De la anii în care cursele de București erau abandonate de către companiile private, după o scurtă perioadă de operare, în detrimentul TAROM, care își permitea să meargă pe pierdere ani în șir, în 2016 situația s-a întors: firmele aeriene se bat pe acest traseu în prețuri și frecvențe. Un alt traseu care în trecut nu pasiona pe nimeni este disputat de patru companii: Istanbul.

wizz 2 (Small)

Wizz Air este de departe cea mai agresivă companie de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj (AIAIC), cu zboruri pe 23 de rute către 13 țări. Ultima destinație regulată pe care a anunțat-o este Malaga, din 2 august, operată de două ori pe săptămână, marți și sâmbătă, cu aeronave Airbus A320, de 180 de locuri. „Comunitățile românești din Sudul Spaniei vor beneficia de această nouă conexiune cu județul Cluj și cu întreaga Transilvanie”, consideră președintele Consiliului Județean, Marius Mînzat.

După anunţul Blue Air, care dădea preţuri începând de la 89 de lei pe zbor spre București, Wizz a venit cu tarife la jumătate de preţ, începând cu 39 de lei, din 22 iulie. Principalul său concurent low-cost, Ryanair, avea intenția de a introduce aeronave pe traseul respectiv, dar după ce Wizz și Blue au informat că vor opera pe ruta spre Otopeni, nu a mai dat semne. Wizz a mai avut această cursă în trecut, dar a sistat-o. „Zboruri vor fi în fiecare zi, cu excepţia sâmbetelor, iar din octombrie vom avea pe această rută două curse pe zi. Din acest an inaugurăm alte patru curse internaţionale, la Berlin Schoenefeld (3 iulie), Doncaster Sheffield (22 iulie), Billund (23 iulie), Alicante (24 iulie), toate la preţuri minime între 109 şi 179 de lei”, a informat Owain Jones, chief corporate officer la Wizz Air.

Activitatea companiei se va concentra pe zona europeană, mai puţin pe zborurile transatlantice şi nu este exclusă o cursă pe relaţia Cluj – Budapesta. Operatorul privat a alocat a cincea sa aeronavă Airbus A320 la baza sa din Cluj, înfiinţată în 2008, ce dispune acum de 180 de angajaţi. Anul trecut, Wizz a transportat de pe AIAIC 1,1 milioane de pasageri, din 4,5 milioane în România. Acum operatorul are de pe aeroportul din Cluj 28 de curse spre 13 ţări. La finele anului, Wizz va avea 19 aeronave pe cele nouă aeroporturi pe care activează în România, cele mai multe la Bucureşti (8), Cluj (4) şi Timişoara (2) şi 600 de angajaţi.

Investiţiile realizate în România se ridică la 2 miliarde de euro, care includ şi 3.300 de locuri de muncă. În 2015 Wizz a transportat 19,2 milioane de pasageri. Compania a făcut o comandă de 110 avioane A321 până în 2019, iar până în 2024 se va dota cu 150 de aeronave noi. La nivel internaţional, Wizz are 22 de baze în 12 ţări şi 420 de rute, 2.600 de angajaţi şi o flotă de 67 de aeronave Airbus A320 şi A321. Ea avea o cotă de piaţă de 28,60% în România, urmată de Tarom (24,30%), Blue Air (14,50%), Ryanair (6,70%), Lufthansa (6,60%), alte companii (19,30%).

blue (Small)

Blue Air lansează pe 16 decembrie o cursă regulată de Birmingham, cu o frecvenţă de trei zboruri pe săptămână, luni, miercuri și vineri. Aeroportul din Cluj devine a şasea bază operaţională. „În urma recentei vizite la Cluj-Napoca, precum și la cererea aeroporturilor, am decis să fructificăm această oportunitate catre Birmingham – o destinație atractivă atât din punct de vedere turistic, cât și de business.

Angajamentul nostru pentru piața din Transilvania este subliniat de faptul că, începând cu această toamnă, Cluj-Napoca devine al șaselea aeroport unde ne stabilim o bază operaţională. Deschiderea celor trei rute de la Cluj-Napoca către Bucureşti, Liverpool şi Dublin face parte din strategia de dezvoltare Blue Air din acest an. Activitatea noastră în România a întregistrat o creştere semnificativă, datorată faptului că urmează să avem o flotă de 28 aeronave Boeing 737 din iunie”, a spus Gheorghe Răcaru, director general al Blue Air.

Dacă sectorul între Bucureşti şi Cluj e operat de patru ori pe săptămână, din 30 octombrie Blue va mări frecvenţa, ca urmare a cererii ridicate, la două pe zi. Pe de altă parte, cursele către Liverpool şi Dublin se vor opera cu două frecvenţe săptămânale, luni și vineri, respectiv, marţi şi sâmbătă. Pentru a marca momentul primului zbor Cluj – Liverpool, AIAIC și Asociația Cluj-Napoca 2021 Capitală Europeană a Culturii au organizat un moment artistic pentru pasageri, dedicat trupei britanice The Beatles, susținut de clujenii de la David & The Six Martini Band. Biletele de avion costă începând de la 20 euro/zbor pentru București și Liverpool, respectiv 34,95 euro pentru Dublin, cu toate taxele incluse, dar cu locuri limitate. Tarifele includ gratuit un bagaj de mână de 10 kg, iar pe ruta internă, un bagaj de cală de 32 kg.

Zborul de București este operat din 3 iunie de Blue Air cu preţuri de la 89 lei / segment. Operatorul local a mai avut o cursă pe acest traseu, dar a renunţat la ea. Noua cursă pleacă din Bucureşti luni şi vineri la 07:30 şi aterizează la 08:20 la Cluj-Napoca. Întoarcerea spre Bucureşti e programată la 17:15, cu aterizare la Otopeni la 18:05, luni şi vineri. Marţi şi sâmbătă aeronavele decolează din Bucureşti la 07:00 şi aterizează la 07:50 pe aeroportul clujean. Tot marţi şi sâmbătă o cursă pleacă din Cluj-Napoca la 17:15 şi aterizează la Otopeni la 18:00. „Ruta internă spre Bucureşti şi destinaţiile noi vor contribui la o importantă creștere a traficului de pasageri în acest an şi vor asigura o tot mai mare diversitate a reţelei de rute pe care o punem la dispoziţia pasagerilor noştri”, afirmă David Ciceo, directorul AIAIC.

tarom (Small)

Până acum, TAROM a fost mai degrabă un operator pasiv pe aeroportul din Cluj, obișnuind să transporte parlamentari subvenționați și businessmeni, însă întețirea concurenței din partea privaților i-a cam stricat rânduiala. Cu toate că în ultimii ani compania de stat a tot ieșit în pierdere. Din 1 iunie TAROM a introdus ruta Iași – Cluj-Napoca – Istanbul, cu două zboruri pe săptămână, miercuri și sâmbătă, care a va fi operată cu o aeronavă Boeing 737-300, de 134 de locuri. “Prin intermediul acestui zbor spre Istanbul va fi posibilă conexiunea cu un important nou hub din Europa de Sud-Est și din Asia de Sud-Vest”, apreciază Ciceo.

Concurența privată a apărut și pe această cursă. Atlasglobal va opera cu o frecvență de trei zboruri pe săptămână cu aeronave de tip Airbus A321, de 204 locuri. Operatorul privat turc Atlasjet Airlines a fost înființat în 2001, dar din 2015 a decis să continue operarea zborurilor sub denumirea de Atlasglobal. Acum operează cu 24 de aeronave, spre 40 de destinații, dintre care 1 Airbus A319, 9 Airbus A320 și 14 Airbus A321. Pe ruta spre Istanbul operează în această vară şi Turkish Airlines.

La două săptămâni după ce TAROM a anunţat introducerea unor curse către Istanbul, un alt operator aerian a informat că va opera zboruri regulate spre această destinaţie. Din 2 iunie, Pegasus efectuează zboruri regulate, cu o frecvență de trei pe săptămână. Cursele sunt operate de pe cel de-a doua aerogară a oraşului, Aeroportul Internațional Sabiha Gokcen. Baza de operațiuni a operatorului aerian turc este unul din aeroporturile internaționale cu cea mai mare dezvoltare recentă, înregistrând, în 2015, 28 de milioane de pasageri. Pegasus este lider pe piața aeriană low-cost din Turcia, cu o rețea de 103 destinații, din 40 de țări.

TAROM a reacționat în primăvară, după ce mai mulți privați și-au anunțat prezența pe o rută tradițională pentru compania de stat, Cluj-București. Operatorul naţional introducea, pentru călătoriile efectuate începând cu 15 mai, preţuri de 40 de euro, cu toate taxele incluse, ca ofertă pe traseul intern respectiv. „Anunțăm introducerea tarifului de la 40 de euro pentru un bilet dus cu toate taxele incluse către/dinspre Cluj-Napoca, respectiv 79 de euro pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse. Ofertele sunt disponibile la vânzare începând cu 9 martie și nu sunt limitate ca dată de vânzare și călătorie. Rezervarea, plata şi emiterea trebuie efectuate în acelaşi timp, iar locurile sunt limitate”, preciza TAROM.

Operatorul de stat a fost afectat de revocarea din funcţie, de către adunarea generală a acţionarilor, a directorului său general, belgianul Christian Heinzmann,.

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a informat că Sorin Bușe, venit de la Renault Technologie Roumanie, va prelua funcția de manager interimar. Inițial, Bușe a fost selectat pentru postul de director adjunct, dar TAROM a rămas fără șeful mare. „În baza procedurii de selecție privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice au fost selectați adjunctul CEO-ului, Sorin Bușe. Noul director administrativ este Paul Gurău, directorul de marketing Costin Ciotec și directorul tehnic Dorin Necula. Urmează selectarea directorului general care se face obligatoriu printr-o firmă de recrutare. Până la numirea managerului TAROM, Sorin Bușe preia funcția de director general”, a explicat Costescu.

lufthansa (Small)

Chiar și germanii de la Lufthansa, care păreau amorțiți pe ruta de Munchen, au luat hotărârea de a crește frecvența. AIAIC a anunţat suplimentarea cu încă o frecvenţă pentru zborul Cluj-Napoca – Munchen – Cluj-Napoca, faţă de cele două existente. Lufthansa va opera pe acest traseu şi în intervalul orar 17:55-18:40. Până în 2 iunie se opera zborul în zilele de luni, marţi, miercuri şi joi, în perioada 3 iunie – 16 septembrie se va opera în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri. În perioada 17 septembrie – 29 octombrie se va opera zborul în zilele de luni, marţi, miercuri, joi, vineri şi sâmbătă. Lufthansa are acum pe AIAIC trei frecvenţe de zbor pe zi. Pe de altă parte, Wizz a semnat un contract cu Lufthansa Technik Maintenance International pentru furnizarea de servicii curente de mentenanţă pentru bazele sale aeriene din Cluj-Napoca, Târgu-Mureş, Timişoara, Craiova și București.

lot (Small)

LOT Polish Airlines va început să opereze din 30 martie pe traseul Cluj-Varșovia, cu patru zboruri pe săptămână: sâmbătă cursele pleacă la 13:50, miercuri şi vineri, la 17:25. În funcţie de numărul de pasageri, frecvenţa curselor ar putea fi crescută de către polonezi, încât să fie operată zilnic. Zborurile sunt operate de aeronave Bombardier. Din Varşovia, pasagerii au posibilitatea să aleagă destinaţii precum Londra, Toronto, New York sau Chicago, a precizat Adrian Kubicki, purtător de cuvânt al LOT. Preţurile se situează între 100 şi 400 de euro, în funcție de clasă.

aeroport (Small)

Pista de 3,5 km, lăsată în ceață

“Vor continua lucrările de construcţii pentru finalizarea etapei I, de 2.100 m, a pistei de decolare-aterizare de 3.500 m la Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj Regie Autonomă. În acest sens se vor avea în vedere urmărirea lucrărilor, analiza problemelor tehnice şi întocmirea documentelor necesare pentru clarificarea modificărilor apărute pe parcursul execuţiei, a suplimentărilor şi a renunţărilor la această investiţie”, menționează conducerea AIAIC, pe portalul oficial. În acest an vor fi operate 11 noi destinaţii regulate, ajungându-se la 36 zboruri regulate spre 16 țări, alături de 10 curse charter. Anul trecut, AIAIC a înregistrat 1, 14 milioane de pasageri, în creştere cu 26 % faţă de 2014, iar pentru 2016 conducerea regiei estimează o creştere de 21%, la 1,8 milioane de călători. Tinţa conducerii aeroportului pentru 2017 este de 2 milioane de pasageri.

Cursa transatlantică, greu de realizat

“Înfiinţarea unei linii din Cluj spre SUA nu este viabilă economic. Nici Bucureştiul nu are o asemenea linie, nici ţările din jur. Nu se bagă nici Lufthansa, nici British Airways. Nu poate fi generat un trafic constant de plătitori pe această rută. Pe noi ne interesează să ajungem pe Coasta de Vest, nu în New York, care probabil ar fi ţinta vizată, ne convine mai mult să luăm avionul de la Frankfurt, oricum e nevoie de o escală. Când va fi funcţională Zona Metropolitană Cluj, cu 1 milion de locuitori, peste 10 ani, se poate discuta”, susține Andrei Roth, managing director al companiei informatice Recognos România, ce administrează bazele de date pentru cei mai mari 400 de emiţători de fonduri mutuale de pe continentul nord-american.