Primele 10 autobuze electrice și-au început azi călătoria pe străzile din Cluj-Napoca. Acestea sunt achiziționate prin Programul de cooperare elevețiano-român în cadrul proiectului ”Înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice”. Primarul Emil Boc a declarat că obiectivul este înlocuirea întregii flote de transport în comun cu una nepoluantă.

Astăzi pentru prima dată în România sunt introduse în circulație autobuze electrice. Este un eveniment în premieră națională și doresc să adresez mulțumiri speciale celor care au făcut posibil acest eveniment. În primul rând doresc să adresez mulțumiri cetățeanului elevețian pentru suportul financiar pe care l-a acordat acestui proiect. Bugetul total al proiectului a fost de 32 de milioane de lei, iar din această sumă, 27 d emilioane de lei reprezintă contribuția elevțiană la achiziționarea primelor 10 autobuze electrice. Doresc să mulțumesc cetățeanului română, și în special cetățeanului clujean pentru că partea de cofinanțare de 15% vine de la bugetul local, 4 milioane de lei. Vreau să menționez constructorul, Solaris, pentru calitatea autobuzelor oferite și pentru dotarea lor cu tehnologie de ultimă generație. Acest proiect a fost posibil pentru că România este membră a UE. Astăzi Clujul beneficiază de prezența României în UE prin contribuția elevețiană prin achiziționarea primelor autobuze electrice din România. Aceste autobuze sunt dotate cu tehnologie de ultimă generație, la fel ca autobuzele din Basel sau Zurich. Prin doate înțeleg de la aer condiționat și Wi-Fi la podea joasă pentru persoanele cu dizabilități, camere video, sistem de ticketing, o capacitate de 78 de locuri și o autonomie de 105 kilometri. Semnalul dat azi de acest oraș, care se remarcă în țară și în estul Europei prin calitatea vieții, este că direcția este spre transportul public neopuant. Ne interesează sănătatea fiecăruia dintre noi, reducerea elementelor care poluează aerul pe care îl respirăm. Din această perspectivă, schimbarea flotei de transport spre una nepoluantă reprezintă o prioritate a municipiului Cluj-Napoca. Astăzi 10 autobuze intră în licitație, avem pregătită documentația pentru încă 30 de autobuze electrice, pentru 24 de tramvaie sau 50 de troleibuze. Obiectivul nostru este ca după 2025 întreaga flotă de transport public din oraș să fie una nepoluantă”, a declarat Boc.

Acest eveniment a beneficiat de prezența prezența Excelenței Sale Urs Herren, Ambasadorul Elveției în România.

Este o bucurie să mă aflu azi aici, la inaugutrarea celor 10 autobuze electrice și pot să vă spun că locuitorii din orașul meu natal ar fi încântați să aibă astfel de autobuze dotate cu Wi-Fi. Recent am fost întrebat de ce Elveția investește în Cluj-Napoca, București sau Timișoara, orașe dezvoltate unde nivelul de trai este peste medie și nu investim în zone mai sărace ale țării. Avem și proiecte care se adresează zonelor defavorizate și integrarea comunității rome. Aceste 10 autobuze care sunt azi aici nu reprezintă doar dorința noastră de a înlocui autobuzele noi cu cele vechi, dorim mai degrabă să avem un sistem de alimentare curat, electric. Cel mai important obiectiv al proiectului a fost reducerea consumului de energie și introducere unui sistem de transport nepoluant. Este un model pentru Cluj care sper că va continua și în alte orașe și sunt fericit să aflu că alte 30 de autobuze electrice vor veni în România prin fonduri europene”, a fost mesajul transmis de Ambasador.

Directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag, a declarat că va continua campania de achiziționare a autobuzelor, troleibuzelor și tramvaielor pentru ca flota să fie una cât mai puțin poluantă.

”Putem spune că azi la Cluj-Napoca este ziua transportului public ecologic din România și asta se datorează în primul rând domnului primar Emil Boc care a înțeles că trebuie să dezvoltăm un transport nepoluant. Doar printr-o dezvoltare a unei rețele de transport public nepoluant, atractiv din punct de vedere al siguranței și confortului vom reuși să atragem un număr cât mai mare de călători, reușind astfel să contribuim la reducerea gradului de poluare. Compania de transport urmărește dezvoltarea unui transport public nepoluant. Este în curs dotarea în continuare cu mijloace de transport în comun: 60 de autobuze Mercedes Euro 6, un grad redus de poluare, tot la sfârșitul anului vor mai veni încă 10 autobuze electrice, ce vor fi livrate la sfârșitul anului, se va derula un contract în ceea ce privește achiziția de 50 troleibuze și nu în ultimul rând achiziția a 22 de garnituri tramvaie. În anii următori flota de transport va fi majoritar ecologică și va răspunde cerințelor europene și nevoilor populației. Beneficiile aduse de aceste autobuze sunt în primul rând în zona de poluare. Dacă un autobuz cu exploatare motor-termică produce aproximativ 4,5 tone de gaze pe lună, lunar 130-140 de tone care produc poluare pot fi eliminate. În viitor se va reduce accentuat și vizibil gradul de poluare la nivelul orașului. Cluj-Napoca este un oraș fruntaș în Europa în ceea ce privește poluarea mediului. Municipiul Cluj-Napoca va avea un transport cu un grad redus de poluare. Aceste autobuze vor avea 14 puncte de încărcare, 11 sunt cu încărcare lentă și vor fi pozsiționate în capetele de linii și 3 stații mobile. Sperăm ca la o încărcare să fie acoprit prrogramul unei zile. Pentru fiecare dintre aceste autobuze se va deschide o fișă și zilnic vom nota ce fenomene apar, deoarece autobuzele au o garanție de 5 ani, timp în care toate consumabilele vor fi înlocuite de furnizori, toate defecțiunile vor fi reparate de ei. Timp de cinci ani mententanța va fi asigurata de Solaris. La scrierea proiectului s-au menționat patru linii, 27, 28, 30, 32. Pe măsură ce vor veni și alte autobuze electrice acest număr de linii se va mări”, potrivit lui Neag.

 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.