Legumele de primăvară, bogăţie pentru sănătate

Primăvara vine cu o serie de bunătăţi pentru organismul uman. Odată cu noul anotimp apar ridichile, ceapa verde, salata verde, urzicile, spanacul şi alte legume pe care le putem folosi în alimentaţie.

Legumele primăverii pot fi consumate sub diferite forme: la grătar, la abur sau sub formă de salate. Fiind bogate în vitamine, proteine, calciu şi fier, ele sunt o adevărată bogăţie pentru sănătatea omului.

,,Legumele şi zarzavaturile care apar în acest sezon sunt bogate în vitaminele A, C, K, acid folic, fier, calciu, magneziu, potasiu, o cantitate însemnată de fibre şi antioxidanţi. Pentru a ne asigura la maxim de toate beneficiile care ni le aduc, este bine să le variem şi să consumăm din aceste alimente în fiecare zi. Prin conţinutul în vitamina C, legumele şi zarzavaturile din acest sezon, contribuie la buna funcţionare a sistemului imunitar. Vitamina A, sub formă de precursor (beta-caroten), contribuie la sănătatea retinei. Potasiu şi calciul au un rol important în reglarea tensiunii arteriale, în metabolismul osos.

Fierul este în cantitate mică şi este greu absorbabil pentru organism, însă contribuie la necesarul total de fier al organismului alături de fierul din carne. Fibrele reglează tranzitul intestinal şi au un rol important în păstrarea sănătăţii colonului şi prevenţia cancerului. Antioxidanţii sunt acele substanţe “miraculoase” şi extraordinare care ne ajută să fim sănătoşi, să prevenim cancerul, bolile degenerative, să stabilizăm procesele aterosclerotice, să încetinim îmbătrânirea”, a explicat Mădălina Indrie, medic specialist Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, Specialist în Obezitate.

Alimentaţia celor mici este foarte importantă, deoarece aceştia sunt în creştere, iar fierul, calciul, magneziul şi vitaminele sunt necesare pentru organismul lor. Ei trebuie să consume cât mai multe legume proaspete. Introducerea unei legume se face treptat prin diferite forme, care îi poate stimula pe prichindei să mai ceară leguma respectivă, chiar dacă la început nu vroiau să o consume.

,,În funcţie de vârstă, putem să le oferim legumele gătite şi mărunţite copiilor sub un an (ex. spanac, urzici, ceapă verde), sau ca atare copiilor mai mari (ridichi, sparanghel, salată). Rolul adulţilor este de a <<prezenta>> alimentul, de a-l pune la dispoziţia copilului, însă este decizia copiilor dacă mănâncă sau nu acele alimente. Un copil poate refuza de mai multe ori un anumit aliment până să îl accepte, iar noi, adulţii trebuie să le respectăm decizia şi să reluăm oferirea alimentului respectiv după un timp” explică medicul nutriţionist.

Mădălina Indrie mai spune că ,,pentru a fi sănătoşi este nevoie să mâncăm sănătos în fiecare zi, nu doar din când în când, sub forma unor <<cure de detoxifiere>>”, iar perioada postului Paştelui este importantă deoarece ,,nu presupune pericole metabolice, carenţe nutriţionale sau atenţionări speciale asupra sănătăţii la majoritatea adulţilor. Este bine să ne îndreptăm către produse alimentare brute şi nu procesate industrial şi prezentate ca fiind “de post”. Avem la dispoziţie cerealierele, legumele, zarzavaturile, fructele, fructele oleaginoase şi seminţele, uleiurile presate la rece. Legumele de sezon sunt foarte potrivite pentru modificările alimentare din perioada postului, fie că sunt sub formă de salate, supe sau garnituri. Este bine să le alegem cât mai variat, să le consumăm în fiecare zi şi să ne bazăm pe semnalele de foame şi saţietate proprii organismului fiecăruia”.

Carmen Bizău

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii