Dan Tarcea

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, a prezentat într-un interviu pentru Cluj Manifest principalele proiecte ale municipalității pentru decongestionarea traficului.

Cluj Manifest – Domnule Dan Tarcea, care sunt cele mai importante proiecte, ce au avut un impact vizibil asupra traficului?

Dan Tarcea – În cartierul Mănăștur, pentru fluidizarea traficului, unul dintre cele mai importante proiecte este sensul giratoriu de la intersecția Calea Mănăștur cu strada Câmpului și de asemenea, sensul giratoriu de la intersecția străzii Islazului cu strada Mehedinți și reorganizarea străzii Islazului. Pentru cartierul Mărăști aș spune benzile dedicate de viraj dreapta spre strada 21 decembrie. În ceea ce privește transportul în comun, un proiect foarte bun este cel prin care am reușit să facem benzile dedicate pentru transportul în comun. Prima zonă este din Piața Cipariu până la Mitropolie și apoi se continuă până aproape de Primărie. Cel de-al doilea tronson este de la Biserica Sfântul Petru până la Primărie. Acestea sunt trei din cele mai importante proiecte de infrastructură. Avem și alte proiecte aflate în faza de proiectare ce vor aduce un beneficiu pentru traficul rutier.

Cluj Manifest – Primăria Cluj-Napoca investește o sumă importantă de bani în studiile pentru centura metropolitană. Credeți că va fi finalizată în 2023?

Dan Tarcea – Nu doar Primăria municipiului Cluj-Napoca investește acești bani, investesc și primăriile comunelor Gilău, Apahida și Florești. Sigur că municipiul Cluj-Napoca este liderul acestui proiect. Am încredere că se va realiza această centură metropolitană. Este un must. Este cel mai important proiect pentru următorii cinci ani pentru municipalitate. Fără această centură nu vom putea să implementăm niciun alt proiect de decongestionare a traficului. Nu vom putea pune restricții pentru că oamenii nu au pe unde să circule. Avem un oraș vechi de 2000 de ani, sunt clădiri de 200-300 de ani monumente istorice. Sunt clădiri pe care nu le putem demola. Traficul în municipiului Cluj-Napoca a crescut din anul 2013 până azi cu cel puțin 50%. Avem de a face cu o creștere substanțială a numărului de mașini și a mobilității. Din acest motiv această centură metropolitană este extrem de importantă. Centura metropolitană are o finanțare europeană de 150 de milioane de euro. Depinde doar de noi să obținem acești bani. Noi am făcut tot ceea ce ține de Primăria Cluj-Napoca. În anul 2017 am făcut acest parteneriat cu comunele limitrofe și am decis să ne luăm soarta în mâini. Am făcut caietul de sarcini și am reușit să și adjudecăm această licitație. Până la sfârșitul anului 2019 vor reuși să realizăm PUZ-ul și Studiul de fezabilitate. A fost dat ordinul de începere a lucrărilor. Ulterior vom preda aceste studii către Compania Națională de Investiții Rutiere pentru proiectare și execuție. Termenul de finalizare a acestui centuri este anul 2023.

Cluj Manifest – Introducerea Metroului a avut o popularitate mare printre clujeni. Aveți un termen realist pentru implementarea acestui proiect?

Dan Tarcea – Metroul este pe componenta de mobilitate un proiect extrem de important. Deja am conturat caietul de sarcini pentru studiul de prefezabilitate. Discutăm de o investiție de 1,3-1,6 miliarde de euro. Sigur acești bani îi vom atrage din fonduri europene, fonduri guvernamentale și fonduri locale. Practic vom încerca toate sursele pentru a obține această finanțare. Am încredere că acest proiect va fi un real succes. Toți cei cu care  am vorbit consideră că metroul va rezolva problema traficului și problema de mobilitate urbană. La o discuție cu primarul Parisului spunea că își dorește să dubleze numărul de linii pentru că este singura modalitate pentru decongestionarea circulației. Trebuie să ne gândim la nevoile clujenilor de peste 10 ani. Dacă noi nu facem acest pas astăzi ne va fi imposibil să mai facem această linie de metrou. Noi trebuie să pregătim proiectele, iar cei care vor veni după noi la guvernarea locală să aibă un proiect gata pregătit să îl poată implementa. Un oraș asemănător cu Clujul este Brescia. Aici sunt undeva la 350-370.000 de locuitori care au reușit să implementeze metroul. Este foarte similar cu cel de la Cluj, tot 16 stații câte sunt prevăzute și la noi. Numărul de stații și distanțele le va preleva studiul de prefezabilitate.

Cluj Manifest – Se finalizează curând reabilitarea Pieței Mihai Viteazu. Mai există o soluție pentru un parking acolo?

Dan Tarcea – Acolo încă suntem în proces cu firma Cogedir.  Am avut câteva întâlniri cu reprezentanții firmei să vedem dacă putem rezolva pe cale amiabilă acest proces. Așteptăm de la dumnealor un răspuns. Noi suntem dispuși, în condițiile în care ei renunță la proiectul lor, să facem acest parking. Eu cred că este unul viabil. Se pot face acolo 350 de locuri de parcare subterane.

Cluj Manifest – Când o să avem alte benzi dedicate transportului în comun. Proiectul benzii dedicate de pe strada Moților a fost abandonat?

Dan Tarcea – Nu a fost abandonat. În urma analizei realizate împreună cu specialiștii am decis să amânăm implementarea acestei benzi dedicate până vom rezolva problema traficului de pe Calea Mănăștur. Acolo avem un PUZ de regenerare urbană, un PUZ prin care ne propunem să facem cinci benzi pe Calea Mănăștur. Din Mănăștur până la Platinia. De acolo să facem o străpungere spre strada Uzinei Electrice. Să lărgim și strada Mărginașă. Vor fi și câteva expropieri acolo și un sens giratoriu mare. Abia după realizarea acestui PUZ vom implementa și benzile dedicate. Nu am găsit o altă soluție care să fluidizeze traficul. Licitația pentru PUZ a fost deja adjudecată de o companie din București. Ne dorim să extindem aceste benzi dedicate transportului în comun.  Acestea au câteva avantaje clare. Odată timpul în care ajungi dintr-un loc în alt loc. În zonele în care am reușit să implementăm aceste benzi dedicate a scăzut cu până la 50% timpul de așteptare a călătorilor. Apoi poluarea. Discutăm de autobuze care stau mai puțin în trafic, de un aer mult mai curat. Ne gândim la benzi dedicate pe strada Observatorului și pe strada Nicolae Titulescu. Pe Bulevardul Observatorului toate mașinile care erau parcate pe stradă le-am pus în spatele blocului. În această toamnă vom lansa un concurs de soluții prin care încercăm să facem și benzile dedicate și piste pentru biciclete. Pe strada Nicolae Titulescu sunt 460 de locuri de parcare. Nu vom desființa locurile de parcare până nu vom oferi oamenilor alternative. Acolo este un proiect pentru un PUZ de regenerare urbană pe 32 de hectare. Avem în proiect să facem șapte parkinguri. Am identificat deja terenurile. Și pentru această zonă este în derulare licitația pentru PUZ-ul de regenerare urbană.

Citește și:
 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.