salariul mediu net

Primarii orașelor şi-au exprimat nemulţumirea faţă de sumele alocate colectivităţilor locale pe care le reprezintă şi indignarea că au fost păcăliţi de Guvern, prin promisiuni care au ţinut trei zile. Bugetul adoptat în Parlament nu le oferă nicio garanţie pentru funcţionare decentă şi nici perspectiva realizării proiectelor de care oraşele şi locuitorii acestora au nevoie.

Primarii orașelor şi-au exprimat vehement punctul de vedere, subliniind că se va ajunge foarte curând, în termen de zile chiar, la măsuri extreme, precum cea de suspendare a activităţilor primăriilor, în lipsa fondurilor necesare funcţionării.

Principala îngrijorare este propunerea guvernului privind trecerea în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale a cheltuielilor privind drepturile salariale ale însoţitorilor şi indemnizaţiile persoanelor cu handicap.

Primarii orașelor sunt deja copleşiţi de atribuirea unor competenţe către administraţia locală, în cele mai multe cazuri fără alocare de surse financiare suficiente, şi de nevoia asigurării funcţionării unor servicii publice care, pe lângă locuitorii propriilor oraşe, deservesc şi locuitorii comunelor învecinate. În ultimii ani, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale au suferit scăderi semnificative.

Dialogul cu autorităţile administraţiei publice locale este unul selectiv, administraţia centrală refuzând, în mai multe rânduri, să discute cu primarii oraşelor mici şi mijlocii problemele generate de proiectul bugetului de stat pentru anul 2019.

Asociaţia Oraşelor din România (AOR) a solicitat ministrului Finanţelor Publice şi preşedinţilor celor două Camere o întrevedere urgentă pentru discutarea propunerilor făcute de AOR, cu prioritate a celor referitoare la patru probleme stringente.

Prima se referă la alocarea pentru unităţile administrativ-teritoriale cu statut de oraş a sumei de 1.400 lei/locuitor/an, dar nu mai puţin de 6 milioane lei/an/oraş, pentru asigurarea unui buget minim de funcţionare.

A doua este cea referitoare la finanţarea drepturilor salariale ale însoţitorilor şi indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor.

A treia este respectarea prevederii din Programul de Guvernare referitor la alocarea sumelor din impozitul pe pensii către bugetele locale.

Ultima este menţionarea, în Legea privind bugetul de stat pentru anul 2019, a sumelor exacte care vor fi atribuite pentru fiecare comună, oraş, municipiu şi judeţ, aşa cum a făcut legea bugetului de stat pe anul trecut.

Primarii de oraşe privesc cu îngrijorare la ceea ce va hotărî Preşedintele României. În situaţia în care va promulga Legea bugetului de stat pe 2019, autorităţile vor avea un temei legal pentru desfăşurarea unora dintre activităţi, sub presiunea unei insuficiente finanţări. Dacă va retransmite bugetul către Parlament, acesta ar putea aloca, totuşi, autorităţilor locale sumele necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de Constituţie şi de legile în vigoare.

Asociaţia Oraşelor din România consideră că dialogul este singura cale acceptabilă pentru a clarifica dacă propunerile construcţiei bugetare din proiectul de lege privind bugetul de stat pentru anul 2019 vor asigura resursele financiare necesare îndeplinirii tuturor atribuţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare, pentru toate unităţile administrativ-teritoriale cu statut de oraş. Asociaţia Oraşelor din România a lansat un un apel către toţi primarii de oraşe din România, indiferent de culoarea politică, cerându-le să-şi convingă parlamentarii care îi reprezintă să nu susţină proiectul bugetului pe 2019 în forma prezentată de MFP şi să promoveze argumentat cerinţele formulate de asociaţia noastră.