Contrar prescripțiilor din cărțile inspirationale care subliniază importanța reținerii numelor persoanelor cu care abia faci cunoștință trebuie să mărturisesc că îmi iese curios de rar. Deși e un gest de curtoazie necesar reușesc mai degrabă o împotmolire amuzantă urmată de scuze . Datina romană care ne-a transmis salutul ‘servus’ ce înseamnă  ca idee că ‘sunt sclavul tău’ sublinia tactul de a te subordona reverențios celor pe care îi întâlnești în cale. Respectul acordat prin salut celui întâlnit era medierea prin politețe a întâlnirilor dintre bărbați în acele vremuri violente și turbulente. Pentru a preîntâmpina un conflict oamenii făceau o reverență(plecăciune) sau își afirmau statutul de subordonat prin salutul ‘servus’ de pildă.

Azi dacă e să parodiem puțin realitatea auzim în saluturi bună seara domnule, maestre sau boierule. Domn vine tot din limba latină de la cuvântul ‘dominus’ ce înseamnă stăpân.Întrecerea în amabilități din zilele noastre este efortul oamenilor de ași media și manipula o relație cooperantă cu persoana întâlnită.În general numărul amabilităților este proporțional cu dorința de a coopera cu o anumită persoană, profesional sau chiar amoros.

Dragostea este de fapt o formă de cooperare. Un salut reverențios menajează din start o firească tensiune ce poate apărea între doi necunoscuți. Cultura comparațiilor cel puțin în cazul bărbaților face la o prima întâlnire ca aceștia să se măsoare să își stabilească raportururile dintre ei, fie ele raporturi de putere. Omul obișnuit are o mare neliniște dacă se crează senzația situării sale la coada unei categorii. Neliniștea sa este atât de mare încât perioada situării sale la ‘coada clasamentului’ este exprimentata cu un stres sau panică așa mare încât nu poate învăța absolut nimic din acea experiență. Fără să realizeze își tocește simțurile, iar când va ajunge din nou la coada clasamentului îi va trebui tot la fel de mult timp să iasă de acolo ca înainte, ca într-un final să obosească și să rămână acolo pentru o foarte mare perioadă. Această cultură a comparațiilor exploatată cu succes de unii versați din business face ca necunoscuții să se umfle puțin în pene din amatorism la prima întâlnire, din neliniștea de a nu se situa pe o scală inferioară. Subordonarea prin salut de multe ori își primește o fericită replică, anume. celălalt necunoscut simte la rândul său prin sarmantele amabilități să se subordoneze și el la rândul său. Acesta este cazul ideal, deschiderea perfectă pentru începerea unei cooperări, prin renunțarea simbolică la mândrie.

Numele de care vorbeam mai sus, în general  este o alegere ușor coercitiva, față de care nu îți dai consimțământul, nu ai avea cum abia născut fiind. Uneori poartă marca infatuării unui părinte care își vrea amprentarea pe mai departe a odraslei sale ce este pregătită de lansare în cursa neterminată a părintelui, alteori pornește dintr-un exercițiu de sonoritate. Eu cred într-o oarece putere a numelor, o psihologie a numelor cu alte cuvinte. Numele are o forță de predeterminare a parcursului în viață așa că sfătuiesc umil alegeți măcar un pseudonim în acord cu firea și năzuințele reale ale fiecăruia. Din firea societății în care trăim evoluția noastră este tributara împrejurărilor în care ne aflăm. O școală periferică sau o școală de centru, sportul în care ne antrenam, precum și cărțile pe care le citim dau startul modelării fizico-comportamentale cu care ne vom  înfățișa în viața de adult. Construirea obiceiurilor sănătoase se fixează în tinerețe după care doar o voință furibundă mai poate schimba traiectoria zarurilor deja aruncate. Din grija și iubirea adulților față de pui apare situația firească de exagerare prin răsfăț.

Odrasla este privită ca o ființă vulnerabilă, neajutorata ce are nevoie neîntreruptă de protecție. În aceste condiții  orice slăbiciune nou apărută va fi adâncită cu ajutorul prompt al părintelui grijuliu. Faza copilăriei este profund hedonistă, copilul va evita complet durerea și va râvni plăcerea. Atitudinea firească a odraslei va fi de cuibărire printre plăceri, va pofti la foarte multe tentații și pentru că se află în faza experimentală a vieții în care există imboldul puternic de a proba. Empatia părintească îi va citi mai ușor decât e necesar dorințele și așa se intră pe drumul bătătorit însă comfortabil din copilărie prin care alții decid în locul tău. În copilărie este comod când cineva decide pentru ține din firea adulților de a proteja și favoriza copiii, însă mai târziu această atitudine se va întoarce împotriva junelui în toată defavoarea ei. În majoritatea culturilor este subliniată nevoia exilului tinerilor, fie Hegira(exilul) la arabi sau milităria și studiul departe de casă în cazul societăților occidentale.

E practic o șansă de întrerupere a predeterminării oferite de răsfățul părintesc, pentru că majoritatea tinerilor care rămân în familiile lor și sar peste momentul exilului au o șansa mult mai mare să preia ștafeta profilelor ce sunt purtate de către părinții lor, poate aceeași profesie, poate același nivel material. Date fiind acestea este foarte indicat căutarea de activități sau gesturi care să îți crească autonomia, să întrerupă predeterminarea.
Alegerea altui nume sau preschimbarea unui nume existent  e unul dintre exercițiile de autonomie suficient de intense care merită deranjul. O mică razmeriță de caracter care să tragă mai mult haturile înspre ține este în final benefica, asemeni principiului european al subsidiarității, fiecare simte cel mai bine ce nevoi are.

Dinamica profilelor

Noi oamenii avem tendința să ne favorizăm pe noi înșine.Acest lucru este foarte firesc, pornește din natura noastră egoistă. Competiția dură și conflictul iminent cu care suntem deprinși ne forțează să apelăm la diferite diversiuni, tertipuri în a ne favoriza. Prima diversiune apare prin favorizarea familiei și a prietenilor foarte apropiați care sunt atât de strâns legate de noi încât aproape că se confundă în scopuri cu persoana noastră. Favorizarea familiei și a prietenilor vine cu așteptarea firească că aceștia în recunoștința lor să te favorizeze când ai nevoia mai mare. În funcție de societatea în care ne aflăm această favorizare a familiei este tolerată sau ba.

Dacă societatea este colectivistă această favorizare a familiei este încadrată în tradiție și astfel devine un argument normal acceptat de rivalii sociali. Alte societăți o denumesc peiorativ ‘nepotism’ și atrage o defăimare a celor care o practică și ulterior reacții energice. Următoarea diversiune ține de înconjurarea de oameni datori ție. Statutul de datornic oferă o putere de manevrabilitate ce poate servi foarte ușor tendinței de favorizare egoistă. Împrumutul unei sume de bani sau oferirea unei funcții are atașată o recunoștință ușor modelabilă interesului egoist. O altă diversiune în fața favorizării propriei persoane poate fi cooperarea cu profile foarte asemănătoare. Această diversiune nu mai poate fi perturbată de legislație. Mizând la fel pe egoismul omului, un profil identic va evita să te trădeze pentru că va echivala cu trădarea propriei persoane, ce se comite doar în cazul pierderii rațiunii. Profilele asemanatoare fac ușor alianțe între ele încă din școală și continuă în viață profesională. Cooperarea lor poate fi mult mai fructuoasă decât cooperarea unor frați. Frații pot să ajungă foarte ușor rivali din neatenția părinților care îi dau exemplu reciproc unul altuia activându-le involuntar rivalitatea. Doar gemenii au o cooperare ce este foarte greu de fracturat, pentru că reflecția lor este atât de puternică încât iubirea față de celălalt echivalează cu iubirea de sine.

Profilele încep să joace un rol foarte important în schemele de cooperare, singura cale prin care se poate construi ceva serios. Managementul relației dintre profile va fi o sarcină deosebită pentru orice manager de companie, deoarece calitatea cooperării dintre aceștia va fi decisivă pentru succesul companiei. Profilele dacă nu sunt aranjate corespunzător vor începe să se boicoteze și atunci apar tot soiul de probleme. După cum spuneam poți vizualiza profilele asemănătoare sau diferite după caz încă de pe băncile școlii. Profilele simt o chemare reciprocă, poate că un fel de căutare a refugiului în profilele asemănătoare lor. Trăsăturile fizice sunt în general cele mai puternice indicii în recunoașterea profilelor asemănătoare. Evaluarea cea mai frecventă va fi legată de cum arati, iar prin cum arăți vei putea semnala cel mai bine profilul față de care ești loial.

