modernizarea zonei centrale

Un amplu proiect derulat de Primăria Cluj-Napoca vizează modernizarea zonei centrale, a străzilor Mihail Kogălniceanu, Universității, Iuliu Maniu și alte străzi adiacente.

Proiectul ce vizează modernizarea zonei centrale are ca obiective pietonalizarea unor străzi sau reducerea traficului auto acolo unde eliminarea nu este posibilă, dar şi dezvoltarea unei reţele de trasee ciclistice care să fie „atractive şi sigure”. De altfel, peste 95% din suprafaţa totală a zonei va fi de tip „shared space”, un concept care face din stradă un spaţiu comun pentru autoturisme, biciclete şi pietoni.
În acest sens, în zona respectivă vor fi amenajate 11 parcări pentru autoturisme şi două staţii de încărcare pentru autoturismele electrice. Încurajarea ciclismului este dovedită prin faptul că pe aceste străzi vor fi amplasate 90 de locuri de parcare pentru biciclete şi cinci staţii de încărcare a bicicletelor electrice.

Decizia privind modul în care va fi amenajată zona a venit ca urmare a unui concurs de soluţii, proiectul câştigător fiind decis în toamna anului trecut.

„Strada este recuperată din nesatisfăcătorul ei statut prezent de spaţiu de tranzit, pentru o succesiune de experienţe variate, multiple. Doar trei materiale de pavaj sunt folosite într-un mod diferenţiat în funcţie de amplasament şi efectul dorit. Continuitatea spaţială este asigurată printr-o rigolă centrală, o altă referinţă la structuri istorice. Unul dintre meritele majore ale propunerii este modul de tratare a vegetaţiei existente şi propuse. Plantaţiile sunt o unealtă suplimentară pentru configurarea spaţiului urban, controlul perspectivelor şi crearea mediilor intime. Se procedează la o alegere atentă a speciilor botanice şi a locului unde se amplasează. Arborii accentuează ciclul anotimpurilor, iar iluminatul proiectat cu atenţie marchează ciclul zilelor şi al nopţilor”, au precizat arhitecţii care au selectat proiectul câştigător, potrivit MEDIAFAX.
Valoarea proiectului se ridică la 41 de milioane de lei (aproximativ 8,5 milioane de euro) şi va fi realizat din fonduri externe nerambursabile, iar durata de realizare a investiţiei este de 2 ani şi 4 luni.

 

Strada „în oglindă” a Clujului primeşte o nouă faţă

Un adevărat obiectiv turistic datorită faptului că găzduieşte două clădiri „în oglindă”, strada Iuliu Maniu din Cluj-Napoca, intră şi ea într-un amplu proces de modernizare.

La fel ca şi cealaltă zonă vizată de lucrări ample de modernizare, strada Iuliu Maniu va fi reamenajată ca „shared space” şi va avea de cinci ori mai multe parcări şi staţii de încărcare pentru biciclete electrice decât pentru autoturisme, care în prezent ocupă mare parte a străzii. Şi aici, unul dintre obiectivele majore este tocmai reducerea poluărilor sub limita pericolului asupra sănătăţii umane şi asta se va face prin reducerea traficului motorizat şi plantarea de arbori şi arbuşti.

Cifrele proiectului: 4.134 mp de „shared space”, 20 de arbori plantaţi, 3 parcări, 2 parcări şi staţii încărcare pentru autoturisme electrice, 23 de parcări pentru biciclete, 2 staţii încărcare pentru biciclete electrice.

Valoarea proiectului, realizat de asemenea din fonduri nerambursabile, se ridică la 7,6 milioane de lei, având o durată de implementare de 15 luni.