garaje demolate

Garajele din Cluj-Napoca vor avea o viață lungă

Numărul mașinilor din Cluj-Napoca crește de la an la an, iar acest lucru se vede în incapacitatea municipalității de a amenaja locuri de parcare suficiente. Cu toate acestea, în Cluj-Napoca sunt 10.000 de garaje, cele mai multe în Mănăștur și Mărăști, care odată demolate ar oferi spațiu suplimentar pentru noi locuri de parcare.

Treptat toate marile orașe care încă nu au realizat demolarea garajelor trec la fapte. Cel mai recent exemplu este Sibiul, acolo unde primăria i-a somat pe proprietarii de garaje să întreprindă acțiuni de demolarea. Acolo unde aceștia nu s-au conformat, au intervenit reprezentanții primăriei. La Cluj-Napoca lucrurile tergiversează, iar promisiunile lui Boc încă din primul mandat nu s-au materializat. Ele sunt tot acolo și ocupă spații generoase care ar putea fi folosite pentru a amenaja locuri de parcare și așa insuficiente. Poziția municipalității este că va demola acele garaje unde situația juridică a terenului este clară, fără revendicări și unde se pretează realizarea unor parkinguri. Însă nu toate sunt așezate pe suprafețe atât de generoase, iar eliminarea lor ar crea două sau trei locuri de parcare suplimentare.

Clujenii cer parcări în locul garajelor

Lipsa parcărilor din cartiere ridică din nou o problemă a orașului, garajele. Clujenii cer din nou demolarea garajelor dintre blocuri și construirea de noi locuri de parcare. Clujul suferă de o lipsă acută a locurilor de parcare, iar demolarea lor ar putea reprezenta o soluție.

”Între strada Mehedinți si strada Vidraru lângă Asociația Cristiana sunt 3 rânduri de garaje pe locul cărora se poate construi un parking”, semnalizează un clujean.

”Exista o șansă să scăpăm de aceste garaje dintre blocuri, vechi si dărăpănate? Se pot construi parcări supraetajate pentru a înlocui garajele. Sunt zeci de garaje de acest fel iar printre ele o mizerie de nedescris”, specifică un alt clujean.

”Având în vedere creșterea numărului de autoturisme din oraș și implicit scăderea numărului de locuri de parcare, aș dori sa vin cu o propunere pe viitor, care pe unii cetățeni cu siguranță o sa-i nemulțumească, în sensul ca ar trebui luat in calcul trecerea la activitatea de desființare/demolare a garajelor dintre blocuri si amenajarea de locuri de parcare”, sugerează un alt clujean.

Garaje transformate în depozite

Poliția locală a descoperit anul trecut faptul că o serie de garaje situate în spatele Pieței Mărăști erau folosite ca loc de depozitare legume și fructe. Pe lângă ceea ce descoperă poliția locală, sunt sute de astfel de construcţii pe care clujenii le folosesc pentru a depozita diverse lucruri, mai puțin mașina personală.

Evident, orașul este împărțit în două tabere, cei care au asemean am enajări și cei care nu au. Astfel că cei care sunt pentru demolarea garajelor fac zeci de sesizări privind întrebuințarea garajelor în alte scopuri.

”Verificați garajele adiacente, acestea sunt folosite pe post de loc de depozitare, fără mașini înăuntru, iar proprietarii își țin mașinile pe lângă bloc. Alți locatari nu mai au unde parca din această cauză”.

”La garajele de pe strada Mogoșoaia când veniți să verificați? Avem crescătorie de porumbei in unul din garaje”.

”Să vină poliția și în Grigorescu. Pe Strada Donath mașinile stau în fața garajelor și blochează circulația, iar în garaje e depozit”.

”E plin în Mărăști de garaje de genul care adăpostesc de la depozite de mobilă până la ateliere în toată regula”.

Au fost demolate din garaje, dar ritmul este foarte lent

Între timp, primăria verifică autorizații de construire, verifică stadiul terenului de sub garaje și caută soluții legale pentru demolarea acestora. Până acum, au fost demolate puțin peste 200 de garaje pentru a fi ridicate parkingurile deja construite în cartiere: peste 100 de garaje au fost demolat în Gheorgheni, pe locul actualului parking Băișoara, 90  de garaje s-au demolat în cartierul Mărăști unde a fost construit parkingul Fabricii. Pentru parkingul Mehedinți din Mănăștur au fost demolate 26 de garaje.

„Cea mai mare problemă am avut-o pe Aleea Băişoara, în cartierul Gheorgheni. Acolo, problema era că oamenii nu aveau unde să îşi pună boarfele, pe care le ţineau în garaje. Din totalul garajelor ce urmează să fie demolate pentru a fi construit parkingul, majoritatea erau folosite în alte scopuri şi nu pentru parcarea maşinilor”, menționa fostul primar Sorin Apostu.

Pe strada Primăverii se va construi un parking cu 410 de locuri după demolarea a 60 de garaje

”Există aproximativ 60 de garaje în acea zonă. Lumea trebuie să știe că fiecare cetățean care are un garaj va avea un loc asigurat în parkingul care se va construi și toți cei care au loc de parcare aici vor avea locul asigurat și, evident, vor mai fi circa 300 de locuri de parcare pentru ceilalți cetățeni din zonă, pentru a-și parca mașinile și a încerca decongestionarea în zonă”, a declarat Emil Boc.

De asemenea, în cazul platformei de 90 de garaje dispusă între Mehedinți și Negoiu 2A, serviciul parcări a înaintat o propunere de parcare supraterană.

”La nivelul Primăriei s-a constituit o comisie care inventariază toate spatiile posibile din oraș care s-ar preta la o asemenea construcție, însă terenurile respective trebuie sa fie libere de sarcini”, specifică municipalitatea.

