romania

In contextul lansarii primei licitatii pentru operationalizarea Comandamentului NATO de la Sibiu si, totodata, pentru a intelege noua pozitie de comisar european privind apararea comuna europeana, am luat legatura cu cei doi experti in politici NATO: Victor Aileni, coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania, fost consultant al bazei militare de la Mihail Kogălniceanu și pentru construcția scutului de la Deveselu și cu Dna Mădălina Neacșu, doctor în informații și securitate națională și care oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiză de intelligence, competitive intelligence, agrointelligence, juridic-administrativ etc.

Cluj Manifest: Potrivit declaratiilor dumneavoastra anterioare, apar primele semnale privind organizarea de licitatii care au are drept obiect operationalizarea Comandamentului NATO de la Sibiu. Cum ar trebui sa se pozitioneze mediul de afaceri din Romania pentru a deveni furnizori de produse si servicii catre Comandament?

romania

Victor Aileni: România a devenit punct crucial pe harta NATO, incepând cu 1 martie 2019, cand primul și singurul Comandament NATO de trei stele din estul Europei a fost desemnat să opereze în Sibiu. În acest context, vor fi relocati in Sibiu aproximativ 400 de ofițeri (cu familii) de Stat Major din țările aliate NATO (dintre care șase generali și 38 de colonei), ceea ce implică o reconfigurare nu doar a comunității urbane sibiene, dar și a celorlalte vecinătăți urbane din proximitatea Comandamentului NATO pe considerente comerciale, sociale, economice etc. In acest context, mediul de afaceri din vecinătatea urbană a Comandamentului NATO și a celorlalte baze militare româno-americane pot intra pe o piață comercială NATO prin certificarea furnizorilor de produse și servicii ca agenți economici NATO la iniţiativele, proiectele sau programele internaţionale organizate de MAPN, Agenţia NATO pentru sprijin (NATO Support Agency) şi alte structuri NATO, dar și Agenţia Europeană de Apărare (European Defence Agency) etc.

NATO

Avand in vedere ca, in perioada 2006-2009 am organizat la nivel national, în parteneriat cu camere de comerț și primării, un set de seminarii publice pentru firmele private românești (Mamaia, Constanța, București, Sibiu, Vâlcea, Cluj etc.), în vederea familiarizării mediului de afaceri românesc cu procedurile de licitație pentru baza militară de la Kogălniceanu, deschisă operațional în 2007 si, totodata, am furnizat consultanță strategică pentru consorțiul format din KBR/US și Danya Cebus/Israel, câștigătorii licitației pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu, si in acest context sunt parte in organizarea de seminare strategice cu titlul “Cultura de afaceri militară americană. Oportunități de afaceri pentru firmele românești cu bazele militare americane, în noua paradigmă de securitate și reziliență NATO URBAN”. In cadrul acestor seminarii mediul de afaceri și comunitatea urbana din România urmează să fie formată si informată cu privire la modul de operare comercial în relația cu structurile NATO prin obținerea unui Certificat Comercial NATO (NCAGE), in contextul noilor planificări internaționale de securitate și reziliență NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM.

Seminarul mentionat oferă cadrul necesar pentru informarea agenților economici din proximitatea urbană a bazelor militare în noua cultura de afaceri militară americană, oportunitate prin care firmele locale pot lua la cunostinta conditiile de promovare a serviciilor si produselor proprii, precum si  obtinerea Codului NATO de agent comercial (NCAGE), certificat de credibilitate internațională cu consecinte positive și pentru viitoarele parteneriate cu firmele euro-atlantice ce vor veni in Romania, potrivit Declarației comune a președinților României și SUA, semnată la Washington. „Acționăm împreună, ca prieteni și aliați”

Ceea ce doresc sa nuantez este ca, in noua paradigma de securitate bazele militare devin nu doar furnizoare de securitate, dar si o sursa economica importanta pentru mediul de afaceri din România, unde agenții economici pot deveni principali furnizori de servicii și produse economice pentru comunitatea militară NATO: de la constructii, la salubritate, alimente, turism si alte servicii și produse comerciale.

Cluj Manifest: Potrivit surselor publice, portofoliul de comisar pentru apărare comună europeană s-ar putea sa fie atribuit unui reprezentant din Romania. Cum vedeti integrarea viziunii “Romania – furnizor de securitate regional” in noua paradigma de aparare comuna europeana si in contextul operationalizarii Comandamentului NATO de la Sibiu?

NATO

Madalina Neacsu: Deteriorarea constantă a mediului de securitate european, în special intensificarea amenințărilor teroriste urbane si impactul  Războiului Hibrid asupra mentalului comunitatilor urbane, solicită consolidarea unei “aparari comune europene” prin cooperare strategico-militara cu structurile NATO si, implicit, in cadrul parteneriatului strategic cu SUA. In acest sens, sa ne reamintim de atacurile teroriste din 13 noiembrie 2015 de la Paris, unde pentru prima data s-a facut apel la “clauza de asistenta reciproca”, potrivit careia Franta a primit sprijinul unanim al statelor membre UE, ONU, dar si ajutor militar din partea Aliantei (NATO). Prin urmare, viitorul UE depinde mai mult ca oricand de initierea si operationalizarea unor proiecte comune in domeniul securitatii si apararii, prin valorificarea intr-o mai mare masura a parteneriatului UE-NATO-SUA. Consider ca, este nevoie de o conlucrare in materie de securitate si rezilienta urbana, unde apărarea europeană să poata dobândi o gamă completă de instrumente care să permită Uniunii Europene să răspundă “crizelor urbane”, oriunde s-ar produce, într-un mod reactiv și eficient, potrivit viziunii NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM. De asemenea, sa avem in vedere si angajamentul SUA față de securitatea europeană și implicit de NATO. Sa nu uitam că UE și Statele Unite sunt parteneri internaționali importanți, al căror parteneriat se afirmă și prin intermediul NATO, prin care SUA a încurajat și a salutat evoluțiile substanțiale privind apărarea UE, urmand sa se implice din ce in ce mai mult in apararea intereselor strategice europene, inclusiv în ceea privește dezvoltarea capabilităților europene de apărare, avand in vedere ca eforturile pe care le depune UE pentru a construi o “aparare comuna europena” întăresc mediul de securitate al Alianței (NATO).

Acum, ca sa raspund la intrebarea dumneavoastra, Romania a devenit principal furnizor de securitate regional și, totodată, planificator de operațiuni militare de securitate și stabilitate pe flancul de Est al Aliantei, în contextul găzduirii primului și singurului Comandament NATO de la Sibiu și operaționalizării Scutului Antirachetă de la Deveselu. Pe scurt, răspunsul la întrebarea dumneavoastră ar fi unul singur: România, prin Scutul Antirachetă de la Deveselu, devine principala forță de descurajare post-tratat INF, ceea ce crește importanța strategică a României atat în cadrul UE, dar si in relatia strategica cu SUA si, nu in ultimul rand, in cadrul Aliantei.

Prin urmare, Romania prezinta toate atuurile strategico-militare de a reprezenta “apararea comuna europeana” prin desemnarea unui candidat pentru functia de comisar pe acest portofoliu. Mai mult de atat, consideram ca a sosit momentul celui de-al treilea proiect de tara major, care sa certifice “Romania – principal furnizor de securitate regional”, pozitionand astfel componenta militara ca pilon al dezvoltarii durabile la nivel national, alaturi de ceilalti trei piloni deja asumati in cadrul Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030: economic, social si mediu.