Mai multe business-uri incipiente de după Revoluție s-au dezvoltat, cu ajutorul banilor europeni, în adevărate rețele la nivel local, regional sau național. A doua generație de antreprenori din domeniul producției a ridicat afacerile de familie la un nivel la care părinții nici nu îndrăzneau să se gândească.
Afacerea familiei Bogdan a debutat în 1992, fiind axată pe abatorizare, producție și livrare în două magazine proprii din zona Turda-Câmpia Turzii. Secția de producție era dotată cu utilaje de producție românești, iar fierberea și afumarea se făceau clasic, cu 20 de angajați. În 1996 aceasta construiește o fabrică de 1.000 mp și cumpără utilaje din Germania.
Profitând de oportunitatea oferită de programul SAPARD, în 2005 depune o cerere de finanţare pentru o fabrică nouă pentru preparate din carne, în Mihai Viteazu. Unitatea este dată în folosință printr-o investiție de 4,5 milioane de euro, cu o capacitate zilnică de 20 t. Ulterior sunt create un depozit logistic de 180 t, un depozit de congelare de materie primă de 400 t și un depozit special pentru condimente.
Bogdan Ion, asociat în EYR, director EY România
„Succesiunea de la o generație la alta de antreprenori este un aspect critic pentru afacerile de familie. 50% reușesc succesiunea la a doua generație și doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generație”.
Fabrica din salină
CIA Aboliv este acum cea mai mare fabrică de preparate din carne din Cluj. Societatea a închiriat o galerie în Salina Turda, maturează preparate din carne de porc crud-uscate, atestate ca produse tradiționale. “E mai mult o investiție de suflet decât una îndreptată spre profit imediat. Am vrut să ne convingem că putem să facem aici produse premium, cu care să ne putem prezenta la marile târguri internaționale la care participă Salina”, susține Olivian Bogdan, cel care a preluat afacerea de la părinți. Produsele marca Brio, Apetit și Casa Turdeana sunt vândute în unitățile proprii și în supermarketuri, iar din acest an li se adaugă brandul Salinate. Aboliv fabrică în prezent 200 de produse din carne, are 350 de angajaţi, o capacitate zilnică de producţie de 80 tone şi afaceri anuale de 15 milioane de euro.
În aceeași zonă, Felicia Tulai a dus afacerea cu uleiuri presate la rece a familiei din Luna până în Coreea de Sud, China, Marea Britanie sau Germania și a obținut mai multe premii internaționale la Bruxelles.
SAPARD, incubator de afaceri
Tot în domeniul alimentar, dar în altă parte a Clujului, cele două familii Moldovan, tată și fiu, puneau bazele, în 1994, societății Cosm-Fan Carmangerie, ce producea preparate din carne, după reţete tradiţionale, într-un atelier din Sânnicoară. Investiția s-a făcut tot pe SAPARD. Conceptul este “ca la mama acasă”. În anul 2000 produceau lunar 15 tone, în 2004, 24 t, iar cifra de afaceri creștea anual cu 10-20%. De la 5 sortimente în 1994, s-a ajuns la 65. Familia Moldovan a transformat un grajd dezafectat din Mociu în fermă de vaci, unde sunt acum 250 de bovine, iar apoi a făcut din atelierul de produse de carne prima unitate de procesare la Sânnicoară, urmată de alta la Dezmir.
De la tradiție, la roboți
Cosmin Moldovan a preluat ștafeta. “Încercăm să ne formăm la locul de muncă viitorii angajați, de aceea fac practică la noi, în specializarea preparator produse carne şi peşte, elevi din Apahida și din Cluj-Napoca. Intenția noastră este ca, după modificarea legislaţiei, pentru perioada respectivă elevii să aibă şi carte de muncă”. Rețeaua de magazine proprii a ajuns la 22, unitățile îmbinând vânzarea cu prepararea în fața clienților. 132 de muncitori își desfășoară activitatea în societate, producând anual 2.500 t, 90 de sortimente de preparate și 30 de carne. Unele faze sunt robotizate, există 10 mașini frigorifice și 80 vitrine și lăzi frigorifice.
Laboratorul devenit fabrică de cosmetice
“Îmi doresc ca povestea Farmec să meargă mai departe” spunea “părintele” companiei, Liviu Turdean. Ea a început în 1889, când la Budapesta au luat naștere laboratoarele Molnar Moser, dintre care unul își desfășura activitatea la Cluj. Laptele Doina, cel mai bine vândut demachiant din România, se produce aici din 1965. Seniorul Turdean a devenit director în 1967, fabrica fiind primul producător de creme și emulsii Gerovital din România, marca Ana Aslan.
În 1995 societatea s-a privatizat prin metoda MEBO, având capital integral românesc. Acum este condusă de fiul acestuia. „Farmec înseamnă pentru mine locul în care am început să lucrez ca cercetător, în 1993, și compania pe care o conduc în prezent. În toți acești ani, cel mai important „bun” a fost și rămâne echipa Farmec, pasionată, determinată și muncitoare, fără de care nu am fi putut ajunge la performanța de a fi cel mai mare producător de cosmetice din România”, susține Mircea Turdean.
