În condiţiile în care serviciile mondiale de telecomunicaţii sunt serios ameninţate de competitorii neconvenționali, de tip Over-The-Top (OTT), care, lipsiţi de povara reglementărilor şi de necesitatea investiţiilor în generaţia următoare de infrastructură de bandă largă, se extind şi pun în pericol rentabilitatea investițiilor din partea operatorilor tradiționali, piaţa unică digitală se îndepărtează tot mai mult de poziţia utopică pe care a avut-o în urmă cu doar câţiva ani, devenind o urgenţă pe plan european şi mondial.

Conferinta Anuală a Asociaţiei Europene de telecomunicatii competitive a adus în discuţie aceste aspecte, fiind evidenţiată necesitatea operării unor distincţii clare între cele două competiţii care provoacă piaţa digitală mondială, cea la nivel de servicii şi cea la nivel de infrastructură.

Asigurarea unui tratament egal în faţa legii pentru fiecare jucător din această piaţă, aflată în cea mai efervescentă expansiune a ultimilor ani are nevoie de reglementări clare, de protejarea unui mediu concurenţial stabil, acolo unde acesta este operaţional şi de susţinerea unuia nou, în zonele neprotejate.

Planurile detaliate ale Comisiei Europene privind asigurarea condiţiilor pentru crearea unei pieţe unice digitale au identificat 3 piloni principali şi 16 acţiuni esenţiale care vor fi derulate până la sfârşitul anului 2016, conform comunicatului remis de Executivul comunitar.

Piaţa unică digitală presupune eliminarea impedimentelor de reglementare, iar în final, trecerea de la 28 de pieţe naţionale la una singură şi funcţională, în stare să contribuie anual cu circa 415 miliarde euro la economia Uniunii Europene şi să genereze noi locuri de muncă, la nivelul sutelor de mii.

Aplicaţiile şi serviciile prin Internet sunt furnizate de competitori disruptivi, modelele tradiţionale de distribuţie fiind depăşite prin abordări complet diferite, ceea ce le permite creşterea constantă a cotei de venituri de-a lungul întregului lanţ de valoare. În aceste condiţii, neutralitatea internetului devine tot mai mult un fel de cartof fierbinte pe care jucătorii din această industrie şi-l pasează de la unul la altul, făcând ca subiectul să se apropie de utopie cu aceeaşi viteză cu care se depărtează de ea piaţa unică digitală.

Nu este mai puţin adevărat că aceleaşi OTT-uri, depăşind aspectele legate de infrastructură, îşi concentrează atenţia asupra serviciilor, diversificând şi intensificând constant oferta pe zona serviciilor noi, în care au înghiţit deja 10% din cota de piaţă a industriei, dar şi pe cea a serviciilor tradiţionale, generând deplasări ale clienţilor dinspre operatorii tradiţionali.

Procesul de digitalizare a economiei şi a societăţilor contemporane este unul sensibil şi de el va depinde în bună măsură prosperitatea anilor următori. Strategia privind piaţa unică digitală se bazează pe cei trei piloni importanţi şi anume un acces superior al consumatorilor şi întreprinderilor la bunuri şi servicii digitale în Europa, condiţii adecvate şi de concurenţă echitabile, capabile să determine dezvoltarea reţelelor digitale şi a serviciilor inovatoare, iar în final, valorificarea la maximum a potenţialului de dezvoltare a economiei digitale.

Înţelegerea clienţilor se va oglindi în timp în randamentul investiţiilor, iar modelele optime de business, în stare să satisfacă dorinţele de creştere digitală şi cheltuielile de capital ale clienţilor vor defini în mod clar politicile imediate ale operatorilor de telecomunicaţii care îşi doresc rămânerea pe piaţa aceasta atât de disputată.

Inovările făcute în interesul clienţilor sunt singurele în măsură să satisfacă ambiţiile de creştere digitală manifestată de aceştia, ceea ce face să asistăm pe viitor la colaborări între companiile de telecomunicaţii tradiţionale şi jucătorii non-tradiționali.

Incubatoarele tehnologice şi campionii digitali îşi vor demonstra tot mai mult utilitatea în deblocarea oportunităţilor de inovaţie şi identificarea, creşterea şi susţinerea talentelor capabile de idei inovatoare, atât din interiorul companiilor, cât şi din „pepinierele” acestei industrii.

Până în 2020 se estimează că aproximativ 20% din venituri vor fi generate de piaţa digitală, trendul fiind de estompare progresivă a graniţele dintre categoriile de produse şi mobilizarea tuturor actorilor de pe piaţă pentru adjudecarea unei cote cât mai ridicate din cheltuielile clienţilor prin abordări strategice diverse.

Alice Valeria Micu