Cu toate că piața de comerţ electronic a avut o evoluție în creştere în ultimii ani, jumătate dintre români cumpără online doar o dată pe an, iar 26%, numai o dată pe lună.

CEL.ro, magazin online gestionat de compania Corsar Online, a desfășurat un studiu cu privire la obiceiurile de consum ale actualilor sau potențialilor clienți. Acesta s-a adresat persoanelor cu vârste cuprinse între 18 și 50 de ani și a avut 1.500 de respondenți.

Mai mult de jumătate dintre cei care au răspuns au fost femei, în timp ce bărbații au avut o pondere de 44%. Valoarea medie a coșului de cumpărături online este mai mare în cazul bărbaților, decât în cazul femeilor. Cei mai mulți dintre cei chestionați, adică  63% au vârste cuprinse între 25 și 45 de ani.

„Milenialii” vin puternic din urmă

Procentul persoanelor care se înscriu în segmentul de vârstă de peste 45 de ani și sunt interesate de comerțul online se menține în top, cu o pondere de 22%, dar se remarcă și generația „milenialilor”, cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani care au devenit mai dinamici și au ajuns la o rată de 15% dintre cumpărători.

Jumătate dintre respondenți spun că fac cumpărături online o dată pe lună. Deşi piața de e-commerce a avut o evoluție spectaculoasa în ultimii ani și este într-o continuă creștere, românii, în proporție de 26% cumpără online doar o dată pe an. Numai 12% dintre persoanele chestionate fac cumpărături în fiecare săptămână.

În funcție de categoriile de produse pe care vor să le cumpere în viitorul apropiat, laptopurile, telefoanele sau televizoarele se detașează în ierarhia produselor. Ele sunt urmate de electrocasnice, parfumuri și produse de îngrijire personală. O categorie careia i s-a acordat un interes deosebit în ultima perioadă a fost cea de articole pentru copii (scutece, biberoane, jucării) care este într-o continuă creștere.

Preţul şi reducerea sunt cele mai importante

Prețul și reducerea ocupă primele două locuri când vine vorba de decizia de cumpărare a unui produs în mediul online, cu un procent de 65%, iar livrarea rapidă și transportul gratuit au o proporție de 24%. Ultimul loc, cu un procent de 10%, este ocupat de posibilitatea de a plăti în rate.

Principalele motive pentru care românii cumpără online este timpul economisit și livrarea acasă. Restul respondenților s-au orientat către prețuri mai mici și diversitatea de produse într-un singur loc. 54% dintre persoanele care au răspuns se așteaptă ca o comandă să fie livrată în 1-2 zile, 36% în 2-3 zile, în timp ce doar 10% așteaptă mai mult de 3 zile.

Chiar dacă o treime dintre participanții la studiu preferă plasarea unei comenzi online, în 90% din cazuri plata se face în numerar, la livrare. Cei care cumpără mai mult preferă tranzacția cu cardul.

Atunci când este aleasă metoda de plată cu cardul în rate fără dobândă, 42% susțin că numărul ideal de rate pentru care ar opta se înscrie în segmentul 6-12 rate, 24% se orientează către segmentul 4-6 rate, în timp ce un procent de 23% dintre cei care preferă ratele aleg segmentul de 12-24 rate. CEL.ro a înregistrat în 2016 vânzări de 53 milioane de euro şi are până în prezent 1,5 milioane de comenzi procesate.