g1

Uniunea Europeană ne-a dat jos de pe scutere. Odată cu  transpunerea Directivei 2006/126/CE  în legislația națională, mopedele mai pot fi conduse doar cu permis.Pentru necunoscători, Directiva europeană este un act normativ cu forță obligatorie pentru statul membru căruia îi este adresată numai în ceea ce privește rezultatul de atins, lăsându-se autorităților naționale din statul respectiv competența alegerii formelor și metodelor de aplicare a ei.

Așadar, nu mai vorbim de vreo lege tâmpită sau de cine știe ce aberație legislativă.Vorbim de o Directivă europeană ce datează încă din 2006 .Mergând pe principiul “graba strică treaba” , legiuitorul național nu s-a grăbit să o preia în sistemul național.Trecând totuși 6 ani și având în vedere natura ei obligatorie , adoptarea ei n-a mai putut fi amânată(nu , nu suntem înceți deloc!).Prin consecință, în 19 ianuarie 2013 a intrat în vigoare Legea 203/2012 care modifică Codul rutier. Din păcate, totul s-a făcut în pripă, astfel că vorbim despre un adevărat haos în acest domeniu.

Așa cum anticipam, Legea de modificare a Codului rutier, prevede,  printre altele, și obligativitatea deținerii permisului de conducere pentru mopede, sub sancțiunea pedepsei închisorii.Un lucru foarte bun.Din acest punct de vedere, sincer , mă simt mai liniștit.Spun asta pentru că în ultimul timp participanții la traficul rutier au cunoscut o creștere considerabilă în rândul scuteriștilor,care nu cunosc  nici semnele de circulație, nici viteza, nici legea, având drept bagaj de cunoștințe doar posibilitatea de a sta drepți pe scuter.Bine, și anterior modificării Codului rutier se  prevedea că pentru conducerea scuterului   este necesară obținerea  unui atestat de la primărie, dar nu  cunosc pe nimeni care să nu-l fi obținut.

Din 19 ianuarie  am spus adio condusului de mopede cu atestat.Doar bicicliștii circulă relaxați, ei neavând nicio apăsare.În rest, pentru scuteriști, examen.Dacă te oprește poliția, riști să fi cercetat penal.Și polițiștii de la rutieră nu se joacă :„Dacă îi prindem în trafic fără permis, le întocmim dosare penale. Aplicăm legea!”. Cum putem să ne conformăm legii? Despre ce examen vorbim?

Chiar dacă ar vrea să se conformeze prescripțiilor legale, aspiranții la un premis care să le confere dreptul de conducere a scuterului, n-o pot face. Deşi legea este aplicabilă de la momentul intrării ei în vigoare, normele metodologice de aplicare a acesteia şi regulamentul nu au apărut încă. Astfel, posesorii de mopede, scutere etc. nu pot conduce momentan, dar nici nu se pot înscrie la o şcoală de şoferi pentru a-şi obţine permisul de conducere. Pot doar să se uite la ele şi să plătească impozitul aferentAsta pentru că modificarea legislativă n-a fost însoțită și de un pachet de  norme care să prevadă cine organizează examenul, ce legislație trebuie cunoscută, ce natură au subiecte  de examen, ce dotări trebuie să aibă o școală de șoferi pentru pregătirea practică, care este durata cursurilor etc. Cum s-ar zice, unde-i lege, nu sunt… norme metodologice.Se preconizează că vor apărea și normele metodologice în vreo 3 luni, până atunci, situația rămânând blocată.

În mod firesc, legiuitorul avea obligația de a elabora normele necesare pentru punerea în practică a acestei legi odată cu însăși legea care trebuie aplicată.Astfel, s-a ajuns la situația absolut paradoxală în care vrei să te conformezi unei conduite normative, dar n-ai cum s-o faci.De fapt nici nu știu de ce mă mai mir…La noi, în domeniul legislativ, lucrurile merg bine doar prin excepție.

Situația n-ar fi totalmente  compromisă dacă s-ar interveni printr-o OUG(Ordonanță de urgență a guvernului) care să prevadă suspendarea aplicării Legii până la elaborarea normelor metodologice care să facă cu putință punerea ei în practică.

Dar până atunci, ne vom consola cu ideea că este bine să fii și pieton!

 

Virgil Cristea, jurist.

 

 

 

 

 

 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.