Pentru a determina corect un profil e foarte utilă studierea fizionomiei. Formatul ochilor, bărbia , pomeții sunt trăsături ce se corelează incredibil de precis cu trăsăturile de caracter. Camuflarea socială e atât de prezentă încât a lansat zicale de genu ‘aparentele inseala’, ‘și-a dat aramă pe față’ și altele. După o gândire mai profundă se poate realiza că ipocrizia este atât de firească omului încât ar trebui tratată normal. Omul este un construct al paradoxurilor în primă instanță din cauza laturii emoționale ce îl poartă foarte des prin stări emoționale constrastante. Oricărei persoane privite cu puțină atenție îi pot fi observate câteva aspecte de ipocrizie. Formele pure provoacă conflicte din ciocnirea lor așa că s-au completat cu trăsăturile rivalilor pentru o mai bună cooperare, cel puțin în cazul ideologiilor politice este evident. Profilele opozabile cel mai des întrețin conflictul, fie printr-o adversitate latență fie o ostilitate fatisa. Agresivitatea pasivă este o formă de conflict mai greu de sesizat însă modelează și aceasta grupurile. Diferitele forme de boicot fie apelând la bârfă sau ironizare sunt incluse în această speță a agresivității pasive.

După cum am spus profilele se pot sesiza foarte ușor încă din școală. Acolo au parte de primele confruntări mai aspre, pe care le poartă sub o formă latentă mai departe în viața profesională însă înăbușite de cultura organizationala ce aclamă respectul și buna înțelegere. Personal mă feresc de cooperări cu persoane față de care m-am aflat într-o lungă competiție indusă poate fără voia mea, de exemplu în școală, sau un grup de vecini eventual. Rivalitatea latentă se va manifesta prin agresivitate pasivă ce este greu de sesizat în timp util. De multe ori reuniunile de clasă sunt ocazii acceptate de relansare a comparațiilor însuflețite de rivalitățile de dinainte. Ca om rațional trebuie să cauți ocaziile care facilitează diferitele cooperări trainice și spornice.

Ornamentul de profile

Un profil asemenea unui curent cultural se formează în opoziție față de alt profil. În funcție de ostilitatea față de celălalt profil își purifică trăsăturile opozabile, devine mai autentic. În măsură în care temperează conflictul va începe să preia sau să tolereze trăsături ale profilului rival în aranjamentul personal de calități. Conform acestei teorii o societate care este orientată spre un conflict intens, membrii acelei societăți se vor schimba cu o foarte mare dificultate. Societatea conflictuală va aclama în zadar schimbarea ,aceasta fiind înțepenită de către radicalismul grupurilor rivale. Două profile opuse nu vor putea trece la un alt nivel, însă două profile asemănătoare și cooperante vor reuși să se depășească cu o mai mare ușurință. Schimbarea cel mai adesea eșuează prin constrângere și dă roade în schimb prin încurajări mutuale.   Tipicul societății favorizează anumite profile la un moment dat.

O societate conflictuală va favoriza profilul războinicului pe când o societate cooperantă va favoriza profilul diplomatului, a profesorului eventual. O societate ce își dorește o tranziție va încuraja profilul care o va ajuta să treacă la noua orânduire. O societate care nu vrea de fapt să se schimba va arăta impaciență iar profilul tranzitiv sau  ‘responsabil cu tranzitia’ va fi susținut formal și așteptat după colț să greșească. E foarte probabil de multe ori să fim invitați în provocări care să ne oficializeze eșecul, asemeni probelor aparent imposibile primite de prâslea. Cel puțin în fața tinereții aceste provocări vor părea verosimile din tendința fantezistă a tânărului care are orizonturile lărgi deschise, iar experiențele puține nu i-au dezvoltat încă o precizie de măsurare a posibilului.

Am  vorbit într-un articol precedent numit Despre Autosabotare’ despre ‘sindromul Fă tu!’ care este doar un exemplu de provocare capcană. Culturile sunt foarte diferite iar pentru un străin poate fi de-a dreptul bulversant. Facilitatorii culturali încearcă să facă contactul cu noua realitate a veneticului. Există culturi în care cei slabi sunt văzut ca și victimele celor puternici și culturi în car cei slabi sunt văzuți ca victimele propriilor decizii. La comuniști originile sănătoase erau date de proveniența din rândul muncitorilor sau țăranilor  pe când la fasciști originle sănătoase erau date de proveniența aristocratică, așa numitul sânge albastru. O țară cu stimă de sine scăzută va omagia străinii pe când o țara cu o stimă de șine foarte ridicată își va arăta saturația față de străini prin xenofobie și rasism. Acestea sunt date culturale ce favorizează și defavorizează diferitele profile.

