La 11 luni de la lansarea licitației celor 13,5 km din Autostrada A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reușit, într-un final, să publice un prim set de clarificări.

unt 173 de clarificări în total – adică o viteză medie de un răspuns de câteva rânduri la fiecare două zile. Din informațiile Asociației Pro Infrastructură (API), va mai urma o rundă de „clarificări”. Așadar, până la depunerea ofertelor, șoferii vor mai avea mult de așteptat.

Pe sectorul Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului (total 42,3 km) sunt alte două licitații, lansate tot în 20-21 martie 2019, în care reprezentanții API încă așteaptă clarificările CNAIR, ele fiind în continuare suspendate.

„Să vedem ce îi nemulțumește pe ofertanți. O bună parte din răspunsuri sunt ambigue, incomplete sau pur și simplu confirmă că studiul de fezabilitate este nesatisfăcător. Se lămuresc aspecte lipsă, eronate sau contradictorii, cum ar fi detaliile despre parapete, poziția panourilor fonoabsorbante sau a elementelor anti-orbire”, se arată într-un mesaj al ONG-ului pentru infrastructură.

Mai întâi, studiul geotehnic din 2008 – care nu mai este conform cu normele tehnice actuale – nu prezintă calcule de stabilitate sau amănunte ale fișelor tehnice de foraj, însă CNAIR „promite” că elaboratorul investigațiilor de teren le-a realizat, doar că nu le-a și predat. De asemenea, lipsesc detalii despre lucrările hidrotehnice, bazinele de hidrocarburi sau sunt solicitate asigurări pe termen nelimitat. CNAIR ridică din umeri și cere antreprenorilor să oferteze „la noroc”, acuză API.

API: „LENE ȘI FUGĂ DE RĂSPUNDERE ÎN CNAIR!”

Cu toate că legea spune că verificarea proiectului tehnic ce va fi realizat de câștigător este responsabilitatea CNAIR, „lenea și fuga de răspundere din CNAIR” au lovit din nou, se plâng militanții pentru o infrastructură decentă în România. Practic, constructorilor le-a fost cerut să verifice propriul proiect.

„Un alt aspect foarte grav: dacă, după semnarea contractului în etapa de proiectare, antreprenorul găsește greșeli/ omisiuni ale studiului de fezabilitate care necesită modificări de avize, acorduri de mediu, autorizații, Hotărâri de Guvern, exproprieri suplimentare, relocări de utilități sau altele asemenea, responsabilitatea pentru costurile suplimentare și timpul pierdut e împinsă de CNAIR spre constructor care trebuie să ghicească acum blocajele viitoare”, mai spun cei de la API.

Calitatea îndoielnică a documentației pusă la dispoziție de CNAIR este confirmată și de ofertanți, care spun că valoarea estimată – aproape 400 de milioane de lei – probabil nu va fi suficientă.

„Am văzut de prea multe ori acest film prost cu licitații interminabile sau chiar anulate, bazate pe studii dezastruoase, care generează o groază de probleme în execuție. Din păcate, nu există nicio schimbare de direcție cu aceeași CNAIR și cu un guvern fără suflu reformator!” – Asociația Pro Infrastructură