Punte peste timp. Primarul Lojigan și Dictatorii din Roma Antică

Punte peste timp. Primarul Lojigan și Dictatorii din Roma Antică

Regimul de funcționare al Primăriei Câmpia Turzii începe să se asemene cu cel al Romei Antice în timp de criză. Concret, în Republica Romană, funcția de Dictator apărea în situații deosebite, când din rândul consulilor se alegea pe timp de 6 luni un „dictator” care avea puteri depline și măsurile sale nu mai necesitau o aprobare a Senatului, la expirarea mandatului Dictatorul nefiind judecat ulterior pentru măsurile sale.

Ideea e că în Roma Antică Dictatorului îi erau subordonați magistrații. Adică Dictatorul era deasupra Legii. Iar acest lucru tinde să devină o obișnuință la Primăria Câmpia Turzii, cu primarul Dorel Lojigan în postura de Dictator.

Cu Legea pe Lege călcând

Pe aceste coordonate punctăm faptul că în România ultimului deceniu urbanizarea haotică a devenit o obișnuință, din păcate. Culmea, monstruozitățile urbanistice își găsesc mai mereu portița legislativă spre de a fi aprobate, iar normalitatea urbanistică, în cel mai bun caz, așteaptă luni multe spre a primi o aprobare. În cel mai rău caz e aruncată la coșul de gunoi tocmai de cei care ar trebui să o susțină, administrația publică locală.

Un asemenea episod s-a petrecut în primăvara acestui an la Câmpia Turzii, unde primarul liberal Dorin Lojigan, cu Legea pe Lege călcând, se opune din răsputeri ca un proiect urbanistic decent să vadă lumina zilei. Lucrurile ar fi doar triste dacă cele petrecute pe malurile Arieșului nu ar și mirosi a abuz în serviciu. Dincolo de crasă nepăsare…

Dorel Lojigan
Foto: Primarul Dorel Lojigan. În mod normal și în Litera și Spiritul Legii. Numai că la Primăria Câmpia Turzii nimic nu e normal, nimic nu e în Litera și Spiritul Legii.

Când nimic nu e normal, nimic nu e în Litera și Spiritul Legii

Concret, un investitor (Oana Surgent și Iulian Manuliac) cumpără o parcelă și, la jumătatea lunii octombrie a anului trecut, 2019, demarează procedurile de iniţiere a unui PUZ pentru un imobil situat în Câmpia Turzii, str. Avram Iancu, nr. 35. Comisia de arhitectură şi urbanism din Primărie dă aviz favorabil pentru construcţia unui imobil P+3E (CUT 2 şi POT 50%), iar ulterior au fost obţinute toate avizele solicitate.

Vecinii parcelei în cauză își manifestă nemulțumirea față de proiect, nemulțumiri legate în principal de parametrii urbanistici propuşi. Investitorul revine cu explicații și, ținând cont de nemulțumirile vecinilor, pentru a evita orice fel de conflict cu aceştia, reface proiectul în sensul micșorării regimului de înălțime și a parametrilor urbanistici. Astfel, de la P+3E se trece la P+2E, iar de la CUT 2 și POT de 50% se trece la CUT de 1,252 şi POT de 42%. Se avansează în etapa a doua de realizare a PUZ pentru varianta de imobil P+2E, dar cei doi vecini nu se lasă și, de data aceasta, vin cu observaţii subiective şi fără temei legal, legate în principal de o probabilă supraaglomerare a zonei.

La mijlocul lunii decembrie se răspunde și la aceste observații, și la început de ianuarie şefa Biroului Urbanism UAT Câmpia Turzii, Onişor Ioana, întocmește un raport.

Până aici, toate bune și frumoase. În mod normal acest raport trebuia să fie semnat de primarul Lojigan, iar apoi PUZ-ul (alături de Raport și de propunerea Biroului Urbanism) trebuia introdus pe Ordinea de Zi a unei ședințe a Consiliului Local, consilierii urmând a aproba sau a respinge respectivul PUZ.

imobil
Constructia ce urma a fi realizata si pentru care s-au opus vecinii

Primarul Lojigan amână o obligație legală

Raportul de la Urbanism a ajuns pe data de 13.01.2020 la primarul Lojigan. Din acel moment, demersurile noastre au fost blocate, primarul pur și simplu refuzând să îl semneze. Fără nici o explicație și în total dispreț față de Lege. Pe  23.01.2020 am fost înscrişi în audienţă la primarul Lojigan, dar acesta a refuzat să ne primească. i-am expus problema domnului viceprimar Ghemeş Sabin, iar doamna Onişor Ioana l-a informat pe dânsul de prevederile ordinului nr. 2701/ 30.12.2010 art.19, pct.3, conform căruia ,,autoritatea administraţiei publice iniţiatoare a PAT informează publicul cu privire la rezultatele consultării prin publicarea pe site-ul propriu şi la sediul sau în spaţiul dedicat informării şi consultării publicului a observaţiilor şi a sugestiilor publicului asupra propunerilor preliminare şi a răspunsului la acestea, în termen de maxim 15 zile de la data dezbaterii publice.’’ Având în vedere că termenul nu era depăşit la acel moment, domnul viceprimar ne-a recomandat să mergem liniştiţi acasă, că urmează să ne  notifice în legătură cu problema noastră şi că în cele din urmă actele vor fi semnate în termen legal

, povestește unul din investitori. Ulterior de la Biroul Urbanism li s-a comunicat faptul că primarul a fost notificat în scris în legătură cu depăşirea termenului, dar încă se aştepta semnatura sa.

O nouă amânare: primarul Lojigan uită să semneze la timp Ordinea de Zi

Situația atinge cote absurde când la început de februarie se intră în audiență la primar, dar acesta le spune investitorilor că nua  avut vreme să semneze actele și că oricum nu este obligat să pună PUZ-ul pe ordinea de zi în consiliul local. De ce? Care este motivul obiectiv? Nici o explicație! Toate acestea deși proiectul avea toate avizele, dosarul era semnat de arhitectul şef al oraşului şi de secretarul municipiului Primarul Lojigan e deasupra Legii, deasupra magistraților, precum Dictatorii din Republica Romană!

Apropos, oare cum ar fi ca și contribuabilii să spună la final de an că nu au avut timp să își plătească impozitele? Noroc că în lumea normală, nu e cazul la Primăria Câmpia Turzii de așa ceva, se discută de termene clare impuse de Lege și nu de avut sau neavut timp ! Într-un final apoteoric, totuși, primarul Lojigan susține că va semna raportul până în data de 14.02.2020 sau dacă nu-l va semna, va motiva de ce nu. Oricum, mult dimncolo de termenul legal!

În final, la data de 24.02.2020, după depăşirea termenului legal cu aproape o lună, primarul Lojigan se decide să semneze Raportul. Dar, în dulcele stil clasic al Dictatorilor, Lojigan subminează mai departe proiectul. Astfel, în 13.03.2020 ar fi trebuit să se întrunească comisia de urbanism pentru dezbaterea proiectul în vederea obţinerii avizului consultativ, dar primarul nu semnează la timp ordinea de zi, așa că şedinţa comisiei nu a mai avut loc. PUZ-ul nu a putut astfel să fie dezbătut și votat (sau nu!) de consilierii locali în ședința forului deliberativ local din luna aprilie.

Cine și de ce se opune dezvoltării sănătoase a Câmpiei ?

“E paradoxal faptul că un primar se opune (prin nerespectarea termenelor legale şi întârzierea repetată a semnării actelor necesare) unei investiţii estimate în Devizul General la peste 2.400.000 RON, investiţie în urma căreia Primăria Câmpia Turzii va încasa o taxă de minim 12.000 RON doar pentru emiterea autorizaţiei de construire (plus sume aferente altor avize, plus impozit anual pentru cele 10 apartamente în viitor).

În contextul în care noi am investit deja o sumă considerabilă (peste 500.000 RON) pentru achiziţia terenului, desfiinţarea construcţiei vechi existente, realizarea proiectului şi obţinerea tuturor avizelor solicitate, orice altă întârziere nejustificată legal (pe lângă cele 3 luni cu care am fost deja întârziaţi) ne cauzează daune materiale semnificative, daune pe care le veţi suporta dumneavoastră personal, în condiţiile în care sunteţi singurul funcţionar public care nu şi-a îndeplinit obligaţiile de serviciu. Oare de ce e nevoie ca Justiția să vă oblige să faceţi ceea ce este legal să faceţi şi ceea ce sunteţi obligat să faceţi prin poziţia pe care o deţineţi?

Cum este posibil ca unor investitori tineri, cum suntem noi, care am respectat întocmai toţi paşii legali, care vrem să contribuim la dezvoltarea oraşului în mod legal şi având în vedere că în Câmpia Turzii nu se solicită zilnic autorizaţii de construire, să ne răspundeţi cu aroganţă şi superioritate şi să ne recomandaţi să vă dăm în judecată dacă nu ne convine faptul că depăşiţi termenele legale prevăzute pentru semnarea documentelor. Nu avem cuvinte să ne exprimăm nemulţumirea…”, răbufnesc investitorii care au fost purtați de la Ana la Caiafa în administrația publică locală din Câmpia Turzii, de către primarul Dorel Lojigan.

Uite actul, nu e semnătura!

Parcă în favoarea celor susținute de investitori, aceștia mai prezintă o situație halucinantă, petrecută, da, ați ghicit, tot la Primăria Câmpia Turzii. “În  14.02.2020 am depus o cerere pentru eliberarea unui certificat de urbanism pentru imobilul, teren şi construcţii, situat în Câmpia Turzii, str. Avram Iancu, nr. 35. Cererea a fost însoţită de toate actele solicitate. Deși eliberarea certificatului în afara termenului legal constituie contravenţie ce se sancţionează cu amendă, certificatul ne-a fost eliberat în data de 23.03.2020, cu mult peste termenul prevăzut de dispoziţiile legale (Lgea 50/1991, art 26, pct 1, 2)”, povestesc investitorii.

Culmea este că după eliberarea Certificatului de Urbanism, pe 26.03.2020 Primăria Câmpia Turzii eliberează un act cel puțin ciudat, dacă nu chiar ilegal, o adresă care nu este semnată și de primarul Lojigan, deși acesta ar fi trebuit să o semneze ! (VEZI FOTO) Absolut halucinant. Dar, da, la Primăria Câmpia Turzii, atâta timp cât primarul Lojigan se inspiră parcă din metehnele Dictatorilor din Roma Antică, orice este posibil !

adresa primarie campia turzii
Primăria Câmpia Turzii eliberează un act cel puțin ciudat, dacă nu chiar ilegal, o adresă care nu este semnată și de primarul Lojigan, deși acesta ar fi trebuit să o semneze

1 comentariu