DRDP Cluj

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a informat că în 1 martie Tribunalul București a admis cererea de suspendare privind executarea dispoziției obligatorii a inspecției economico-financiare din cadrul Ministerului de Finanțe, referitoare la contractul cu Bechtel.

„Suspendarea este dispusă până la pronunțarea instanței asupra acțiunii privind anularea dispoziției obligatorii. Această soluție a instanței nu este definitivă, având ca drept de recurs 5 zile de la comunicare. În concluzie, prin această soluție pronunțată de către instanța judecătorească, în prezent, dispoziția obligatorie este lipsită de orice efect juridic și nu se mai pune problema unei executări silite”, menţionează conducerea CNAIR.

În februarie, CNAIR a formulat o plângere prealabilă la Ministerul Finanţelor Publice împotriva raportului prin care se solicită recuperarea a 525 milioane de euro, sumă considerată a fi prejudiciul adus statului prin derularea contractului cu constructorul american Bechtel.

În raportul întocmit de Inspecţia economico-financiară din MFP sunt identificaţi ca responsabili toţi foştii directori generali ai companiei care erau în funcţie începând cu momentul încheierii contractului cu Bechtel şi până la momentul încetării acestuia. „CNAIR, ca persoană juridică, nu are vreo responsabilitate separată de persoanele responsabile antemenţionate, iar în mod normal nu poate acoperi aceste sume”, preciza administratorul reţelei rutiere.

În 2013 a fost întocmit un raport de către corpul de control al primului-ministru, care avea constatări similare din punct de vedere al sumelor, însă cu responsabilităţi diferite în sarcina mai multor entităţi publice. Recent, au apărut informaţii privind un raport al MFP, prin care se solicită CNAIR să recupereze prejudiciul estimat la 525 de milioane de euro, prin derularea contractului cu Bechtel.

Proiectul autostrăzii Braşov – Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.

Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind 2020. Din șoseaua Brașov – Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km, pe tronsonul Câmpia Turzii – Gilău, construit de Bechtel. În prezent se află în lucru sau în pregătire tronsoanele Gilău – Nădăşelu, Târgu-Mureş – Ogra – Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău – Borş.