Controlorii CTP iau bătaie şi de la călătorii fără bilet, şi de la cei care sunt în legalitate.

De regulă incidentele din autobuze se produc între controlori şi călătorii fără bilete, ambele părţi acuzându-se reciproc de agresiuni. Un caz recent a dus la un conflict atipic, între angajaţii CTP şi un clujean cu bilet cumpărat prin sms, din cauza unui cod eronat.

Gheorghe Moţoi a urcat în vara anului trecut în trolebuzul 25, la staţia de la Iulius Mall şi a fost invitat în scurt timp de către controlorul Vasile Creţiu să prezinte legitimaţia de călătorie. Bărbatul a pretins că şi-a achiziţionat bilet prin sms, dar codul oferit s-a dovedit a fi unul nevalabil. Invitat să se legitimeze, Moţoi a refuzat, iar Creţiu s-a interpus între călător şi uşă.

De aici lucrurile s-au precipitat, ambii controlori, atât Creţiu, cât şi colegul său Iosif Gaga susţin că au fost agresaţi de călătorul devenit brusc recalcitrant. Venit din spatele trolebuzului, când a văzut că celălalt lucrător este bruscat, Gaga pretinde că a recepţionat şi el un pumn în figură.

Bilet bun, bilet rău

Unul dintre cei doi poliţişti care au venit la faţa locului, apelaţi de controlori a declarat în faţa magistratului, că Moţoi era agitat şi că a fost nevoit să-l separe de angajaţii CTP. Lucrurile s-au precipitat şi mai mult, când la o nouă tentativă de verificare a biletului, noua serie oferită de călător s-a dovedit a fi corectă, iar călătoria, valabilă.

Moţoi a fost amendat pe loc de către poliţişti, pentru tulburarea liniştii publice. Controlorii Creţiu şi Gaga l-au acţionat în instanţă pentru ultraj. Moţoi a susţinut tot timpul că el a fost cel agresat de către controlori.

În faţa magistratului, Gaga a susţinut că meseria de controlor este una periculoasă, fiind în repetate rânduri agresat de călătorii surprinşi fără bilet. În urmă cu un an, aceiaşi echipă a CTP a mai avut un dosar pe rolul instanţelor de judecată. Fostul boxer care i-a lăsat fără cunoştinţă, când l-au prins fără bilet în autobuzul 35, pe traseul Gară- Zorilor, în Piaţa Mihai Viteazul, fusese condamnat la închisoare cu executare. Au avut nevoie de intervenţie chirurgicală, având maxilarul rupt, după loviturile primite atunci.

Recalcitrantul nu mai poate conduce

Moţoi a primit acum, din partea magistratului Aneta Birău, doar o pedeapsă neprivativă de libertate.

„Pedeapsa de 5 luni şi 10 zile cu amânarea aplicării pedepsei închisorii pe un termen de supraveghere de 2 ani  pentru ultraj”.

Condamnatul nu va avea dreptul, ca pedeapsă complementară, de a fi ales în funcţii publice, pe timp de un an, magistratul apreciind că „prin săvârşirea infracţiunii deduse judecăţii, inculpatul s-a dovedit nedemn de a deţine o funcţie electivă în autorităţile publice, sau orice alte funcţii publice precum şi de a ocupa o funcţie care implică exerciţiul autorităţii de stat şi dreptul de a conduce vehicule”.

Pe durata termenului de supraveghere, inculpatul trebuie să respecte următoarele măsuri de supraveghere, inclusiv să presteze muncă neplătită în folosul comunităţii, la o fundaţie de caritate:

  1. a) să se prezinte la Serviciul de Probaţiune Cluj la datele fixate de acesta; b) să primească vizitele consilierului de probaţiune desemnat cu supravegherea sa; c) să anunţe, în prealabil, schimbarea locuinţei şi orice deplasare care depăşeşte 5 zile, precum şi întoarcerea; d) să comunice schimbarea locului de muncă; e) să comunice informaţii şi documente de natură a permite controlul mijloacelor sale de existenţă, să presteze o munca nerenumerata in folosul comunităţii pe o perioada de 30 de zile în cadrul Primăriei Feleacu, sau în cadrul Asociaţiei Filantropice Medical- Creştine „Christiana” din Cluj-

Călătorul irascibil are de achitat daune materiale şi morale controlorilor.

„Admite în parte acţiunea civilă exercitată de partea civila C.V.M. (NR Creţiu Vasile Marin) şi obligă inculpatul la plata sumei de 500 lei, reprezentând daune morale şi în parte acţiunea civilă formulată în cauză de partea civila G.I. (NR Iosif Gaga) şi obligă inculpatul la plata sumei de 800 lei, reprezentând daune materiale şi morale şi respinge restul pretenţiilor civile solicitate ca neîntemeiate. Obligă inculpatul la plata cheltuielilor judiciare avansate de stat în sumă de 600 lei”.

Cum să păcăleşti CTP

O atmosferă de ură împotriva angajaţilor CTP este întreţinută pe forumurile de discuţii din mediul virtual. Pe „Boacteri Cluj”, un grup de discuţii cu aproape 5.000 de membri se fac recomandări, se dau avertismente privind prezenţa controlorilor în autobuze, se explicitează drepturile călătorilor şi se oferă chiar sfaturi despre cum să scapi de controlori.

„Amenda este valabilă doar dacă este făcută în mijlocul de transport sau în staţiile acestuia. Dacă reuşiţi să îi păcăliţi şi să le spuneţi că mergeţi până la următorul bancomat să scoateţi bani să le plătiţi amenda puteţi scăpa lejer (funcţionează de fiecare dată)”, se arată în primul punct al decalogului de pe „Boacteri Cluj”.

Presa s-a lansat în poveşti prin care subiecţii relatează cum se pot anula amenzile din autobuze, ca de exemplu pe site-ul clujife.com. (http://www.clujlife.com/2016/01/26/cum-iti-poti-anula-amenda-primita-de-la-ctp-ratuc/)

„Un moment mai târziu, compasiunea l-a îndemnat să-mi explice (NR controlorul) că dacă găsesc tichetul nou în timp util, pot să merg la sediu să-mi anulez amenda. Cine v-a zis vreodată așa ceva?! Nici măcar pe site-ul CTP nu am găsit informații cu privire la anularea amenzilor, ci doar cum le poți primi și unde le plătești. Îi mulțumesc frumos și îmi continui drumul, pregătită să iscodesc un plan care să mă ajute să-mi păstrez banii în buzunar”.

Obligaţiile controlorilor de bilete

Atribuţiile controlorilor sunt explicitate pe pagina de prezentare a CTP

„Principala sarcină de serviciu a controlorului de bilete este de a verifica valabilitatea legitimaţiilor de călătorie în mijloacele de transport. Controalele trebuie să fie complete, corecte, cu mult simţ de răspundere, aplicând întocmai prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Cluj Napoca, conform căreia se constată şi se sancţionează contravenţiile la transportul în comun”.

Controlorii vor da dovadă de cunoaşterea codului bunelor maniere.

„În relaţiile cu publicul călător, controlorii de bilete vor da dovadă de respect şi bunăvoinţă, vor evita situaţiile conflictuale, pentru a nu se pune în pericol integritatea fizică. Se vor purta cuviincios şi potrivit codului bunelor maniere cu toţi pasagerii din mijloacele de transport în comun. Este interzisă învinuirea călătorilor fără a avea proba faptică concretă şi reală a vinovăţiei acestora”, se arată pe pagina de prezentare a Companiei de Transport Public din Cluj.

Mihai Bacalu