OPINII / Mircea Dobocan: Nominalizarea lui M.R. Ungureanu pentru funcția de Director al SIE validează pertinența Strategiei Naționale de Apărare

mircea-dobocanAstăzi, Președintele României l-a nominalizat pentru funcția de director al Serviciului de Informații Externe pe domnul Mihai-Răzvan Ungureanu. Conform prevederilor constituționale, Klaus Iohannis i-a înștiințat oficial pe președinții celor două Camere ale Parlamentului despre această nominalizare, urmând ca Parlamentul să adopte o hotărâre în acest sens.

Ilie Sârbu, liderul senatorilor PSD, a declarat că PSD nu va vota pentru numirea lui Ungureanu în funcția de director al SIE deoarece procedura folosită de Președintele Iohannis ar fi ilegală. Reacția liderului PSD semnifică un semnal de pre-poziționare în cadrul unei potențiale dispute politice între Palatul Cotroceni și actuala majoritate parlamentară, dominată de PSD. În esență, argumentul folosit de domnia sa trebuie analizat din două perspective: prima perspectivă este cea a binomului legalitate – ilegalitate; cea de-a doua vizează constituționalitatea.

Într-adevăr, potrivit articolului 6 din Legea privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe, există cerința legii ca directorul SIE să fie numit de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, la propunerea Preşedintelui României. La acest prim nivel, lucrurile sunt clare: orice altă procedură de numire este nelegală.

La nivelul doi, al constituționalității, se pune problema dacă nu cumva Legea privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe, prin articolul 6, adaugă la textele constituționale. Potrivit Constituției, Președintele propune directorii serviciilor de informații, iar Parlamentul îi numește. Astfel, printre actorii instituționali nu este inclus Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, ceea ce determină concluzionarea că articolul 6 din Legea SIE adaugă la Constituție; fiind un act atât inferior, cât și contrar Constituției, textul articolului 6 din Legea SIE poate fi ignorat. Astfel, argumentul ilegalității procedurii folosite de Președinte nu se susține, în condițiile în care procedura stabilită de legislația invocată de senatorul Ilie Sârbu este „ignorabilă”.

Într-o perspectivă mai largă, reacția senatorului Sârbu în sensul declanșării unui „război instituțional” și posibilitatea ca o nouă debandadă instituțională să fie fundamentată pe un text al unei legi în vigoare readuc în atenție unul dintre obiectivele de stat prevăzute în Strategia Națională de Apărare: revizuirea și actualizarea cadrului legislativ naţional în domeniul securității, în perspectivă imediată (punctul 2) și într-un echilibru între nevoia de a face față noilor amenințări și nevoia respectării drepturilor şi libertăţilor civile (punctul 83).

România nu are nevoie de războaie instituționale interne și nu are voie să permită apariția lor.

Mircea Dobocan

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii