Maestrul Clujului, primarul Emil Boc, acest Matusalem urbanizat, are o manie: grandomania. Așa că toate proiectele sale de infrastructură sunt demne de șeicii arabi multimiliardari și de expertiza unor echipecare s-au jucat cu o sumedenie de proiecte faraonice.
Astfel am avut în ultimii 25 de ani marele aqua park, marele tren metropolitan, marea subtraversare din Mărăști, marea subtraversare de la Tăietura Turcului, marea Centură Metropolitană, marele tunel din Centru până în Mărăști, marele Pandorf de Cluj ori marele Someș navigabil. Marea dezamăgire este că toate aceste proiecte ale Maestrului Clujului rămân la stadiul de vorbe în vânt. Pardon: de randări, de studii tehnice, de studii de fezabilitate, de licitații anulate, de inaugurări….fără însă vreo tăiere de panglică. Adică Nimic. Iar acum lista se îmbogățește cu marele metrou. Un nou proiect faraonic care s-a născut talent și a murit speranță, care pare a se fi sfârșit chiar înainte de a începe. Dacă este să ne luăm după maestrul Boc care cu tupeu maxim cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile locale inaugura lucrările la metrou, adică muta o lopată de pământ din dreapta în stânga, lucrurile sunt sub control. Adică deși s-a pierdut finanțarea din fonduri europene aferente PNRR s-a găsit o altă sursă de finanțare, în toamnă vin cârtițele executanților turci, care vor săpa pe sub Florești, pe sub blocuri, pe sub Polus, pe sub Mănăștur, Mărăști și centrul istoric al Clujului, iar clujenii vor circula cu metroul și vor scăpa de trafic. BRAVO! Boc reales, la al 7 lea congres! Pardon, la al șaptelea mandat!
Numai că realitatea spune cu totul altceva. Pe partea de finanțare, costurile se ridică la 3 miliarde de euro cu TVA. Din această sumă, 15%, adică 300 milioane euro trebuiau să fie asigurați de fondurile europene din programul PNRR, 2,5 miliarde euro urmau să fie asigurați din contribuție națională, iar 10 milioane euro de Primăria Cluj Napoca. Numai că acum cele 300 de milioane de euro bani europeni au fost pierduți din cauza neprofesionalismului echipei maetrului Boc. Finanțarea națională este în aer, nimeni negarantând-o sau nespecificând clar de unde va veni aceasta. Boc marșează pe ideea că banii europeni și finanțarea națională sunt asigurate de fondurile de 4,5 miliarde euro din certificatele energetice verzi, însă acest aspect este unul spinos și volatil, depinzând mult de intențiile companiilor energetice și de proiecțiile de viitor ale Comisiei Europene. Și nu trebuie uitat că România este mare, metroul de la Cluj nefiind singurul proiect de transport verde din țară, eligibil la aceste fonduri, prelungirea metroului din București fiind, de exemplu un alt asemenea proiect, pe lângă multe altele de anvergură mai mică din țară.
Cert este că până acum, maestrul Boc a plătit deja, ca avans, din banii publici ai clujenilor și ai românilor via Ministerul Transporturilor, aproximativ 300 milioane euro avans către asocierea care a câștigat licitația de execuție a metrolului clujean.
Mai departe, tehnic vorbind semnele de întrebare sunt la fel de numeroase ca mandatele lui Boc. Nu suntem specialiști, dar se pare că magistrala clujeană de metrou trece prin pilonii forați care țin dealul Gârbăului pentru a nu se prăvăli peste Polus, că celebrele cârtițe odată intrate în pământ nu ma ies până nu e gata galeria, or în acest caz ar trebui începute și lucrările la viitoarele stații, lucru ce presupune, de exemplu în zona Câmpului – Calea Mănăștur o excavație, o groapă imensă care să ocupe întregul spațiu al intersecției în T plus spațiile verzi, până în buza blocurilor – și sunt de săpat în total 19 stații. Totodată, sunt destule voci autorizate care susțin că actualul traseu trece milimetric pe lângă blocuri de 10 etaje a căror stabilitate și integritate ar fi pusă în pericol.
Indiscutabil, clujenii au nevoie de o soluție salvatoare pentru a decongestiona traficul infernal din oraș. Lipsa unei centuri și lipsa unei alternative de transport în comun la mașina personală, mai ales pe relația vest-est (adică Florești-Centru-Mărăști) fac deplasarea spre și dinspre municipiu un calvar. Iar soluțiile maestrului Boc sunt niște glume: trenul metropolitan și mascarada lărgirii DN1 în zona viitorului Spital Regional de Urgență de la patru la șase benzi.
Spun că sunt glume de grădiniță întrucât trenul metropolitan va lega Gârbău de Bonțida. Or, problema este pe relația Florești – Cluj Napoca, drum tranzitat zilnic de sute de mii de mașini ! Iar zecile de mii de floreșteni navetiști nu au decât să traverseze dealul Ciga și Pădurea Hoia ca să ia trenul din Baciu sau Gârbău ! În rest, tot legat de marele tren metropolitan, suntem convinși, clujenii vor opta pentru tren ca să mergă de la gară spre Mărăști sau Someșeni. Iar cât privește lărgirea DN 1 în zona viitorului Spital Regional de Urgență de la patru la șase benzi, dacă ne luăm după maestrul Boc, a început realizarea Centurii Metropolitane. Realitatea bate însă poveștile SF. Lărgirea, pe lângă faptul că va duce minim un an la blocaje infernale pe DN 1, din Gilău și până în centrul Clujului, va fi folosită de transportul în comun și viitoarele ambulanțe care vor goni spre viitorul spital. Haos a la Boc.
Dar ce contează toate acestea? Importantă este gargara politico administrativă, proiectele faraonice niciodată duse la bun sfârșit, care însă seduc electoratul și asigură încă un mandat.