Interesant că psihologia împarte profilele bazate pe personalitate în unele cazuri în 16 categorii. Însă profilele trebuie privite și din perspectiva trăsăturilor fizice care sunt și acestea hotărâtoare în această lume ce gravitează în jurul esteticii. E drept că anumite trăsături fizice vor accentua anumite trăsături de caracter însă cea mai precisă evaluare trebuie să includă și fizionomia pe lângă personalitate.

Profile cu exces de calități

Firea lucrurilor a făcut ca oamenii să pornească la drum pe lângă calități cu diferite lipsuri ce în baza ambiției lor să fie la un moment dat completate. Acestea sunt de fapt un apel la acțiune continuă în urmărirea împăciuitoarei și recomfortantei completări. Excesul de calități nu este prea des întâlnit, pentru că  o calitate ostentativă atrage ulterior și un defect. O frumusețe proverbială va atrage o delăsare încurajată de alinturile celor din jur de exemplu. O desconsiderare pe criteriul atractivității va declanșa o ambiție deosebită pe planul profesional sau al carismei. Exemplele pot continua însă aș vrea să subliniez că la excesul de calități mă refer la calități generale: de exemplu atractivitate, inteligență șiconștiinciozitate ce se găsesc pronunțat foarte rar la un singur individ.

Nu voi lua în discuție calitățile derivative. Întâi de toate recomand indivizilor cu exces de calități să evite grupurile mari. Excesul de calități trebuie îndulcit cu o modestie deosebită. Cu cât un grup este mai mare cu atât oamenii din acel grup au mai mare curajul să își exprime resentimentele, provenite din invidie, neputință și alte cauze. În grupurile mici oamenii au o tendință să se alieze pe când în grupurile mari o au tendința să formeze sub-grupuri rivale, numite generic ‘bisericute’ ce sunt relativ pregătite de confruntări. Există un dicton care spune ‘nu subestima puterea oamenilor proști în grupuri mari’. Inteligența ostentativă va declanșa sentimentul de inferioritate ce nu este acceptat ușor fără zarvă. Dacă această inteligență este demonstrată cu înfumurare va stimula o coalizare a grupului împotriva celui care poartă ‘nefericita’ calitate. Adversitatea poate fi atenuată totuși printr-o folosire abilă a inteligenței. Una dintre metode este efortul empatic de a descrie cadrul cauza și starea revoltaților în mare detaliu.

În vremurile ancestrale intimidarea adversarului se făcea prin urlete puternice, respectiv ridicarea tonului la oameni însă în zilele civilizației moderne datele s-au schimbat. O vorbă foarte înțeleaptă spunea ‘ a înțelege înseamnă a ierta’. Această se aplică puțin și în cazul nostru. Prin zugrăvirea minuțioasă a cadrului, a cauzei și a stării dovedești o înțelegere profundă ce aduce iertarea pacifistă.  Orice revoltă sau atac se bazează și pe o tactică absconsă pe lângă cea evidență de atac. În momentul în care devoalezi tactica ascunsă prin zugrăvirea în detaliu de care spuneam adversarii se vor simți vulnerabili. Tactica ascunsă are mereu cea mai mare greutate cea evidență are doar rostul diversiunii așa că prima va fi punctul sensibil pe care îl poți demantela prin arta retoricii.

O prezumție despre oamenii cu exces de calități care este mai generală decât vrea mintea umană să recunoască este că aceștia nu vor ocupa cele mai proeminente poziții sociale. Paradoxal în ciuda mixului de calități evidente aceștia nu se vor situa pe piscurile cele mai înalte, numai dacă reușesc să renunțe la unele din aceste calități și să cultive ce a mai rămas până la forma cea mai autentică.Omul obisnuit este convins de formele pure, cel mai frumos sau cel mai inteligent este preferabil unui mix accentuat din sds doua calitati enumerate sau mai multe. Cand cineva este convins de o alta persoana in general se reduc boicotarile si tachinarile.

Integrat în societate înseamnă să fi prezent activ în cât mai multe competiții sociale, școală, sport , job fiecare cu gradul sau de competitivitate. Oamenii cu exces de calități sunt priviți de la început că fiind cei care au șansele cele mai mari să câștige competițiile în care s-au înrolat. Aceștia vor fi primii care vor încasa boicoturile competitorilor, primii care vor purta cea mai grea povară emoțională a favoritului și primii care vor avea parte de asalturile de eliminare din joc. Uneori tachinarile incep chiar inaintea relansarii competitiei sociale ,asa de mult este concentrata atentia pe acestia de care v-am amintit.Atentia sporita ce poate duce la o celebritate inutila in general, va perturba deseori calmul emotional necesar victoriei.Celebritatea in general incurca strategia per ansamblu, deoarece focalizeaza prea mare atentia si poate oferi un orizont bun de interpretare a partii absconse a strategiei, punctul de greutate a acesteia.

Revenind la profilele cu mix numeros de calitati, dacă nu vor găsi tactica potrivită de a ieși în fată și cu defecte asaltul de răutăți va fi din ce în ce mai mare. Acest asalt de răutăți poate și să crească pe viitor imunitatea cu o reprimare a emoționalității din nevoia de autoprotecție. Cei frumoși, deștepți și bogați vor intra pe drumul construirii sociopatului economic, ce se va întoarce insensibil si virulent împotriva grupurilor. Întrebarea ar fi este numai vina lui sau și-o împarte cu grupurile complexate de inferioritate agresivă? O dilemă cel puțin interesantă. În timpul în care competitorii sunt focusati pe cei care aparent au cele mai mari șanse să câștige, cei fără de șanse își văd constant de drum ca și broască țestoasă în cursa cu iepurele și câștigă competiție bucurându-se și de lipsa de vigilență a celoralti. Trebuie înțeles că multe dintre competițiile sau jocurile sociale au o valență strategică, iar atunci poziționările se vor face în baza unui echilibru, a unei armonii, iar calitățile tusate, ostentative cel mai adesea provoacă dezechilibre..

Pe acest criteriu destul de mulți oameni de la care nu v-ați așteptat vă vor provoca o uimire mare în ceea ce privește parcursul în viață. Recomand trezirea din mirare si imbratisati societatea paradoxurilor, incercati sa o intelegeti si bucurati-va ca efortul de intelegere nu este accesibil multora. Oferiti-va exercitiul scepticismului si fata de persoanele girate de reputatia functiei.Când acceptați un sfat în general încercați să măsurați prejudecata empatică a celui care emite recomandarea. Judecată sau prejudecată empatică, este gradul în care o persoană se regăsește ‘favorizat’ în sfatul pe care îl oferă. Evident că nu vă veți apropia de adevăr dacă ascultați numai perorațiile unui rrom despre discriminare, cum la fel de bine nu va veți apropia prea mult de adevăr, ascultând doar opinia unui imigrant despre xenofobie. Judecata sau prejudecata empatică e o noțiune foarte sensibilă însă utilă în balansarea ideilor ce își caută verosimilitatea.

Profile cu deficit de calități

În accepțiunea generală există trei calități râvnite și cultivate pe cât posibil de oamenii normali, anume inteligență, frumusețea și hărnicia. Ar mai fi una iubirea sau mărinimia, însă rolul ei este de a le potența pe celelalte și a preîntâmpina boicoturile survenite din generoasa înzestrare cu cele trei. Profilele cu deficit de calități sunt acele profile care duc lipsă acută de cele trei enumerate.Aceste profile vor avea dificutate de a găsi un sprijin concret de construire a stimei de sine. Fără încredere în sine nu poți stârni încrederea celorlalți atunci posibilitatea de a ocupa poziții fruntașe este foarte redusă. Aceste profile vor  aprecia modestia și o vor cultiva alături de o serviabilitate simpatică pentru cei din jur.

Cel mai probabil vor invidia calitățile congenitale(moștenite) însă vor aprecia calitățile muncite sau cultivate prin experiență și sacrificiu.Calitatea congenitală cea mai evidentă este frumusețea.O relație controversată cu frumusețea vor avea și profilele care se bucură de inteligență sau conștiinciozitate, calități din triada enumerată mai sus. Inteligența și mai ales conștiinciozitatea sunt calități ce sunt considerate oarecum deprinse prin răbdare și efort pe când frumusețea este hotărâtor moștenită. Profilele cu deficit de calități  completează cadrul competițional al favoriților. Aceste profile simt atracția completării față de cei cu calități ostentative. Posibilitatea completării este mereu seducătoare pentru orice om, așa că profilele cu deficit de calități se vor lasă ușor seduse de către profilele cu calități proeminente. Apropierea de profilele cu multe calități este o ocazie foarte prețioasă de a deprinde secretele de completare. Aceștia vor urma cu devotament pe exponenții calităților pe care și le doresc din nevoia seducătoare de completare.

Profile conciliante

Am numit profile conciliante acele profile care reușesc să faciliteze o cooperare mai bună între profilele rivale. În scenele sociale pe care le urmărim aproape mereu pe lângă participanți la duelurile sociale există o categorie de profile care veghează, mediază sau arbitrează aceste dueluri. Profilele conciliante au rolul de a reduce tensiunea provenită din confruntarea profilelor rivale. Aș mai putea să îi numesc facilitatori ce se interpun grupurilor opozabile. Ca și categorii sociale facilitatorii care mediază relația dintre grupurile rivale muncitori și angajatori ar fi liderii sindicali, sau chiar presa. Politicienii sunt și ei facilitatori sau ar trebui să fie , însă în cazul lor se întâlnesc mulți care reprezintă grupurile și își conduc duelul mai diplomatic cu reprezentanții celorlalte grupuri în parlament. Profilele conciliante sunt foarte importante prin funcția lor de mediatori.

Putem vedea uneori un primar foarte șters în anumite orașe. Deseori este bine acest lucru pentru că primarul trebuie să medieze multe interese rivale așa că o carismă și o ambiție prea mare ar turna doar mai mult gaz pe foc în comunitatea respectivă. Oamenii foarte carsimatici au reușit de multe ori să provoace dezechilibre alături de încrederea unitară pe care au generat-o pentru comunitățile lor. Angela Merkel este un profil conciliant însă binevenită într-un stat ce a avut din istorie o relație controversată cu puterea. Middle Managementul feminin este iarăși o soluție concilianta în cazul firmelor de această dată. Este o soluție de management deja bine fixată. Profilul consiliant nu are calități tari, tusate ci are calități moi(soft) din sfera emoțională ce promovează incluziunea, comfortul și armonia. Profilele conciliante au o nevoie internă de cooperare , au o tendința să facă exces de consultări și își creează o dependență funcțională de cineva de la vârf. Primarii concilianti se consultă mereu cu cineva de mai sus și nu își asumă decizii fără patronajul ideatic al persoanei în cauză. Cazuri similare sunt și diferiții tineri și tinere plantate pe la diferite agenții parcă prea importante pentru nivelul de experiență dat de vârsta pe care o poartă.

Profilele conciliante au parte de ostilitatea majorității însă simpatia liderilor. Liderii îi văd ca o verigă, ca o piesă de puzzle importantă, iar oamenii obișnuiți îi văd ca pe niște parveniți. Descaunarea lor este privită că un lucru bun pentru tară însă prin aceștia rămâne totuși în leadership o preferabilă stare de cooperare, fie aceasta prin subordonare și servilism ostentativ. Optimul cooperativ social nu se atinge stimulând distanța dintre elite și restul, prin decorații și premii, ci se atinge apropiindu-i pe ruta cooperării. Profilele conciliante(facilitatorii) cel puțin formal se ocupă de acest aspect însă și aceștia pot avea  o agendă personală care să vireze de la interesul comunitar. Corupția generalizată îi stimulează pe oameni să adopte strategia dominantă în raport cu ceilalți. Am scris asta mai minuțios în articolul a€œStrategia dominantă și poporul roman”. Actele de corupție au evident în centru egoismul, așa că succesul prin corupție va fi foarte tentant să devină sursa de imitație pentru tot mai mulți oameni. Strategia dominantă este opusul strategiei cooperante și are un rezultat mai slab pentru comunitate.

Concluzie

Cred foarte mult în teoria profilelor, iar și din acest motiv evit să fac nominalizări în articolele mele, pentru că numele își pierde mult din relevanță în această teorie. Mă strădui să văd profilul și să fac abstracție de nume, asta mă ajută să nu mai am răfuieli personale pe de-o parte. Pe de altă parte împrejurările îi modelează pe oameni foarte pregnant, iar duelul cu profilele opozabile îi împiedică de asemenea pe aceștia să adopte schimbarea.

De multe ori un final pacifist vine împreună cu presiunea de a prelua trăsături ale profilelor rivale, iar dacă conflictul a fost radical acest lucru se va face foarte greu.  Există o categorie de profile care simt că își pot sublinia calitățile doar prin intermediul contradicției sau a conflictului de orice fel. Aceste profile sunt în general mai agitate, iar dacă nu pot aduce liniștea în firea lor nu o vor putea stimula nici în relația cu profilele aducând pierderi(fracturi) de cooperare per ansamblu. Acesta este profilul conflictual de care voi scrie cu o altă ocazie pentru că merită un tratament special.

Cosmin Sabo