trotineta cu motor

Trotineta cu motor este ultima „mare iubire” a clujenilor. Tot mai multe astfel de vehicule sunt în traficul din Cluj, spre disperarea conducătorilor auto, care nu știu cum să procedeze atunci când îi află făcând slalom printre mașini.

Conform site-ului antenasatelor.ro, care citează rador.ro, o inițiativă legislativă care să reglementeze situația de pe șosele a pornit tocmai din inima Transilvaniei, de la Cluj. Se dorește, astfel, definirea statutului trotinetei pe drumurile oublice. Astfel, deputatul PNL Sorin Moldovan „speră că prin încurajarea folosirii trotinetelor, traficul urban să se decongestioneze, iar poluarea să scadă, știut fiind că aceste mijloace de deplasare sunt acționate de motoare electrice”.

Tocmai motorul electric este „argumentul” noii inițiative legislative. Acel motor electric care, conferind trotinetei posibilitatea de a dezvolta viteze peste 25 de km/h, ridică problema asimilării trotinetei altor vehicule cu motor.

Potrivit IGPR, art. 6 pct. 21 din OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede ca mopedul este definit ca fiind autovehiculul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric.

Trotineta cu motor ar putea fi asimilată acestor vehicule listate de OUG 195/2002, ceea ce face necesară obținerea unui permis de conducere valabil pentru categoria AM de către deținător și utilizator.

În ce privește trotineta cu motor, ea trebuie să urmeze statutul altor mopede, respectiv să fie înregistrată la RAR.

Prin inițiativa clujeană, definirea statutului trotinetei pe drumurile publice – chiar dacă prin viteza dezvoltată (25-40 km/h) se înscrie în categoria mopede – ar trebui să permită circulația lor pe carosabil fără înmatriculare.

Ceea ce este important este ca utilizatorul (care trebuie să aibă peste 14 ani) să cunoască și să respecte toate regulile de circulație.

In plus, proprietarul trebuie sa stie ca, in circulatia pe drumurile publice, mopedul trebuie sa fie echipat cu:

a) instalatie de franare eficace;

b) sistem de avertizare sonora;

c) instalatie de evacuare a gazelor de ardere care sa respecte normele de poluare fonica si de protectie a mediului;

d) lumina de culoare alba in fata, respectiv lumina si dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie in spate;

e) lumini de culoare galbena pentru semnalizarea schimbarii directiei de mers, in fata si in spate.

Citește mai mult despre stil de viațăsfatul medicului și idei practice.