Marile lanțuri globale devorează constant supermarketurile locale, iar la nivel internațional cumpără rețele întregi de hipermarketuri. La Cluj au trecut pe rând în neființă Plus, Real, BauMax sau Billa, altele se pregătesc de preluare. Dacă unii comercianți clujeni s-au adaptat la multinaționale, alții le declară război.
Profi este rețeaua cu expansiunea cea mai mare la Cluj, însă nu se putea ca extinderea sa agresivă să nu lase urme vizibile. Compania Profi Rom Food (PRF) a cumpărat acum trei ani şase foste unităţi Alimentara transformate în magazine proprii. Lanţul de supermarketuri controlat de fondul de investiţii Enterprise Investors a preluat, pentru 3 milioane de euro, magazinele Alimrom, firmă controlată de antreprenorii clujeni Ioana Corbeanu şi Cristian Mureşan.
Profi a achiziţionat lanţul Albinuţa în 2007 de la societatea lituaniană Matima, cu 25,2 milioane de lei. În 2012, magazinele Profi au fost transformate în unităţi de proximitate, renunţându-se la politica de discount. În 2012-2013, Profi a preluat Alcomsib (Sibiu), Pita (Botoşani). PRF se împrumută acum pentru extindere cu 177 de milioane de lei de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi de la Raiffeisen Bank. „Planul de afaceri pentru următorii trei ani, în egală măsură optimist şi realist, prevede un ritm de deschideri de cel puţin 100 de magazine anual. Din câte ştim noi, aceasta este probabil cea mai dinamică extindere din retailul european”, a declarat Dumitru Dragomir, directorul financiar al PRF.
Totuși, dezvoltarea accelerată lasă și urme. Nu de puține ori clienții reclamă lipsa personalului la standuri, la vitrine și la casele de marcat, iar recent un șef de magazin din Arad a reclamat faptul că a fost presat să repună în circuitul comercial carne necorespunzătoare, spălată cu apă și cu detergent, fapt contrazis de conducerea PRF. Având 382 de magazine care activează în 181 de localităţi şi 9.500 de angajaţi, Profi este reţeaua cu cea mai mare extindere geografică din România, iar în județul Cluj dispune de 21 de magazine. Reţeaua de magazine de discount şi de cartier a fost fondată în Belgia. În prezent este deţinută de Polish Enterprise, fond de investiţii administrat de Enterprise Investors.
Mai bine proprietar decât chiriaș
Francezii de la Auchan, care au cumpărat de la grupul german Metro 20 din cele 24 de hipermarketuri Real din România, au decis să achiziționeze şi galeriile comerciale sub brandul Arcade în care 12 dintre aceste magazine îşi desfăşurau activitatea, pentru a scăpa de chiriile mari fixate în perioada de boom economic. O unitate precum cea de la Cluj, de pe Bd. Muncii, i-a costat între 20 și 25 de milioane de euro. Francezii de la Auchan au achitat 280 de milioane de euro la nivel național, fiind stinse credite contractate de la Piraeus, Erste şi Volksbank.
La momentul tranzacţiei, Real avea în proprietate doar patru din cele 20 de magazine: Târgu-Mureş, Craiova, Braşov şi Bucureşti Vitan. Ulterior, Auchan a remodelat rapid cele 20 de hipermarketuri cumpărate de la grupul Metro printr-o tranzacție ce a implicat 113 centre comerciale din Europa Centrală, de Est și Rusia.
„Odată cu deschiderea Auchan Cotroceni, am finalizat integrarea celor 20 de noi hipermarketuri, în mai puțin de șase luni”, potrivit conducerii Auchan România.
Complexul Real de la Cluj a fost inaugurat în 2007 şi are două zone funcţionale: galerii comerciale spre Bd. Muncii, cu demisol, parter şi etaj, respectiv complexul propriu-zis. Investiţia s-a ridicat la 23 de milioane de euro, având 250 de angajați. Suprafaţa construită este de 21.400 mp, iar cea utilă de vânzare, de 7.500 mp, cu 400 de locuri de parcare. Strategia iniţială era de înfiinţare a celui de-al doilea hipermarket, dar eanu s-a mai materializat, din cauza crizei. Auchan mai are un hipermarket în Iulius Mall, cu o suprafaţă de vânzare de 10.000 mp, 50 de case de marcat, parcare cu 2.100 de locuri şi 45.000 de produse.
Prea mari pentru a fi înghițiți
La nivel înalt, giganții se aliază pentru a obține o cotă cât mai importantă pe piața românească.
