Clujul oferă multe posibilități celor care îndrăznesc să își asume riscuri. Printre cei care au decis că urmeze calea antreprenoriatului sunt și doi tineri clujeni, Crișan Alexandru Cristian și Crișan Luminița. Cei doi și-au deschis în 2015 o firmă de transport, Goldeen Cargo.

Eu am lucrat la o firmă de transport, acolo am învățat multe lucruri, l-am cunoscut pe Cristi și ulterior ne-am gândit să deschidem propria noastră firmă, să fim independenți. Am luat credit de la bancă, ne-am luat prima mașină, una second-hand, nici n-am știut dacă e bună sau nu, și am început să facem transport. Inițial am transportat mărfuri generale. Treptat am început să avem profit pe care l-am reinvestit. Ulterior, am luat un alt credit și ne-am luat a doua mașină.  Am ajuns să avem șase mașini, clienți, contracte. Făceam transport internațional de mărfuri generale.

Luminița mi-a dezvăluit că lumea transporturilor este una dură, cu o concurență acerbă și care îți ocupă tot timpul.

A fost mai ușor pentru mine că aveam deja experiența într-o firmă de transport. Altfel nu ai avea nicio șansă. E un domeniu care implică foarte mult stres, mult timp dedicat. Într-o anumită măsură ne-a ajutat că aveam deja contacte în domeniu, însă noi am început cu alți clienți, diferiți de cei ai firmei de la care am plecat.

Sunt tineri, sunt la început de drum și vorbesc cu optimism, speranță și pasiune despre mica lor firmă de transport. Familia Crișan am întâlnit-o prima dată într-un context cu totul diferit de cel profesional, însă au reușit să îmi capteze atenția. Chiar dacă eram în vacanță, telefoanele lor erau mereu deschise și erau conectați în permanență la ce se întâmplă acasă cu afacerea lor. Datorită acestui devotament au ajuns să fie singurii transportatori din țară care transportă artă. Un telefon venit într-o sâmbătă a schimbat mica lor firmă pentru totdeauna. Din transportatori de mărfuri generale, la fel ca și sute de alte firme, au ajuns să fie singura companie din țară care transportă artă. Acesta a devenit principala lor activitate.

La șapte luni de la înființarea firmei, într-o după masă de sâmbătă am primit un telefon. De obicei sâmbăta în lumea transportatorilor nimeni nu îți răspunde la telefon. Noi fiind o firmă mică, răspundem zi/noapte. Clientul care ne-a contactat, unul dintre cei mai mari tehnicieni artă din țară, avea nevoie de un transport. A fost tare mulțumit de colaborare și astfel am început să facem transport de artă. De la el am primit sfaturi despre cum trebuie transportată arta. Dacă un client caută în România o firmă care transportă artă nu găsește. Sunt firme doar din afară. Iar cele din țară care își asumă un altfel de transport nu îl fac așa cum trebuie. Ne mândrim că suntem singura firmă de transport din România care transportă artă la cele mai înalte standarde.

Treptat Luminița și Cristi au ajuns să colaboreze cu cele mai mari galerii din țară și din Europa, dar și cu pictori recunoscuți internațional.

Transportul de artă implică mașini speciale, împachetat, asigurări, documentație specială. Am început să avem tot mai multe comenzi și am colaborat cu cele mai mari galerii de artă din Europa, dar și din lume: Blain Southern Gallery din Londra, VNH Gallery din Paris, sector I București, Yaga Contemporary Art, Plan-B, galeria lui Adrian Ghenie, dar și cu cei mai valoroși pictori din țară: Marius Bercea, Corneliu Budașcu, Mircea Suciu, Ioana Fărcaș, Ana Lupaș. Din afară am colaborat cu pictorul austriac Hermann Nitsch. Cel mai valoros transport a fost de peste un milion de euro. Am avut un transport pentru Muzeul de Artă din București de la Berlin. Se organiza o expoziție și noi am organizat transportul. Am mai fost contactați ulterior de Muzeul de Artă, dar ei nu au bugetul de care noi avem nevoie. Arta nu poate fi amestecată cu alte mărfuri, sunt transporturi speciale, sunt cutii speciale, mașini care sunt echipate altfel decât pentru transporturile obișnuite.

Goldeen Cargo a fost o salvare pentru multe galerii și artiști dispuși să investească pentru ca obiectele de artă să fie transportate în siguranță. Cu toate acestea, piața din România încă suferă la acest capitol. Sunt mulți artiști care fie nu își permit fie nu sunt dispuși să plătească suplimentar. Piața este însă în continuă dezvoltare și toți mai mulți clienți apelează la Cristi și la Luminița să le transporte în siguranță operele de artă.

E un domeniu cu multe perspective care are multe de oferit, dar nu e cunoscut și nu e apreciat. Galeriile de artă și pictorii nu au bani suficienți cât să suporte transportul la cele mai înalte standarde. Mulți dintre ei ar vrea ca picturile să fie transportate ca și o marfă generală ceea ce nu se poate. Sunt unele galerii care știu ce înseamnă transportul de artă și știu că prețurile noastre nu se compară cu cele ale firmelor din afara țării. Uneori mai facem și noi mici compromisuri, dar pe răspunderea clientului. Dacă vor preț mai mic se poate, dar sunt alte condiții. Transportul de artă costă cu 50% mai mult decât un transport de mărfuri generale. Noi am fost o bucurie pentru marea majoritate a artiștilor și galeriilor pentru că nu există așa ceva în Cluj. Înainte obiectele de artă erau trimise prin firmele de curierat și de multe ori ajungeau deteriorate sau se rătăceau. Costurile nu erau cu mult mai mici decât cele oferite de noi. Noi nu am avut niciodată probleme cu transporturile. La cererea clienților putem trimite un tehnician cu șoferul, un agent de pază în plus, se pot face asigurări în plus față de ce avem noi. Sunt mulți artiști care colaborează cu noi pentru documentație. Noi ne ocupăm de toată documentația necesară pentru transporturile în afara Uniunii Europene. Noi preluăm transportul de la expeditor și îl lăsăm până la ușa destinatarului. Pentru noi faptul că Clujul este un centru al artei a fost într-adevăr un avantaj. Mulți pictori care își trimiteau picturile cu firmele de curierat au renunțat și colaborează acum cu noi. Tot mai multă lume ne contactează, clienții vin la noi din recomandări. Am avut o comandă pentru Lana Dumitru. Ea ne-a solicitat o cutie specială pentru a transporta o rochie făcută din cristale care trebuia să ajungă la expoziții și ședințe foto.  Sunt transporturi de artă la care diferă prețul. Pot să fie ambalate într-o cutie simplă de carton, pot să fie cutii de lemn. În mod normal picturile se transportă în cutii de lemn. Sunt clienți care nu au bugete și preferă ambalaje alternative.

De la transportul de artă, cei doi au ajuns pe o altă piață unde cererea este mai mare decât oferta, piața mărfurilor frigorifice.

Pentru că am avut nevoie în perioada de caniculă să transportăm picturi care nu puteau fi transportate la temperaturi ridicate ne-am luat o mașină echipată cu instalație de frig. Am văzut că există cerere pentru mașinile cu temperatură controlată. Ne-am luat încă două mașini și ne-am axat și pe transportul de mărfuri frigorifice. În acest moment acoperim toate ariile de transport în afară de cele agabaritice.

Cei doi tineri au preferat să încerce să se dezvolte pe alte componente decât piața mărfurilor generale care este suprasaturată. Sunt multe persoane care fac transport pe cont propriu, iar firmelor este foarte greu să concureze cu prețurile oferite de aceștia.

În acest moment ne concentrăm pe transportul de artă și pe transportul de frigorifice. În ceea ce privește mărfurile generale, piața este suprasaturată. S-a ajuns să nu mai fie făcute transporturile doar de profesioniști. Oricine poate să își cumpere o mașină și să facă transport. Eu nu pot să concurez cu prețurile lui deoarece am angajați de plătit, taxe la stat. Sunt multe firme care fac acest compromis. Se uită la preț chiar dacă marfa nu este livrată la timp. La mărfurile generale prețurile dictează nu doar calitatea. Încet, acest fenomen apare și pe piața frigorificelor. Marile companii nu sunt interesate de faptul că ai mașini noi, că au revizia făcută la timp, că ai toate autorizațiile, preferă să lucreze cu cei care oferă un preț mai bun chiar dacă nu în cele mai bune condiții.

O altă problemă cu care toate firmele de transport din Cluj se confruntă este lipsa de personal. Este foarte greu să găsească șoferi, în ciuda faptului că aceștia câștigă cu 50% mai mult decât în alte zone ale țării. Salariile ajung să se apropie foarte mult de nivelul celor din alte țări europene.

E o problemă în Cluj să găsești șoferi. Datorită faptului că e un centru universitar, este încurajată industria IT, Clujul a devenit creierul iar muncitorii se găsesc tot mai greu. Nu ne putem permite să angajăm decât șoferi din Cluj deoarece pot să apară transporturi urgente. Sunt mulți șoferi care preferă să lucreze în afara țării, cu toate că nu sunt mari diferențe între salariilor oferite în Cluj și cele din alte țări din UE. Față de alte părți din țară, la Cluj șoferii câștigă cu 50% mai mult. Sunt șoferi din alte părți care ne sună și care sunt dispuși să se mute la Cluj. Avem nevoie de șoferi cu experiență, responsabili pentru că și mărfurile sunt mai deosebite.

Cristi și Luminița sunt ambițioși și privesc cu încredere spre viitor. Sunt hotărâți să crească, să devină cunoscuți, să fie prima opțiune a galeriilor de artă și a artiștilor. Au avantajul de a locui în Cluj-Napoca, orașul care a devenit un centru internațional al artei contemporane. Zeci de artiști clujeni au reușit să se facă remarcați în Europa, iar centrele de artă și galeriile se înmulțesc de la an la an.

Fiind o firmă mică nu ne pute da seama cât este de profitabilă afacerea. Tot profitul obținut noi l-am reinvestit. Până acum doar am investit. Am făcut nuntă și banii câștigați au fost investiți în firmă. Am făcut credite, ne-am luat mașini în leasing. Ne-am reînnoit flota de mașini în acest an. Am luat două mașini noi anul acesta și așteptăm a treia mașina în ianuarie. Dorim să creștem cât mai mult și abia atunci să vorbim despre profit.  Pentru viitor ne dorim să avem ca și clienți cât mai multe galerii, să creștem parcul auto de la șase mașini câte avem în acest moment. Să avem mai mulți clienți pentru mașinile cu temperatură controlată. Este o piață cu cerere mai mare decât oferta. În continuare facem transport de marfă generală pentru a acoperi cât mai multe arii. Cele mai mari venituri le obținem din transportul de artă. Sunt câteva luni în care nu se organizează expoziții, dar în rest avem transporturi săptămânal. Nu întotdeauna o mașină întreagă, dar creștem treptat. Am făcut transporturi la galerii din Belgia, Londra, Olanda, dar și în SUA. Pentru un transport în America durează să faci documentația chiar și o săptămână. Mulți preferă să evite acest lucru și atunci apelează la noi. Acum avem un transport în Tai Pei. Am trimis un transport în Serbia unde am apărut în albumul expoziției.

Pe cei doi îi găsiți la www.goldencargo.ro sau pe Facebook

 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.