În 2016, primarul Emil Boc, a anunțat că vor fi eliminate 470 de garaje și vor fi amenajate 1500-2000 de locuri de parcare

”Mă bucur că cele cinci locaţii de parkinguri sunt din punct de vedere juridic, în sfârşit, rezolvate. Fiecare parking va avea câte 300-400 de locuri. Toate vor fi ridicate pe amplasamente unde acum sunt garaje. 471 de garaje vor fi înlocuite cu 1.500 până la 2.000 de locuri de parcare”

Se așteaptă tranșarea situației juridice a terenurilor

Primarul Emil Boc a specificat de fiecare dată că procesul de eliminare al garajelor este îngreunat de situația juridică a terenurilor pe care acestea sunt construite.

”Cât despre garajele de cartier, terenurile de sub aceste platforme sunt problema. Sunt blocate de procese de revendicare, restituire, contestații în instanță. Când acestea vor fi libere de sarcini, ne vom putea gândi la parking-uri. E clar că la Cluj problema garajelor trebuie să treacă la un alt nivel. Acest lucru nu se va putea rezolva atâta timp cât proprietatea de sub garaje nu este stabilită. La asta lucrăm, astfel încât în momentul în care propunem desființarea, să venim cu soluția alternativă pentru modernizarea acestor zone de garaje. Să nu fim nevoiți sa retrocedăm vreun spațiu pe parcurs.

De zece ani de zile de când sunt primar, adică în două mandate și șase luni n-am semnat nicio autorizație pentru amenajarea unui garaj. Dacă am avea o prevedere legală ca în cazul autostrăzilor să putem expropria terenurile, atunci am putea face parkinguri pe aceste amplasamente cu garaje revendicate”, a spus primarul Emil Boc.

Peste 10.000 de garaje în Cluj-Napoca

Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcarilor din cadrul primăriei clujene are în administrare 10782 garaje pe domeniul public sau privat al municipiului.

Cartierul Mănăștur este campionul garajelor cu nu mai puțin de 3574 de astfel de construcții. Urmează în top cartierul Mărăști, la mică distanță, cu un număr de 3164 de garaje. Celelalte cartiere au abia jumătate din numărul celor existente în Mănăștur sau Mărăști. În cartierul Gheorgheni sunt 1753, în Zorilor 1195, în Grigorescu 1022. Cele mai puține sunt în cartierul Gruia, 33.

Unii clujeni consideră însă că administrația locală dorește să evite eventuale scandaluri cauzate de demolarea garajelor, scandaluri ce s-ar materializa în pierderi de voturi pentru primarul Emil Boc.

”Din pacate garaje au clujenii “vechi” cei care sunt mai inradacinati aici si mai votanti. alta explicatie nu vad de ce nu se schimba situatia. orasele mari din ro le0au daramant de mult,. a fost la inceput scandal dar per ansablu e ok”

Dan Tarcea: Nu eliminăm garaje până nu avem ce să punem în loc

Viceprimarul Dan Tarcea a menționat faptul că garajele vor fi demolate în momentul în care există un proiect care să le înlocuiască.

Primele garaje pe care le vom demola vor fi acolo unde amenajăm parkinguri. Nu vom demola garaje până când nu avem ce să punem în loc, nu putem să lăsăm terenul intravilan gol, cu găuri. În acest moment se fac studii pentru a vedea cu ce înlocuim garajele pe care le vom demola. Este o procedură anevoioasă deoarece dacă avem 100 sau 50 de garaje si oamenii nu își muta lucrurile, noi trebuie să le luăm, să le depozităm undeva, sa filmăm toată procedura.

De asemenea, mai există în continuare problema terenurilor pe care aceste garaje sunt situate. Astfel analizăm de fiecare dată când dorim să demolăm garaje ca terenul să fie liber  de sarcini, sa nu fie supus retrocedărilor. Aceasta este o altă procedură care durează. Ne dorim să desfiinţăm garajele şi pe platformele de garaje să facem locuri de parcare şi parkinguri supraterane. Avem în plan să facem 10 parkinguri. Sunt şi locuri în care nu vom putea face parkinguri mari, pe mai multe etaje, dar aici, de exemplu dacă sunt acum 20 de garaje, ne propunem să facem măcar 40 de locuri de parcare, cu un sistem pe structură uşoară”, a declarat Tarcea

Cât costă un garaj în Cluj?

Zeci de anunțuri ce au ca și obiect vânzarea sau închirierea garajelor sunt postate pe site-urile de profil. Prețurile încep de la 2000 de euro și pot ajunge la 4000 de euro.

Nici vânzătorii, nici cumpărătorii nu par să își facă griji privind politica de demolarea a garajelor anunțată de Primărie. La ritmul în care acestea dispar, clujenii posesori de asfel de amenajări nu au motive urgente de îngrijorare.

”Vând garaj spațios din tablă în stare foarte bună, într-un ansamblu de garaje ne-demolabile”, este anunțul unui clujean. Probabil că proprietarul știe care dintre garaje pot fi demolate și care nu.

Primarul Emil Boc le-a transmis clujenilor că nu le recomandă să aceste spaţii deoarece mai devreme sau mai târziu vor fi demolate.

 “Aș avea reținere să fac investiții pentru cumpărarea de garaje în Cluj-Napoca. Nu aș face o investiție de acest fel pe termen mediu sau lung într-un garaj în municipiu dacă am resurse financiare limitate. Pe termen mediu și lung garajele de cartier vor fi înlocuite cu parcări la sol sau parkinguri etajate”, a completat Boc.

 

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii