alin tise banner

În goana după rating, ”Românii au talent” aruncă o pată neagră asupra Operei Române din Cluj

Vineri seara, în cadrul emisiunii Românii au talent, o tânără din Cluj, Paula Rad,  a impresionat membri juriului interepretând o arie din opera ”Gianni Schicchi”. Andra, emoționată până la lacrimi a apăsat butonul ”Golden Buzz”, trimițând-o pe concurentă direct în semifinale. Auzind că tânără lucrează ca și femei de serviciu deoarece nu a fost acceptată la Operă, Florin Călinescu a declarat: ”Nu ai bani, nu ai pile, nu ai bani în buzunare, ţi se ‘strâmbă’ o leacă şi gâtul şi nu ţi se dă încredere pentru vocea aceea”.

Chiar dacă numele Operei Române din Cluj-Napoca nu a fost rostit în emisiune, aceasta supoziției a fost făcută ulterior, iar conducerea instituției a ținut să precizeze că tânăra nu a participat la nicio audiție. Cu toate aceste explicații răul a fost făcut deja și o instituție de cultură valoroasă din Cluj este târâtă într-un scandal mediatic de dragul audiențelor.

În cadrul emisiunii televizate “Românii au talent”, difuzată vineri, 17 februarie 2017, domnișoara Paula Rad a interpretat aria “O mio babbino caro” din opera “Gianni Schicchi”. Interpretarea tinerei soliste a determinat aprecierea acesteia de către juriu, precum și întrebarea privind parcursul său artistic în domeniul liric. Detaliile în acest sens au fost puține, concurenta menționând actualul său statut de liber profesionist și aspirant la o carieră solistică. Domnișoara Paula Rad menționează faptul că este momentan angajată pe post de femeie de serviciu, dar că încrederea în propriul talent îi aduce speranța unei cariere potrivite abilităților, citatul precis fiind: “De fapt, practic cânt, sunt liber profesionist, dar din nefericire nu am reușit la Operă, ceea ce îmi doresc foarte mult pentru că știu ca am totuși unsprezece ani de canto si consider că merit să am loc.” Fiind întrebată de juriu dacă are în prezent un angajament în domeniu, concurenta continuă, spunând “Din nefericire nu. Mi s-a spus, chiar anul trecut am fost la Operă și mi s-a spus: cât sunt dispusă să aștept. Toți au spus că am voce frumoasă, dar nu e suficient …”

Dorim să atragem atenția asupra faptului că nu există nici o mențiune asupra instituției la care domnișoara Paula Rad s-a adresat pentru o posibilă audiție. Numele Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, injurios folosit de articolul dumneavoastră, nu este deloc menționat în contextul real, de către concurentă, ori de către un membru al juriului.

Opera Națională Română din Cluj-Napoca este o  instituție lirică ce onorează un repertoriu complex, bucurându-se de confirmări internaționale ale statutului său artistic și de un public din ce în ce mai numeros. Totodată, un important deziderat al conducerii instituției Operei Naționale Române din Cluj-Napoca este tocmai acela de a încuraja și de a oferi șanse de afirmare tinerilor talentați și cu real potențial în domeniul operistic. În această încercare de descoperire a tinerelor talente și din dorința unei promovări obiective, reale, lipsită de orice metodă de alegere preferențială ori imorală, instituția noastră a realizat numeroase audiții dedicate proaspeților absolvenți ai Academiilor de muzică de pretutindeni. Cele mai recente exemple sunt Concertul “Regal de Operă”, realizat în parteneriat cu Casa Regală a României în luna septembrie 2016, a cărui misiune a fost tocmai atragerea și promovarea tinerilor talentați în domeniul liric, de aceea a fost organizată o audiție în urma căreia au fost selectați tinerii care au urcat pe scenă. Recent, audiția pentru soliști vocali, organizată pe data de 7 februarie 2017 de instituția noastră în parteneriat cu Agenția de impresariat OIA Brentano din Franța a avut același scop, dublat de remarcabila șansă a aprofundării studiilor în stagii de practică din străinătate. La această audiție au participat 65 de tineri soliști din toată țara. De altfel, afișul audiției poartă imaginea Oanei Trîmbițaș, tânără solistă, actual colaborator al ONRC, al cărei talent a fost descoperit în cadrul unei audiții anterioare, cât timp ocupa încă un post de chelneriță în încercarea de afirmare a talentului liric. Menționăm că la niciuna din aceste audiții domnișoara Paula Rad nu a fost prezentă.

De asemenea, pe site-ul instituției noastre există o secțiune specială dedicată Audițiilor – http://operacluj.ro/auditii/ – unde se pot înscrie tineri soliști (cântăreți sau balerini). Toți cei care se înscriu în această bază de date vor avea șansa să fie ascultați / văzuți în cadrul audițiilor pe care le vom organiza periodic.

Oferirea șanselor tinerilor talentați este, așadar, una dintre principalele misiuni pe care le urmărim cu atenție în activitatea noastră artistică, iar numele unor tineri soliști : Viktoria Cormoș, Oana Trîmbițaș, Beniamin Pop, Corneliu Huțanu, Eusebiu Huțan, ș.a. sunt dovada vie a reușitei. Sunt tineri cu potențial și voință, care au depășit posibilele vicisitudini, continuându-și studiul și afirmându-și talentul cu perseverență. Sunt tineri din ce în ce mai apreciați, care au crescut de la roluri mici, s-au remarcat printre vocile din cor și s-au dovedit demni de oferirea unor roluri principale pe care le-au susținut apoi cu succes. Audițiile menționate au fost deschise tuturor acestor aspiranți, al căror talent nu e contestat de nimeni, audiții la care domnișoara Paula Rad nu s-a prezentat și care, poate, ar fi reprezentat și pentru ea o posibilă șansă de afirmare. Vă asigurăm, totodată, că fiecare dintre audițiile organizate de instituția noastră au în juriu specialiști lirici reputați, care fac alegerile artistice bazându-se pe o triere eminamente orientată spre valorile domeniului operei, o alegere obiectivă și strictă. Membrii juriului de concurs “Românii au talent” nu îndeplinesc, însă, același grad de perfecționare în domeniul operistic, jurații fiind reprezentanți ai diverselor domenii sociale și culturale, însă nu de specialitate lirică, ce le-ar fi oferit avizul just al unei alegeri obiective. Tocmai din acest motiv, concursul amintit este unul dedicat în sens larg amatorilor și persoanelor ce simt o înclinație aparte spre o anumită pasiune.

O poziție a fost luată și de solista Operei din Cluj, Diana Țugui, a fost revoltată de faptul că munca atâtor atiști a fost pusă la îndoială de membri juriului.

În povestea Românii au talent – Opera Națională Română Cluj, pare că se aplică vorba „Un nebun aruncă o piatră în apă și 1000 de înțelepți nu știu cum să o scoată de acolo”. Vine stimabilul Florin Călinescu, aruncă două replici aducătoare de rating, conform unui format tip “românii rămân cu gura căscată” după care muzicieni și muzicologi, jurnaliști interesați și cititori oarecare, persoane bine intenționate și oameni care n-au fost în viața lor la operă încep veșnica luptă a partizanatelor și contrazicerilor. Sigur, oriunde miroase a posibil scandal, apar și corbii de serviciu din presa locală care croncăne declamativ verdicte injuste, aruncând fără discernamânt anateme și lături în capul cui le merita cel mai puțin.
În fața acestor lucruri și după o viață cu partitura în față, îmi permit următoarele opinii, intrebări și sugestii:

– În țara în care oricine se pricepe și vorbește despre orice și nimeni nu mai respectă munca și expertiza nimănui, pare să fie prea complicat să gândești ce consectințe pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre, și dacă alături de rețeta de succes garantat „pantaloni scurți – absolventă de conservator – femeie de serviciu – bucată muzicală cunoscută de toata lumea din auzite” mai adaugi și o înfierare proletară la gramadă și fără discernământ a unor oameni și instituții despre care nu știi nimic, atunci ai acaparat toată atenția! Adevărul, corectitudinea și dreptatea rămân cu capul spart în culise. Ca rețeta să fie perfectă n-ar mai trebui adaugată decât replica la moda: Corupția ucide!

– E încă mult loc pentru cântăreți buni în operă. Din toți absolvenții de Conservator din țara asta, cei mai mulți ajung să lucreze ca profesori de muzică, in cor sau chiar în meserii din alte domenii, lucruri extrem de onorabile, de altfel. Nu doar pentru că numărul de soliști din teatrele de operă este și va fi întotdeauna limitat oriunde în lume; ci în primul rând pentru că cei mai mulți realizează, fie că o recunosc sau nu, că ar trebui să se înhame la o muncă uriașă și fără pauză pentru tot restul vieții, lucru pe care puțini îl știu la început și chiar mai puțini sunt dispuși să îl facă! Atunci când termini școala de șoferi n-ai devenit automat un conducător foarte bun și cu atât mai puțin vreun pilot de Formula 1. Oricât talent ai avea! Munca de-abia atunci începe iar în operă, dacă vrei să rămâi profesionist, această muncă se va termina numai odată cu ieșirea la pensie.

– Înainte de a da verdicte care pot să jignească sau să doară, membrii showului TV în cauză sunt invitații mei să asiste la o cabină (repetiție individuală cu pianist), a mea sau a oricărui coleg de-al meu, oricând doresc! Or să înteleagă, poate, câtă muncă se ascunde în spatele cizelării fiecărei note. A FIECĂREI NOTE! Chiar dacă într-o sală de operă va fi întotdeauna un număr limitat de ascultători care vor cunoaște perfect partitura sau vor percepe și înțelege subtilitățile ei, cântarețul de operă este obligat să fie profesionist! Pentru că opera nu este doar un alt gen muzical. Ea cere enorm de la orice artist liric și, ca să rămâi sus, o iei cu tine (vrei, nu vrei) acasă, în vacanță și noaptea în somn. Cu tot respectul pe care îl merită domnișoara Paula Rad, o persoană de toată isprava și care a picat nevinovată la mijloc într-o dispută care nu i se datorează în niciun fel, sunt obligată să spun următoarele: orice muzician specializat în genul liric ar putea face zeci de corecturi instantanee în partitura cântată de ea la care, pe alocuri, a adus chiar și contribuții personale fără acceptul domnului Puccini. Vocea ei, realmente promițătoare, e departe de a fi suficientă. Atunci când ai șansa să te naști cu o voce bună, în opera distracția de-abia începe! Iar Paula ar trebui să știe asta, oricât de tentant ar fi boost-ul oferit de showul la care a participat.

masca-medicala
Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii