În anul 2016, activitatea ISU Cluj s-a axat pe îndeplinirea obiectivelor instituţionale subsumate salvării vieţii şi asigurării protecţiei comunităţilor. Acestea au vizat creşterea gradului de siguranţă al cetăţeanului şi asigurarea unei protecţii mai bune a comunităţilor în condiţiile unei creşteri cantitative şi calitative a acţiunilor, dar şi a exigenţei cetăţenilor manifestată faţă de activitatea instituţiei. Complexitatea, intensitatea şi dinamismul situaţiilor de urgenţă au impus o adaptare rapidă a personalului pe cele două paliere esenţiale de activitate: prevenire şi intervenţie.

Fondurile alocate pentru carburanți –lubrefianți, piese de schimb si reparații auto sunt în creștere față de anul trecut, dar totuși insuficiente față de cât ar fi necesar. Cu toate că la finalul anului trecut ISU Cluj a primit încă o autospecială cu apă și spumă, există deficiențe la acest capitol, încă sunt gărzi de intervenție care nu au cel puțin o autospecială nouă, intervenind cu cele vechi care nu mai au eficiența de altă dată și astfel timpul de ajungere la locul intervenției este destul de mare.

„Suntem într-o situaţie dificilă în ceea ce priveşte ambulanţele SMURD, stăm foarte prost la acest capitol. Există posibilitatea de a nu ne putea îndeplini toate misiunile. Dacă nu vom primi ambulanţe în acest an nu ştiu cum ne vom descurca pe partea de intervenţii medicale de prim ajutor. Avem o singură ambulanţă care are sub 5 ani de viaţă, în condiţiile în care orice ambulanţă are o durată medie de funcţionare de 5 – 6 ani, apoi intră într-o uzură fizică şi morală, dacă depăşeşte 6 ani nu este una pe care să te poţi baza sută la sută. Le reparăm pe cele vechi, încercăm să asigurăm continuitatea în intervenţie, dar este foarte greu. Este o problemă care ne macină zilnic, în cazul în care cad ambulanţele rămânem descoperiţi în zone izolate din judeţ cum ar fi Băişoara, Aghireşu, Mociu”, a declarat Inspector şef ISU Cluj, Col. Ion Moldovan:

Medicul şef al UPU-SMURD Cluj, Adela Golea a menționat că ambulanțele din dotare reprezintă un pericol și pentru echipaj și pentru cei care necesită intervenții.

 „Avem şi ambulanţe la care, practic, s-au schimbat cam toate piesele, iar problema care apare este cea privind siguranţa lor în intervenţie, a siguranţei echipajului, pentru că, în momentul în care se înlocuiesc foarte multe subansamble, nici cei care le repară nu mai oferă garanţii. Cu cât se uzează mai mult, este şi problema ajungerii la intervenţie, pentru că merg mai greu, nu prind viteza care trebuie, demarează mai greu”, a menționat medicuL Adela Golea.

Parcul auto Smurd Cluj cuprinde 4 ambulanţe de Terapie Intensivă, 12 de prim ajutor, o maşină de Terapie Intensivă pentru nou- născuţi, care deserveşte 8 judeţe şi două maşini de victime multiple folosite şi de judeţele din jur.

Subunitățile de intervenție ISU Cluj au desfășurat cu circa 31% mai multe misiuni în anul 2016, față de anul 2015. Au fost înregistrate un număr de 18 676 intervenții, din care 13 854 intervenții SMURD și 4 822 pentru alte situații de urgență.

Pe parcursul anului trecut au fost primite o autospecială pentru stingerea incendiilor de capacitate mărită, un container multirisc (echipamente de intervenții la cutremur) și un container pentru întreținerea echipamentelor de intervenție. Totuși nevoia pentru tehnica și echipamentele de intervenție folosită de echipajele de intervenșie ISU Cluj este în continuare mare, echipamentele existente fiind foarte învechite, îndeosebi ambulanțele SMURD, toate ambulanțele având timpul de exploatare specific depășit.

În anul 2016, au fost generate schimbări legislative, îndeosebi cele referitoare la prevederile Legii 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor și cele din domeniul avizării-autorizării, ceea ce a făcut ca activitatea inspecție de prevenire să fie mai intensă, iar manifestările cu public numeros, concertele și și festivalurile desfășurate în județ au solicitat suplimentar gradul de încărcare al inspecției de prevenire pe parcursul anului trecut.

Au fost efectuate 5883 de activități de prevenire, în care au fost depistate 1905 deficiențe și au fost aplicate 660 de sancțiuni contravenționale.