Două echipe de clujeni se pregătesc pentru NASA şi Cape Canaveral

Pentru prima dată, concursul NASA Space Apps Challenge a fost organizat şi în România,la Cluj, iar două proiecte vor reprezenta ţara şi oraşul nostru în faza globală a competiţiei, la care au participat 193 de oraşe dinlumea întreagă.

Întârzierea avioanelor şi locuri în care să nu mergi

Cristian Dascălu, organizator al evenimentului, a spus că autorii proiectelor care vor câştiga faza globală vor participa la o lansarea unei navete spaţiale de către NASA: „Au câştigat două echipe, una care este formată din piloţi, Fly Boys, şi care arealizat o aplicaţie prin care poţi citi prognoza vremii şi să interpreteze dacă avionul va avea sau nu întârziere la destinaţie. A doua, a echipei de la Air Fighters, este o aplicaţie care tratează calitatea aerului în diversel ocuri din
lume, în ideea atât a unor posibile călătorii pe care le faci acolo,cât şi a locuirii în zona respectivă. Cele două aplicaţii sunt nominalizate pentru competiţia globală, iar la final o aplicaţie va câştiga şi autorii ei vor beneficia de o călătorie la Cape Canaveral, la lansarea următoarei navete spaţiale”.

Echipa Fly Boys este formată din piloţii Marius Petriman, Liviu Dan Şerban, Liviu Nistran şi Cristian Mandu.

„Lucrând în lumea reală şi văzând problemele cu care se confruntă pasagerii şi din punct de vedere al unui pilot, ne-am dat seama că este foarte important să ştii dacă un zobr întârzie sau nu. Aplicaţia face o agregare de date, interoghează mai multe servicii, de exemplu de la NASA sau ROMATSA, anumite informaţii legate de vreme sau de congestia traficului, care pot fi corelate aflăm dacă se va permite sau nu aterizarea avionului”, a spus Marius Petriman.

Echipa Air Fighters este formată din Tiberiu Petre, Loredana Groza, Alex Enescu şi Lucian Groza. „Ne-am cunoscut aici, am format ad hoc echipa. În cepriveşte aplicaţia, există multe date legate de poluare şi de problemele de sănătate de ordin respirator, dar nu există studii pe legătura cauză-efect între ele. Noi venim cu această soluţie, prin care se procesează datele pentru a oferi o vizualizare mai uşoară, o hartă cu locurile mai poluate şi cu unnumăr mai mare a bolilor respiratorii”, a explicat Tiberiu Petre.

Cum să trăieşti pe Marte

Alte cinci proiecte de la Cluj nu vor intra în competiţia globală, dar vor fi postate pesite-ul NASA. Una dintre cele cinci aplicaţii este a unor liceeni care vor să-I pregătească pe oameni să trăiască pe Marte.

„Aplicaţia e făcută de un grup de liceeni, care au codat un joc în vederea colonizării planetei Marte. Te poţi antrena cum să colonizezi Marte, să te pregăteşti pentru ce înseamnă să forezi după apă în
condiţiile de acolo, să-ţi asiguri adăpost încondiţiile vitrege oferite de Marte, să te aprovizionezi cu resursele care vinde pe Terra sau să ţi le creezi pe cele pe care le poţi creşte acolo, cum ar fi roşiile şi grâul, care ar putea fi crescute în condiţiii relativ optime pe Marte”.

Celelalte patru proiecte care vor fi postate pe site-ul NASA se referă la un costum care să-i ajute pe astronauţi să facă exerciţii fizice pe staţia spaţială internaţională, în microgravitaţie; la un program care să limiteze perimetrul în care poate zbura o dronă; o aplicaţie care agreghează date medicale, despre poluare, şi avertizează dacă e periculos să mergi într-un loc sau altul din lume; o aplicaţie menită să robotizeze telescoapele şi să le înveţe să calculeze algoritmi pentru a detecta meteoriţii care intră în atmosferă şi care sunt cu pericol de impact.

Peste 14.000 de concurenţi

În competiţia de la Cluj au fost prezenţi peste 50 detineri care au concurat şi alţi peste 100 s-au înscris online la concurs.

Participanţii sunt programatori, specialişti în hardware, dar şi în biologie moleculară, designeri, studenţi. Cele două echipe câştigătoare la Cluj vor face un videoclip de 30 de secunde pe care
îl vor trimite pentru jurizarea globală. Purtătorul de cuvânt al evenimentului, Maria Revnic, spune că este pentru prima dată când un asemenea concurs se organizează în România, dar că în anii trecuţi au mai participat români, din partea altor ţări: „Anii trecuţi au mai participat români, anul trecut a fost un român, Adrian Cârlan, care a particpat într-o echipă multinaţională care reprezentat Limasol, Cipru, şi au câştigat una din cele cinci categorii, cu un proiect cu un fel de dronă-roboţel care să-i asiste pe astronauţi pe staţia spaţială internaţională”.

NASA Space AppsChallenge este cel mai mare hackathon din lume, iar faza locală a fost organizată şi la Cluj, în premieră pentru România, de către Centrul de Antreprenoriat și Inovație StartupTransilvania, TechAcademy, SprintPoint Techcelerator și ClujHUB.

Competiția se adresează unui public cu nivel de experiență variat și din diverse domenii: programatori, oameni de știință, profesori, tehnologi, artiști, designeri, ingineri, storytellers, studenți sau antreprenori.

Temele competiției din acest an, stabilite de NASA sunt Terra, Aeronautică,Tehnologia, Stația Spațială Internațională, Călătorie spre Marte, De la Sistemul Solar la infinit.

Concursul NASA Space Apps Challenge a avut prima ediţie în anul 2012 şi în ficare an, numărul ţărilor şi al oraşelor participante, dar mai ales al competitorilor au crescut continuu.

La ediţia de anul trecut au participat 62 de ţări şi 133 de oraşe din toată lumea, iar în acest an, numărul oraşelor participante a ajuns la 193. Anul trecut, în competiţie s-au înscris 14.000 de participanţi şi, potrivit estimărilor, la ediţia din acest an numărul lor a crescut semnificativ.

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii