De ce este sportul necesar pentru sănătatea noastră, mai ales în pandemie?

De ce este sportul necesar pentru sănătatea noastră, mai ales în pandemie?

Beneficiile activităților fizice și a sportului, în general, au fost studiate și demonstrate de-a lungul timpului. Astfel, s-a demonstrat că sportul face parte din structura noastră naturală, fiind absolut necesar pentru o funcționare corectă a corpului nostru. Dar ce putem face când pandemia, dar și vremea rece și urâtă, ne împiedică să facem mișcarea mult dorită și mai ales, ce beneficii aduce sportul în aceste vremuri grele? Putem oare să ne întărim imunitatea în fața acestui virus?

În primul rând este cunoscut faptul că sportul este benefic pentru combaterea depresiei. Astfel, în timpul pandemiei, numărul persoanelor depresive aproape s-a dublat,conform WHO, majoritatea respondenților prezentând simptome precum depresie, atacuri de panică, insomnie, etc. În această situație, este absolut necesar să ne redresăm și să încercăm să ne creăm noi modalități prin care să facem mișcare.

Astfel, pentru gestionarea cât mai bună a simptomelor depresiei, unele cercetări sugerează că nivelurile ridicate de activitate aerobă (exerciții care ne cresc semnificativ ritmul cardiac) pot fi asociate cu reduceri mai mari ale simptomelor depresive. Cu toții ar trebui să luăm în considerare o perioadă dedicată sportului. Pentru o eficacitate sporită este recomandat ca activitățile fizice să fie făcute o dată sau de două ori pe zi și să includă și câteva exerciții scurte (30-90 secunde) de intensitate mai mare.
În funcție de preferințele fiecăruia, antrenamentul poate fi personalizat. Astfel, unii dintre noi pot apela la un antrenament cu exerciții de făcut în casă (de ex: jumping jacks, flotări, abdomene, etc.). Pentru alții, utilizarea echipamentelor de exerciții la domiciliu (benzi de alergat, aparate eliptice, biciclete staționare, etc.), poate fi de ajutor.

De asemenea, s-a demonstrat că antrenamentul de forță reduce simptomele de anxietate la persoanele cu sau fără o tulburare de anxietate. Ridicarea de greutăți cu ajutorul aparaturii de exerciții fizice sau a obiectelor de uz casnic (manuale, conserve, sticle umplute cu apă, cutii de vopsea, etc.) ne poate ajuta să reducem efectele negative ale stresului și anxietății.

Nici copiii nu pot fi mai prejos, mai ales gândindu-ne că nivelul lor de energie este unul mai ridicat decât la adulți și activitatea fizică este esențială pentru dezvoltarea lor corectă și pentru descoperirea mediului înconjurător. Astfel, îi putem implica și pe ei într-o activitate fizică de familie, cum ar fi un joc de “cine face cele mai multe genoflexiuni?” sau de “cine aleargă cel mai mult/repede”,etc. De asemenea, este demonstrat că, pentru copii și adolescenți, activitatea fizică moderată până la viguroasă și exercițiile fizice în timpul zilei sunt asociate cu creșteri ale stimei de sine, îmbunătățirea concentrării, reduceri ale simptomelor depresive și îmbunătățiri ale somnului.

Bătrânii și persoanele care suferă de boli cronice pot apela la plimbări scurte sau chiar la antrenamente de forță (cu obiecte ușoare și cu mișcări repetitive), cele din urmă putând aduce beneficii chiar mai mari bătrânilor, față de tineri. Astfel de exerciții vor îmbunătăți calitatea vieții, dar și funcționarea corpului celor aflați în grupe de risc.

Și persoanele care sunt dependente de alcool sau de alte substanțe se pot bucura de sport într-un mod benefic. Este demonstrat faptul că activitatea fizică moderată până la viguroasă (cum ar fi mersul cu viteză sau jogging) ajută la reducerea consumului de alcool și alte substanțe. În plus, participarea la o activitate fizică regulată se dovedește a stimula sistemul imunitar.
Reducerea consumului de substanțe este, de asemenea, asociată cu îmbunătățirea capacității organismului de a combate infecțiile.

Este important de știut că sportul făcut în casă, împreună cu familia, poate fi mai eficient, mai plăcut și chiar mai ieftin decât mersul la sală. Dacă ne gândim bine, în era tehnologiei, există atât de multe aplicații de sport ce pot cu ușurință să îndeplinească toate necesitățile oricărui individ și chiar pot înlocui cu succes un antrenor personal (iar unele sunt chiar gratis).Cu toții încercăm să gestionăm cât mai eficient stresul suplimentar legat de creșterea pandemiei COVID-19 și potențialul său de a amenința sănătatea noastră, a familiilor și a comunităților noastre. Astfel, ar fi benefic ca fiecare dintre noi să ia în considerare utilizarea activității fizice ca strategie pentru menținerea sănătății în această perioadă stresantă.

Deși multe lucruri se simt în afara controlului nostru acum, avem capacitatea de a fi creativi și de a ne adapta nevoile la vremurile pe care le trăim. S-ar putea ca mai apoi să ne uităm la acest moment dificil și să îl povestim ca fiind un moment de cotitură, când am învățat noi modalități de a ne construi rezistența emoțională și sănătatea fizică.

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii