean și a Consiliului local Cluj-Napoca, acesta fiind și motivul pentru care a inițiat o petiție care să determine urgentarea demarării acestor proiecte.

” Comuna Baciu depinde pentru realizarea acestor proiecte de alte administraţii şi instituţii. Prima etapă cade exclusiv în sarcina CJ Cluj care operează Tetarom şi a Municipiului Cluj-Napoca pe a cărui teritoriu se află drumul. Etapa a doua depinde de CJ Cluj, Zona Metropolitană Cluj care au la dispoziţie finanțările pe infrastructură. De asemenea, CFR trebuie să acorde accesul pentru construcţie în zona Baciu Triaj. Comuna Baciu se poate implica prin asigurarea unei cofinanţări şi a studiului de fezabilitate. Etapa a treia prevede construcţia unui drum naţional şi cade în sarcina CNADR, care gestionează infrastructura naţională de drumuri. Va solicit să semnaţi petiţia prin care solicităm instituţiilor sus-menţionate să urgenteze procedurile pentru realizarea etapelor 1 şi 2 care pot fi realizate foarte rapid şi la o fracţiune din costul total al centurii Baciului. Comuna Baciu are nevoie de legături rutiere suplimentare cu municipiul Cluj-Napoca şi nu putem aştepta încă 6 ani pentru realizarea unui proiect ipotetic şi incert”, a explicat primarul.