Șansa intrării în Uniunea Europeană
Antreprenoarea Adriana Cristea și fiul ei, Ștefan, au înființat în 2004 primul parc industrial privat din județ, sesizând conjuctura favorabilă economic privind dezvoltarea unei asemenea infrastructuri, odată cu integrarea României în Uniunea Europeană. Proiectul a fost realizat la Dej de către societatea Arc Parc Industrial, obținând titlul din partea Ministerului Administrației și Internelor pe 30 de ani. Parcul industrial se întinde pe 40 ha, în zona de conurbație Dej-Gherla, cu o populație de 85.000 de locuitori. Acesta dispune de 24 ha de teren destinat investițiilor industriale de tip greenfield, pentru închiriere sau pentru cumpărare, iar investitorii beneficiază de scutiri de impozit pe teren și pe clădirile din incintă.
Model replicat în alte zone
Mama și fiul au responsabilități diferite. “Ștefan a fost cu ideea de a ne crea propria firmă de construcții care a devenit un avantaj major în privința fixării unui preț final competitiv pentru halele pe care le ridicăm. A achiziționat utilaje performante, a selectat oameni buni din domeniu. Suntem pregătiți să replicăm modelul nostru în alte locații, Iașiul ni se pare o zonă de perspectivă, cu o piață a muncii foarte bună”, susține Adriana Cristea, președintele Arc Parc Dej. Platforma este preponderent automotive, cu Trelleborg, Fujikura, Sauter și IMM Hydro Est principali chiriași. Ținta familiei Cristea este de a crea un conglomerat de 8-10 hale pe o platformă industrială și de servicii unde să activeze 6.000 de angajați.
A cumpărat cel mai mare festival din România
Din business-ul EnergoBit, urmașii fondatorilor Ștefan Gadola, Ioan Socea (alături de Peter Pal), au mers pe alte două direcții: divertisment și medicină. Sorin Gadola, unul dintre fiii milionarului, s-a asociat cu Bogdan Buta, inițiatorul Untold, și deține pachetul majoritar în societatea care gestionează cel mai mare festival din România. „La prima ediţie am avut 240.000 de participanţi, apoi 300.000. Veniturile generate pentru agenţii economici din Cluj, adică operatori de turism, structuri de cazare, restaurante, transport în comun, s-au majorat de la 20 la 32 de milioane de euro la a doua ediție”, preciza Adrian Chereji, director de marketing al Untold. Gadola Jr. administrează și complexul Chios, din Parcul Central.
30 de milioane investiți în medicină
Tudor Socea, băiatul celuilalt fondator, este președintele spitalului de recuperare Polaris Medical din Suceagu, obiectiv în care tatăl său a investit inițial 10 milioane de euro. „Prin programele de recuperare personalizate ne propunem să îmbunătățim calitatea vieții şi să facilităm reîntoarcerea pacienților la viaţă socială cu o stare fizică, emoţională şi spirituală mult ameliorată”, a declarat Socea Jr. Planurile de investiții prevăd 20 de milioane de euro pentru extinderea complexului medical. Acționarii EnergoBit au vândut 52% din grup fondului de investiții Innova Capital și Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în 2012.
Birourile și halele, tentația momentului
Familia Timofte a trecut la logistică și birouri. Mircea Timofte a inaugurat platforma logistică de 25 de milioane de euro a Transilvania Construcții din parcul industrial Tetarom III Jucu. Chiriași sunt eMAG și DB Schenker. “Ambiţia noastră este să devenim unul dintre cei mai importanţi jucători din această piaţă din Europa de Est. În 2017 mai deschidem două astfel de facilităţi în România”, a menționat preşedintele Transilvania Construcții. Fiul său se ocupă de complexul de birouri Novis Plaza din Tetarom I. „Dorim ca atât potențialul chiriaș, cât şi comunitatea clujeană să fie conştienţi de soluţiile aduse pentru scăderea consumului, atitudinea prietenoasă pe care ne-am asumat-o faţă de mediu şi beneficiile pe care le aducem în Tetarom”, a declarat directorul general Andrei Timofte.
Hoteluri greu de gestionat
Roxana Ghiran continuă tradiția în domeniul turismului, ca director al Grand Hotel Napoca (4*). Unitatea are 156 de camere și 4 apartamente. La un alt hotel important din oraș marketingul de la Opera Plaza (5*) , investiție a fraților Octavian și Călin Buzoianu, este asigurat de juniorul Bogdan Buzoianu. Și fondatorul City Plaza (4/5*), Sorin Dan, și-a direcționat băiatul, Horațiu, spre business-ul de divertisment, însă tatăl său a vândut unitatea hotelieră lui Laurențiu Russo, de la SoftVision, care o va transforma în DoubleTree by Hilton.
Părinții dau greu afacerile de pe mână
Doar 29% dintre afacerile românești de familie cu venituri de peste 1 milion de euro au realizat cu succes trecerea la a doua generație, consemnează „Barometrul afacerilor de familie din România – EY 2015”. 67% continuă să fie conduse de fondatori și se pregătesc pentru succesiune. 699 oameni de afaceri au răspuns chestionarului pe internet, iar 400 erau acționari, președinți sau administratori, manageri într-o afacere de familie. În România, proprietarii sunt responsabili pentru succesiune în 76% dintre cazuri, urmați de CEO (15%) și de CA (9%).