„Metro și Auchan au semnat un parteneriat la nivel local, după îndelungi negocieri. Fiecare va activa pe segmentul său, Metro pe profesioniști, iar Auchan, pe consumatorii finali. Metro nu cumpără Auchan, suntem prea mari și unii, și alții. Nu ne propunem să extindem rețeaua din România, ci mai degrabă să adecvăm unitățile noastre categoriei de profesioniști”, a declarat directorul Metro România, Gilles Roudy.
Conducerea companiei a anunțat că va promova în viitorii ani produsele locale, fiind încheiate contracte cu peste 100 de producători din nouă județe și va mări de la 500 la 1.500 lanțul de magazine de proximitate La Doi Pași.
Lanțul francez Carrefour a semnat cu grupul Rewe un acord de achiziţie a societăţii Billa România, pentru 98 de milioane de euro. Cele 86 de supermarketuri reprezintă o suprafaţă de vânzare de 83.000 mp. Existau cinci magazine Billa în Cluj, dintre care patru în reşedinţa de judeţ, pe străzile Regele Ferdinand, Calea Floreşti, Dorobanţilor şi L. Pasteur, şi unul în Turda, pe str. Republicii. Carrefour are trei magazine la Cluj-Napoca, pe străzile Ploieşti, Bucegi, Dorobanţilor, două în Floreşti, în Polus Center şi pe str. Eroilor, şi unul în Dej, pe str. Unirii.
Francezii îşi dublează astfel prezenţa la Cluj, chiar cu două magazine pe aceeaşi stradă. Cele 86 filiale Billa vor ajunge la compania franceză de retail, iar focusul va fi reprezentat de business-ul de discount realizat de Penny, confirmă conducerea Rewe, ce va renunța la supermarketuri.
„Rewe Group se va concentra pe dezvoltarea business-ului de discount în România cu Penny. Prin concentrarea pe business-ul de discount, Rewe poate dezvolta în mod ideal strategia de creștere în România”, a explicat Frank Hensel, director general al Rewe International.
Nu le mai ajung parcările
În domeniul bricolajului, magazinele BauMax de pe Calea Turzii și str. A. Vlaicu din Cluj au acum alt proprietar, grupul francez Leroy Merlin (LM).
„Clujul devine un pol economic important al României, ce face concurență Bucureștiului, iar pentru noi deschiderea celui de-al doilea magazin în acest oraș reprezintă recunoașterea potențialului economic al acestei zone, care se va dubla în următorii 5-10 ani”, constată Frédéric Lamy, directorul general al Leroy Merlin România.
BauMax a ajuns la un acord cu holdingul Adeo pentru vânzarea celor 15 magazine din România. În urma dificultăţilor financiare cu care se confruntau şi a rezultatelor slabe de pe piaţa locală, acţionarii BauMax (familia Essl) au decis să iasă din România. LM a achiziţionat cele 15 magazine BauMax din ţara noastră. Pe cele viabile le integrează în reţea, iar pe cele fără viitor le desfiinţează. Unitatea din Cluj-Napoca, situată de lângă complexul cash and carry Selgros, se întinde pe 12.000 mp, cu 30.000 de produse la raft şi cu 100 de angajaţi.
Fondat în 1923, grupul Leroy Merlin are 370 de magazine în 12 țări, este lider al pieței de bricolaj din Franţa și al treilea retailer mondial. Printre marile reţele de bricolaj prezente la Cluj se mai numără Praktiker, Ambient, Dedeman. Despre primele două, ambele cu probleme financiare, s-au vehiculat diverse variante de vânzare, încă neconcretizate. În schimb, Dedeman își extinde acum platforma de parcare din spatele Gării Cluj-Napoca, de pe str. Fabricii de Chibrituri.
Corporațiile umblă la salarii și la facilități
Confruntate cu lipsa de personal și cu migrația permanentă, rețelele internaționale se văd nevoite să umble la pachetul salarial și de avantaje. Lucrătorii comerciali de la Carrefour câştigă în România, după propriile declaraţii, 720 de lei pe lună, la Kaufland 800-1.100 de lei, la Billa 700-800 de lei, la Cora 700 de lei, la Auchan, 600-800 de lei, conform site-ului specializat Undelucram.ro. Din acest motiv, Carrefour a decis, împreună cu partenerii sociali, creșteri salariale pentru 95% dintre angajații săi de bază din magazine. Aplicabile din 1 februarie, ele variază între 16 și 21%, în funcție de strategiile de dezvoltare regională și sectorială.
