apel 112

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) informează utilizatorii că apelarea serviciului de urgenţă 112 este gratuită şi poate fi făcută de la orice telefon fix sau mobil. Recent, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a lansat aplicaţia pentru telefoane mobile ‘Apel 112’ care face posibilă transmiterea coordonatelor geografice ale apelantului la momentul iniţierii apelului de urgenţă către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112.

Aplicaţia ‘Apel 112’ permite transmiterea localizării apelanţilor la 112 atunci când apelul de urgenţă este generat din reţeaua proprie de telefonie mobilă. Utilizarea aplicaţiei presupune activarea serviciilor de date (acces internet) şi a funcţiei de localizare a telefonului mobil. Aplicaţia este gratuită şi poate fi descărcată şi instalată pe telefonul mobil din Google Play şi App Store, fiind compatibilă cu telefoanele mobile cu sistem de operare Android sau iOS. Pentru a folosi această aplicaţie, utilizatorii trebuie să aibă serviciul de date activat pe abonamentul sau cartela prepaid pe care o deţin.

Chiar dacă aplicaţia este instalată şi activă, aceasta nu va transmite automat localizarea în următoarele situaţii specifice:
– dacă numărul de telefon nu aparţine unui operator mobil din România;
– dacă nu există acoperire a operatorului care deţine numărul de telefon;
– dacă telefonul este în roaming.

În aceste situaţii, utilizatorii aplicaţiei care apelează numărul de urgenţă 112 pot transmite verbal coordonatele geografice de localizare care pot fi vizualizate când este accesată aplicaţia Apel 112.

Persoanele cu dizabilităţi

Persoanele cu deficienţe de auz şi/sau vorbire au la dispoziţie serviciul SMS 113 pentru a anunţa situaţiile de urgenţă prin SMS. Funcţionarea Serviciului 113 este posibilă doar după înregistrarea beneficiarilor cu dizabilităţi de auz şi/sau de vorbire în baza de date a SNUAU şi a numărului de telefon mobil pe care îl folosesc pentru anunţarea urgenţelor către operatorii Sistemului 112.

Informaţii suplimentare

Serviciul 112 este numărul unic european de urgenţă pentru alertarea Poliţiei, Ambulanţei, SMURD-ului, Pompierilor şi Jandarmilor şi poate fi apelat, în condiţiile în care există o urgenţă, chiar şi atunci când utilizatorul nu are semnal la telefonul mobil în reţeaua proprie. ANCOM elaborează reglementări prin care se stabilesc condiţiile tehnice şi economice referitoare la realizarea comunicaţiilor către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), în scopul furnizării către cetăţeni a serviciului de urgenţă 112. Aceste reglementări sunt realizate în acord cu prevederile cadrului legislativ european.

La finalul anului 2016, ANCOM a emis o decizie care impune în sarcina furnizorilor de reţele publice mobile de telefonie de a lua toate măsurile necesare pentru a permite transmiterea de către echipamentul terminal către administratorul SNUAU în maxim 20 de secunde de la momentul iniţierii apelului, a informaţiei de localizare, respectiv latitudinea şi longitudinea poziţiei geografice în care se află echipamentul terminal al apelantului, cel puţin pentru apelurile de urgenţă 112 iniţiate de pe terminale mobile care au capabilităţile necesare.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro şi www.portabilitate.ro. Pentru a compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro.