DOCUMENTAR / Alimentația – suicid sau longevitate?

Deteriorarea progresivă a calităţii alimentelor subminează sănătatea trupului şi performanţele mentale. Lumea de azi seamănă tot mai mult cu o comunitate de bolnavi, debili şi nefericiţi. Conform specialiştilor, tragedia constă, printre altele, în faptul că cea mai mare parte dintre noi suntem ignoranţi în privinţa cauzelor majore ale problemelor noastre: stilul de viaţă nesănătos şi modul de alimentaţie iraţional.

„Dacă mintea este sănătoasă într-un corp sănătos, atunci vechiul proverb latin este la fel de adevărat şi în raţionalul consecutiv: corpul nu poate fi sănătos fără o alimentaţie sănătoasă” – dr. Virgil Stroescu, medic primar endocrinolog.

Paza bună ţine departe boala grea

„Când auzim despre securitatea alimentară, ne-am obişnuit să privim doar spre ţările lumii a treia, marcate de penurie şi inaniţie – spune dr. Virgil Stroiescu. În timp ce foametea afectează o treime din populaţia lumii, celelalte două treimi sunt păgubite de un alt factor coroziv: calitatea proastă a hranei”.

In opinia acestuia, odată cu industrializarea agriculturii şi dezvoltarea uriaşelor lanţuri de producere şi desfacere a alimentelor, calitatea hranei s-a deteriorat constant în favoarea creşterii cantităţii, a durabilităţii produselor pe rafturile magazinelor gastronomice.

Astăzi, pe producători şi comercianţi îi interesează mai puţin riscurile pe termen lung pe care le presupune consumul acestor alimente Atât timp cât produsele se vând şi aduc profit, producătorii au asigurarea că afacerile sunt rentabile, iar statul se complace în ideea că alimentarea populaţiei este rezolvată.

Legat de responsabilitatea medicilor faţă de sănătatea populaţiei ce trebuie menţinută prin factorul „consum alimentar”, dr Virgil Stroiescu consideră că medicii sunt educaţi să recunoască semnele premergătoare apariţiei bolii, să se ocupe de boli şi simptomele acestora. Prevenţia prin alimentaţia sănătoasă apare rareori în curriculumul academic.

Ca atare, în România, instituţiile sanitare sunt prea puţin orientate şi prea puţin dotate pentru profilaxie. De altfel această atitudine generală esta reflectată în reglementările societăţilor de asigurări care onorează doar măsurile terapeutice, nu şi pe cele profilactice.

Mai este mult până la implinirea predicţiei lui Edison, care spune că medicul viitorului nu va da medicamente, ci işi va face pacienţii intereseaţi să devină interesaţi de o alimentaţie sănătoasă, de mişcare, de calitatea somnului, adică de un mod de viaţă sănătos, care are drept efect prevenirea bolilor.

Bolnavi de foc şi inimă rea

Deci, cum alţii se îngrijesc de sănătatea noastră, devine imperativ ca fiecare să-şi asume o mai mare responsabilitate pentru propria-i stare de sănătate, prin informare personală, prin legătura permanentă cu medicul de familie, prin regândirea obiceiurilor de viaţă, chiar dacă ar trebui să se plătească preţul unui disconfort pasager.

„Este ştiut că boala canceroasă este cauzată genetic doar în proporţie de 30 %.Restul de 70 % depinde de modul în care noi abordăm viaţa sau, altfel spus, de stilul de viaţă”- spune dr. Stroescu.

Experienţele medicale au dovedit că dintre toate măsurile preventive „profilaxia primară” este cea mai eficientă. Aceasta include măsurile prventive luate înainte de depistarea oricărei stări patologice, precum: vaccinările, renunţarea la tutun, consumul moderat de alcool, adoptarea unei alimentaţii sănătoase, bogate în fructe şi legume, la care se adaugă un program de activitate fizică.

Şi în Româia, ca şi în ţările industrializate, pe primul loc în ceea ce priveşte cauzele deceselor se situează bolile de inimă, urmate de bolile cerebrovasculare şi diabet. Toate acestea au referinţă puternică la felul în care ne organizăm viaţa. Aceste tipuri de boli produc 61 % dintre decesele din România, faţă de numai 5,2 % cât provin din accidente.

Pâinea omului sărac

În privinţa consumului de pâine, dr Virgil Stroescu spune că starea de pauperitate a populaţiei conduce la consum exagerat de pâine ieftină, de slabă calitate.

„Ne fură pâinea albă, pufoasă, aburindă pe cât posibil, atunci scoasă din cuptor şi pusă pe tejghea. Este o mare capcană. Prin înlăturarea tărâţei şi prin rafinare, omul scade valorile iniţiale ale făinii integrale, vitaminele şi mineralele. În schimb o „îmbogăţeşte” cu serie întreagă de ingrediente pentru a-i da gust, aspect comercial, valorea nutritivă fiind lăsată la urmă.

Pâinea albă este sărăcită de calciu în proporţie de până la 50 %, chiar dacă producătorul intervine „spre compensare” cu aceşti factori exteriori. În organism, printre „hoţii de calciu” se numără şi cafeaua, tutunul, zahărul, băuturile cabogazoase, lucru care conduce la apariţia osteoporozei. În general este doar o chestiune de timp.

Prin eliminarea tărâţei, faina pierde din vitaminele şi mineralele existente astfel: 88 % cobalt, 86 % vitamina E, 86 % magneziu şi tot atâta mangan, 78 % sodiu, 77 % zinc, 77 % potasiu, 74 % fier şi cupru, 73 % fosfor. Cu alte cuvinte, pâinea albă lipseşte organismul de cantităţi importante de factori abolut indispensabili menţinerii organismului într-o bună stare de fucnţionare.”

Supraprocesarea sau sărăcirea organismului

Cărţile de medicină ale anilor 70 învăţau că aminoacizii esenţiali, adică cei care nu pot fi sintetizaţi de corpul uman, ci trebuie luaţi din afară prin hrană, nu se găsesc în vegetale. Gastroenterologul american dr. Neil Nedley, unul dintre campionii medicinei preventive, a demonstrat că există cel puţin zece alimente vegetale, pintre care porumbul, soia, fasolea albă, ovăzul, brocoli, dovleacul, sparanghelul, cartoful şi orezul, care conţin toţi cei opt aminoacizi esenţiali.

„Întradevăr, carnea abundă în proteine- spune dr. Stroescu. Având însă în vedere faptul că organismul are nevoie de mult mai puţine proteine decât se credea odată, aportul uriaş al acestora devine o problemă pentru organism. Procesarea şi eliminarea proteinelor suplimentare generează, printre altele, o pierdere serioasă de calciu pe cale urinară. Studiile arată că femeile eschimose, care au o dietă foarte bogată în proteină animală (de şase-zece ori mai mult decât necesarul), au cea mai mare incidenţă de osteoporoză din lume. Iar femeileBantu, din Africa de Sus, care au o dietă săracă în proteine, de circca 50 de grame zilnic, nu cunosc osteoporoza, în ciuda pierderii de calciu prin cele zece – dousprezece naşteri care este media unei familii Bantu.

Pe lângă proteine, carnea conţine o serie de substanţe dăunătoare organismului: colesterol, grăsimi saturate, hormoni activi, antibiotice, factori de creştere, micro-organisme, la care se adaugă substannţe alergizante ce favorizează bolile auto-imune şi infecţiile. Doi dintre aminoacizii esenţiali, când sunt ingeraţi în plus, inhibă sistemul imunitar, scăzând capacitatea imunologică. La 100 de grame de produs, fructele conţin între 6 şi 15 mg, adică proporţia ideală, ouăle conţin 100 de mg, pestele 800 de mg, dar carnea…1000-1500 de mg”.

Mitul consumului de peşte

Dr, Virgil Stroescu este de părere că peştele este un aliment ideal. Lăudat pentru carnea lui uşoară, peştele a devenit în schimb victima cea mai vulnerabilă a poluării apelor cu pesticide şi metale grele (plumb, cadmiu, mercur etc). Ierbicidele, dioxinele, pesticidele sunt spălate de apele pluviale şi ajung în râuri , lacuri şi mări. Din păcate, în carnea peştelui s-au identificat peste 200 de pesticide. Din acelaşi motiv, plantele subacvatice au o bioconcentraţie de toxine de 500 de ori mai mare faţă de plantele de uscat.

Peştii care le consumă şi le acumulează la un nivel concentrat, de zece mii de ori mai mare decât plantele subacvatice. La peştii răpitori, concentraţia de factori agresivi pentru organsim poate ajunge până la… 100 de mii de ori mai mare decât la peştii ierbivori. De pildă, în 2014, cercetătorii japonezi au descoperit în ficatul unei balene 1970 de mg de mercur, adică de 5000 de ori peste doza admisibilă.

În schimb, în privinţa uleiului de peşte dr Virgil Stroescu precizează că acesta conţine cantităţi mari de acizi graşi nesaturaţi Omega 3, substanţe necesare dezvoltării sistemului nervos. Dar sunt şi unele vegetale care conţin Omega 3, chiar într-o cantitate mai mare decât peştele, precum dovleacul, spanacul, pâinea, bananele, merele şi cartofii.

„Trebuie să adaug însă că uleiul de peşte are unele efecte nedorite- spune dr. Stroescu. Acesta scade producţia de insulină şi creşte riscul de diabet. Deşi diminuează trigliceridele, uleiul de peşte are un conţinut mai mare de colesterol, doar 15 ml de ulei de peşte echivalând colesterolul dintr-o friptură de 150 de grame. Ca atare, eschimoşii nu fac infarct miocardic, în schimb au o mortalitate ridicată din cauza accidentelor vasculare”.

Soia – un lider în lumea vegetală

Leguminoasele în general (fasolea, mazărea, soia, năutul) constituie un izvor de nutrienţi în combinaţii optime. Bobul de soia este foarte bogat în albumină de cea mai înaltă valoare nutritivă şi lecitină. Pe lângă un număr mare de substanţe fitochimice, soia conţine o serie de hormoni de origine vegetală cu acţiune benefică asupra organismului (izoflavone, genisteină) care se acumulează în ţesutul mamar şi preîntâmpină boala canceroasă.

Dr. Virgil Stroescu spune că soia este dovedită ca factor de combatere a cancerului de prostată, a diabetului, a hepatitei, a asteniei. De asemenea combate tensiunea arterială, previne bolile coronariene şi ameliorează disfuncţiile renale. Americanii consumă foarte mult lapte de soia, iar consumul creşte de la an la an.

Dar nu numai soia este lider în ceea ce priveşte hrana vegetală. Un raport din 2013 al Jurnalului American de Nutriţie Clinică a concluzionat că legumele au mai mult calciu decât laptele şi acesta este mai bine asbosrbit decât laptele. O cană cu brocoli tăiată mărunt, conţine aproape aceeaşi cantitate de calciu ca şi o cană de lapte. Spre deosebire de produsele animale, cu totul lipsite de fibre, vegetalele conţin cantităţi importante de fibre solubile care intră în sânge şi absorb, ca o sugativă, substanţele nesănătoase.

Tinereţe fară batrâneţe şi viaţă fară de moarte

Dr. Virgil Stroescu declară că „schimbarea stiului de viaţă este esenţială, iar dieta este un factor covârşitor în menţinerea sănătăţii”.
Cât de mult depinde sănătatea de alimentaţie o arată şi profesorul emerit Yukio Yamori, de la Universitatea Kyoto, axpert al OMS, care a studiat efectele longevităţii în peste 60 de regiuni al lumii.

Din cele 10 principii pe care le-a identificat, şase vizează alimentaţia ca element esenţial în ceea ce înseamnă viaţă sănătoasă, împlinită, liniştită şi lungă”.

Adică tinereţe fără batrâneţe şi viaţă fără de moarte.

CM

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii