alin tise banner

Otrăvirea de la Pata Rât continuă. Stația de osmoză așteaptă să fie pusă în funcțiune

Sfârșitul anului trecut a fost marcat la Cluj-Napoca de situația de la Pata Rât, de acumularea de levigat, de conflictele pe această temă, dar și căutarea unor soluții.

Soluția identidicată a fost stația de osmoză inversă, stație care a fost adusă și amplasată la Pata Rât, dar care nu a fost încă pusă în funcțiune, deși autoritățile locale au afirmat că este o situație de urgență.

„După toate circurile toamnei celebra stație cu osmoză inversă până la urmă a fost instalată de nemți – dar nu a funcționat niciodată. De ce? Pentru că s-a schimbat modificarea și nu mai au unde depune materialul rezidual. După toate promisiunile bombastice stația instalată stă acum în noroiul de la Pata Rât degeaba, iar din toamnă au mai curs cel puțin 10.000mc de levigat către Apahida pe Zăpodie și Someș – continuând lunga tradiție a otrăvirii oamenilor și a solului – de care chiar Tișe spunea că e caz penal”, afirmă activistul Szakáts István.

Potrivit lui Szakats ar exista o problemă vizavi de locul de depozitare al rezidurilor rezultate în urma procesului de osmoză.

”În ianuarie nemții de la Klarwin au adus și instalat stația, gospodărește, pe banii lor. Ei aveau tot interesul s-o și pună în funcțiune – dacă nu pentru altceva, să înceapă și ei să-și recupereze banii. Dar nu au mai putut apăsa butonul. Că stația cu osmoză inversă produce nu numai apă decontaminată care se poate lăsa în Zăpodie, ci și un zaț rezidual . De care trebuie să scape – adică trebuie dua undeva. Cam 40 tone pe zi. Conform proiectului zațul trebuia reinjectat în dealul din care curge acum levigatul. Soluția tehnică prevedea 5 țevi de 250m îngropate în deal și prin care zațul se pompează cu presiune până în miezul dealului de gunoi. Dar firma care administrază închiderea rampei s-ar fi răzgândit”, afirmă Szakáts István.

Consiliul județean însă, dă asigurări că această soluție va fi pusă în practică, stația de osmoză va fi folosită, iar rezidul va fi depus pe actuala rampă, exact așa cum specifică proiectul tehnic. Practic nu a apărut nicio modificare, totul merge conform planului, însă sunt aspecte tehnice care trebuie puse la punct, dar care for fi finalizate în decursul acestei luni.