kiat

Președintele Consiliului județean, Alin Tișe, a declarat că drumurile județene rămân prioritatea Consiliului județean, iar la sfârșitul mandatului se va vedea o îmbunătățire în tot județul.

În acest an s-au executat lucrări de modernizare pe mai multe drumuri județene, dar și lucrări de întreținere pe 38 de drumuri.

”Avem două categorii de lucrări pe care le derulăm. Există drumuri pe care le modernizăm și există drumuri care vor intra în acest proces de modernizare peste 4-5 ani. Nu pot fi făcute toate deodată din bugetul Consiliului județean. Există o categorie de drumuri pentru care facem doar întreținere, plombe și covor asfaltic. Dacă cineva circulă pe un drum care este doar cu plombe va afirma că acel drum este rău, plin de gropi. Evident că așa este, doar că acel drum va veni la rând peste câțiva ani. Până atunci noi avem obligația să întreținem toate drumurile funcționale. Dacă un drum este rău, nu pot să las acel drum cu gropi patru ani până îi vine rândul la modernizare. O plombă are termenul maxim de garanție 6 luni, dar avem de ales între a nu pune plombe și a lăsa drumul în aceeași stare”, a declarat Alin Tișe.

Drumurile pe care s-au executat lucrări de modernizare

S-a lucrat pe Iuriu de Câmpie-Ceanu Mare, Băișoara-Valea Ierii, Gura Rășca-Someșul Rece, Aluniș-Corneni, Chinteni-Dealul Jurcii, Muntele Băișorii-Muntele Mare, Mănăstireni-Călata-Măguri-Răchițele, Gilău-Someșul Rece, Triteni-limita cu județul Mureș, Petreși Lita, limita cu județul Sălaj-Bobâlna-Viile Dejului, Luna de Sus-Vlaha-Săvădisla-Băișoara, Fundătura-Cornești.

Proiect european pentru două drumuri, în valoare de 80 de milioane de euro.

”Avem un proiect european în valoare de 80 de milioane de euro pentru două drumuri, Drumul Bistriței și Drumul Apusenilor. Drrumul Bistriței traversează județul de la nord-vest la nord-est. Este un drum din două tronsoane unul de 38 de kilometri și un altul de 20 de kilometri. Drumul Apusenilor pornește de la Barajul Floroiu, Valea Drăganului, Ciucea, Vânători. Avem un credit pentru drumuri, astfel că resursa financiară este cea mai mare din ce a alocat Consiliul judeean pentru drumuri. Anul viitor se va putea vedea în sfârșit o schimbare fundamentală a situației drumurilor județene. Sper ca în următorii doi ani să nu avem drum județean pe care să nu fi intervenit deloc”, a specificat președintele Consiliului județean.

Există și lucrări executate prost, dar Alin Tișe dă asigurări că astfel de lucrări nu sunt recepționate.

”Noi legal putem face o recepție sau să refuzăm o recepție. Diriginții de șantier au responsabilitatea totală. Un primar sau un președinte de CJ nu este specialist în drumuri ca să vadă dacă într-adevăr calitatea asfaltului turnat este bună. Noi avem diriginții de șantier, comisia de recepție verifică la fața locului. De asemenea, facem și carote pe care le ducem la laboratoare autorizate. Au fost foarte multe cazuri când am refuzat recepția. Un caz concret este drumul Petrești-Lita, paralel cu autostrada. Comisia a constata apariția unor pete de culoarea ruginei în asfalt. Plus în anumite zone a crăpat asfaltul și s-a refuzat recepția. Am demarat o expertiză, vom vedea care este cauza și cum se remediază”, a declarat Tișe.

Firmele nu pot onora volumul de lucrări solicitat de Consiliul județean din lipsă de personal.

”La fiecare drum apare câte o problemă. Constructorii reclamă faptul că aceste contracte se derulează pe un număr mare de ani și nu mai fac față la prețuri. Apoi se plâng că forța de muncă este tot mai scumpă. Forța de muncă este tot mai puțină și firmele nu mai găsesc muncitori. Firmele nu fac față volumului de lucrări pe care noi putem să îl finanțăm. Anul acesta, după resursele financiare puteam lucra dublu la întreținerea de drumuri. Pentru că avem un contract pe patru ani cu patru firme, putem lucra doar cu acele firme. Firmele lucrează în ritmul în care pot, din lipsă de angajați”, potrivit lui Tișe.

Drumurile cu plombe sau cu pietriș nu vor rămâne la acest stadiu, mai devreme sau mai târziu vor intra în proces de modernizare.

”Cunoaștem drumurile, pe unele am intervenit în acest an, pe unele vom interveni anul viitor. Acolo unde am făcut plombe, oamenii să stea liniștiți pentru că urmează și asfalt. Acele plombe sunt puse pentru a se putea circula în condiții optime. Avem foarte multe persoane care dau în judecată Consiliul județean pe motiv că și-au distrus mașina din cauza gropilor. Este corect, au dreptate. Se întâmplă ca una din cauzele pentru care apar defecțiuni la mașini sunt acele gropi. Aceste drumuri nu vor rămâne așa. Dacă avem o porțiune plombată sau un drum de pietriș acestea nu vor rămâne în acest stadiu”, a concluzionat Alin Tișe.