Vineri, 3 mai, de la ora 19.00, veți avea parte de un program inedit, foarte pictural, sub bagheta dirijorului londonez George Jackson. Dacă seara se va deschide rătăcind prin păduri de poveste, pe fundalul uverturii operei Hänsel şi Gretel, în final veți simți atmosfera și aroma Scoției în muzica lui Mendelssohn, construită ca o adevărată carte poștală dintr-o călătorie. Invitatul special al concertului este Amit Peled, un fost baschetbalist care va demonstra că a meritat să lase mingea de baschet penttru violoncel, oferindu-vă spre ascultare o lucrare deosebită, descoperită târziu (în 1961) – Concertul nr. 1 pentru violoncel, în Do major, de Haydn.

Legătura dintre cele trei lucrări ale programului este faptul că Engelbert Humperdinck a fost influențat în muzica sa, printre alții, de Haydn și Mendelssohn. Dar marele său ”maestru” a fost Richard Wagner, Engelbert având chiar șansa de la lua parte la prima producţie din München a Inelului Nibelungilor. Această experienţă în care ascultase pentru prima dată Maeştrii cîntăreţi din Nürnberg şi Valkiria, au fost definitorii pentru tânărul compozitor.
Cea mai mare parte a creaţiei lui Humperdinck s-a concentrat pe lucrări vocale. Sora sa, Adelheid Wette, a fost cea care i-a dat ideea să scrie cântece bazate pe basmul fraţilor Grimm Hänsel şi Gretel. Humperdinck a făcut însă mai mult de atât, compunând o operă care a fascinat publicul încă de la prima sa reprezentaţie, de la Weimar, sub conducerea lui Richard Strauss (1893). Premiera din Hamburg, un an mai târziu, a fost dirijată de Gustav Mahler.
În întreaga operă se resimte influenţa lui Richard Wagner, dar şi a curentului verist italian. Texturile orchestrale dramatice şi tehnica leitmotivelor împrumutate de la Wagner sunt printre cele mai evidente trăsături ale muzicii operei, cărora Humperdinck le alătură melodiile sale simple, influenţate de cântecele populare.

A doua lucrare a serii – Concertul nr. 1 pentru violoncel, în Do major, de Haydn – are o poveste interesantă. Compus între 1761/1765 pentru talentatul violoncelist Joseph Weigl din Orchestra Curţii Prinţului Esterházy, Concertul în Do major pentru violoncel a fost pierdut până în 1961, când a fost redescoperit la Muzeul Naţional din Praga, împreună cu o serie de documente din castelul de la Radenin.
Lucrarea se remarcă printr-un nivel înalt de virtuozitate a instrumentului solist. Ca în concerto grosso baroc, ansamblul acompaniator este restrâns: coarde, două oboaie şi doi corni. Regăsim însă şi o linie de bas continuu, pe care se presupune că o interpreta chiar Haydn la clavecin.

Cea mai amplă lucrare din program este Simfonia nr. 3 în la minor, op. 56, Scoţiana, compusă de Felix Mendelssohn.
Mendelssohn a început schiţele acestei simfonii în 1829. În 1831, le-a pus deoparte, iar lucrarea nu a fost finalizată decât după 12 ani. Dar povestea Simfoniei a început cu mult mai devreme, într-o perioadă timpurie din viaţa compozitorului, în care unul dintre primii săi profesori era pictorul Johann Gottlob Samuel Rosel, cunoscut pentru piesajele sale. Mendelssohn a fost un copil cu multe talente: scria poezie, desena, iar de compoziţie a fost fascinat de foarte devreme. Acest din urmă lucru a făcut ca, la vârsta de doar 16 ani, să compună celebrul său Octet, iar la 17 la fel de celebra Uvertură la Visul unei nopţi de vară.
Chiar dacă a rămas toată viaţa îndrăgostit de pictură, cele mai frumoase tablouri le-a pictat în muzică. Iar inspiraţia şi-a găsit-o întotdeauna în călătorii. În 1829, la sugestia părinţilor săi, a plecat pentru prima dată singur, de data aceasta în Anglia. De acolo, s-a dus în Scoţia, unde l-a cunoscut pe scriitorul Sir Walter Scott şi unde a participat la un concurs de cimpoi. Aflat în Scoţia, Mendelssohn a vizitat Palatul Holyrood din Edinburgh, unde legenda spune că Maria, Regina Scoţiei, s-a îndrăgostit de lutistul italian David Rizzio, care a fost apoi omorât de soţul reginei. Imediat după, Mendelssohn a scris acasă: „Cred că azi am găsit, în acea veche capelă, începutul Simfoniei mele Scoţiene”. Totuși, compozitorul a întârziat mulți ani cu finalizarea lucrării, care pare ca o carte poștală trimisă din acea călătorie.

Concert simfonic – dirijor George Jackson
Vineri, 3 mai 2019, ora 19, Abonament 24
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat “Transilvania”
George Jackson dirijor
Amit Peled violoncel
Engelbert Humperdinck
Uvertura operei Hänsel şi Gretel
Joseph Haydn
Concertul nr. 1 pentru violoncel, în Do major, Hob. VIIb:1
Felix Mendelssohn
Simfonia nr. 3 în la minor, op. 56, Scoţiana