Patronatul oferă salariaţilor şi un pachet de beneficii care conține tichete de masă de 197 lei/lună, asigurare de sănătate, primă de vacanță, prime de fidelitate, cupoane de magazin pentru Paști, Crăciun sau evenimente speciale, ajutoare financiare și zile de concediu suplimentare pentru evenimente deosebite.
Salariații de la Lidl au acces gratuit la 470 de clinici din România, conform conducerii rețelei. Pachetul de servicii medicale a fost negociat pentru cei peste 4.000 de angajaţi ca beneficiu suplimentar și le oferă acces la tratamente în ambulatoriu sau la servicii de monitorizare a sarcinii. Dintre rețelele de mari magazine locul 1 la Cluj se află Lidl (8 unități), urmată de Carrefour (6), Kaufland (4), Auchan, Metro, Leroy Merlin (câte 2), pe segmentul supermarketurilor Oncos (22) Profi (21), Penny (4), iar dintre cele mici, La Doi Pași (16).
Plus opt magazine. De la Lidl
Politica de extindere a Lidl vizează cumpărarea de proprietăţi în oraşe cu peste 30.000 de locuitori. „Suntem interesaţi de locaţii atrac tive cu deschidere şi vizibilitate din artere de circulaţie bine frecventate şi cu posibilităţi bune de acces”, spuneau reprezentanții Lidl România SCS. Rețeaua de hipermarketuri are acum cinci unități la Cluj-Napoca, dar și în Turda, Câmpia Turzii și Florești, inclusiv magazinele Plus preluate de de la grupul Tengelmann, în cadrul unei tranzacții de 100 de milioane de euro. O unitate era vizată și în zona Expo Transilvania, dar proiectul nu s-a mai realizat acolo, ci peste drum, pe str. Aurel Vlaicu. Lidl face parte din grupul german Lidl & Schwartz, cel care deţine și Kaufland.
“Cartierul” Floreşti, magnet pentru comercianţi
Multe reţele comerciale internaţionale şi-au deschis sau vizează amplasarea de unităţi în comuna cea mai mare populaţie din România. Ultimul magazin de acest fel aparţine lanţului francez Carrefour, care în afară de hipermarketul din Polus Center a inaugurat şi un supermarket la Florești, unitatea 100 de acest gen din România. În țara noastră, Carrefour are 182 de magazine dintre care 28 de hipermarketuri, 100 de supermarketuri, 53 de proximitate și unul de comerț online. În comună mai funcţionează magazine precum Metro, Cora, Lidl sau Praktiker.
Giganții retailului, un rău necesar
Membrii Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România văd o amenințare în expansiunea marilor retaileri. Comercianții clujeni susțin că aceștia obțin reduceri foarte mari la preţul de achiziţie a mărfurilor din partea producătorilor şi distribuitorilor, cu 15% sub micii retaileri. Aceștia nu vor doar să se asocieze, ci chiar să boicoteze marii producători internaționali.
„Am avut un magazin de cartier în Gheorgheni, l-am închis, că o venit Auchan. Am avut un magazin în Mănăştur, l-am închis, că o venit Billa. Am un magazin în Mărăşti, o venit Lidl”, susține un comerciant clujean.
Asociația a propus chiar lege care să reglementeze activitatea hipermarketurilor, mai ales amplasarea acestora.
Platforme logistice răsar una după alta
Cele 12 reţele de comerţ modern din România depozite logistice de peste 50 ha. Unul dintre cele două depozite Kaufland este la Turda, pentru zona de nord şi nord-vest a ţării. Profi are un depozit la Cluj, iar unul dintre cele trei depozite ale Selgros este tot la Cluj.
Suprafaţa parcului Kaufland va ajunge la 128.500 mp. Spaţiile aferente presupun spaţii verzi de 85.700 mp, căi de acces auto şi pietonale pe 125.800 mp, 23.000 mp de parcări şi bazine de apă, pe un teren de 20.000 mp.
„O parte dintre angajați au fost instruiţi în afara ţării, alţii aici. Sunt mulţi din Mihai Viteazul, din Turda, din Câmpia Turzii”, menţiona primarul din Câmpia, Ioan Zeng.
Reţeaua de supermarketuri Profi a creat două mari depozite logistice la Cluj şi la Ploieşti pentru ca mărfurile să ajungă mai repede, dar și o platformă specializate în preluarea produselor agricole locale, la Cluj.
Top magazine mari
(județul Cluj)
Lidl 8
Carrefour 6
Kaufland 4
Auchan 2
Leroy Merlin 2
Metro 2