podul garibaldi

Podul Garibaldi, peste Someșul Mic, a intrat în discuție pentru consolidare și reabilitare încă de la începutul anului 2014. În februarie, în acel an, primarul Emil Boc anunța o re-imaginare a podului, într-un stil futurist, cu arcade și bolte care să acopere trotuarele, astfel încât, într-un timp scurt, să devină nu doar o cale de acces funcțională, ci și un obiectiv turistic, pentru Cluj Napoca.

Arhitecții din Comisia de Urbanism s-au opus însă proiectului încă din momentul prezentării planurilor, în mai 2014. Prezent la dezbaterile de atunci, arhitectul Șerban Țigănaș (autorul proiectelor pentru stadionul Cluj Arena și Salea Polivalentă) acuzându-și colegii de breaslă care au „desenat” proiectul de „lipsă de sinceritate”, numind Podul Garibaldi un simplu „acaret funcțional”:

„Era o contradicţie între formele mari din zonă, stadionul Cluj Arena şi Sala Polivalentă, şi podul Garibaldi, care e un acaret funcţional, să spun aşa, şi care trebuie să lege malurile. Apoi, un pod este frumos când are o structura de rezistenţă SINCER exprimată. Aici nu era cazul, structura era de alt tip, fiind doar o mască”.

La rândul său, primarul Emil Boc declarase, în acel context: „M-am consultat cu arhitecții și toți s-au opus. Mi-au spus că trebuie să fie un proiect simplu”.

Oricât de „simplu” și „clasic” urma să fie, totuși, Podul Garibaldi s-a dovedit a fi o piatră de încercare pentru municipalitate, câtă vreme nu s-au putut face nici lucrările de consolidare, până acum, la mijlocul anului 2019. Execuția consolidării a fost scoasă de trei ori la licitație, ultima după ce primele două au fost fără rezultat, pentru că nici măcar nu au existat ofertanți.

Dacă nu se va putea găsi executantul în urma unei licitații, Primăria poate apela la soluția de rezervă, pe care legea o permite, respectiv selectarea unui constructor prin negociere directă.

Conform proiectului acceptat, „Podul Garibaldi va avea patru benzi de circulație, piste pentru biciclete și trotuare, va fi mult mai larg decât este în prezent și, de asemenea, va fi amenajat și stăvilarul de sub pod, care astăzi este în proprietatea Apelor Române”, ne asigură viceprimarul Dan Ștefan Tarcea. Deocamdată, mai spune viceprimarul, „circulația pe acest pod nu este pusă în pericol, dar consolidarea lui va trebui, totuși, făcută”.

Timpul care trece, aduce un singur lucru (nou și cert) de la an la an: creșterea valorii investiției pe care o va necesita proiectul de consolidare și reabilitare a Podului Garibaldi, care în 2014 era estimată la 4,9 milioane lei, iar la începutul anului 2019 ajunsese la 8,7 milioane lei, deci aproape dublu.

Podul Garibaldi are o lungime de 50,30 de metri. În prezent, în Cluj sunt în lucru alte trei poduri: Fabricii, Porțelanului și Nodul N. (V.Ț.)

Citește mai mult despre stil de viațăsfatul medicului și idei practice.

Vezi și Metrou și Tren Metropolitan, în Cluj Napoca. 5 oferte pentru studii de fezabilitate (video)