Goana după producătorii locali. Agricultura revine cu paşi sprinteni

După o lungă perioadă în care i-au desconsiderat, apelând la importurile ieftine, marile lanțuri de retail își acum îndreaptă privirile spre producătorii autohtoni. Cum clujenii vor să mănânce produse naturale, tradiționale sau bio, retailerii trebuie să se alinieze tendințelor, altfel sunt eliminați de pe piață. Sau de piețari.

Întâia mare unitate comercială care își propune să concentreze într-un singur magazin produsele din fermele Clujului este Platinia Market, care se va deschide în curând în complexul cu același nume de pe Calea Mănăștur, proiect al omului de afaceri Vasile Pușcaș. “Platinia Shopping Center va include şi o unitate pe 500 de metri pătrați, destinată producătorilor locali, cu legume şi fructe bio, produse cu reţete tradiţionale, brânzeturi şi mezeluri fără aditivi sau conservanţi. Nu este deloc ușor să faci parteneriate cu producătorii locali, să negociezi cu ei”, susține Oana Bănuț, director de comunicare și marketing al PSC.

Producătorii de la Lunca Someșului, pe Calea Mănăștur

Pentru a se integra cât mai bine în specificul clujean, conducerea rețelei Mega Image, care a inaugurat primul supermarket din județ, a încheiat parteneriate producători locali pentru a oferi o gamă cât mai variată. 10 producători din Cluj, printre care și Cooperativa Lunca Someșului, vor oferi produse proaspete de sezon.

Doi dintre cei mai cunoscuți producători în domeniile lor, Moldovan Carmangeria Sânnicoară (carne) și Panemar (panificație, patiserie) au fost cooptați pentru a-și desface produsele aici. Printre produsele propuse de Panemar se numără pâinea rustică răsucită, țărănească coaptă în tavă sau cu cartofi, iar cele de la Moldovan, cârnații afumați, jambonul, antricotul de vită fără os sau frigăruile de pui marinate.

“Continuăm angajamentul nostru de susținere și de promovare a producătorilor locali. Vom oferi clujenilor fructe și legume proaspete de la producătorii locali, alături de branduri locale de carne și de panificație. Lansarea pe piața din Cluj reprezintă un moment de referință în dezvoltarea companiei noastre. Practic, este pasul pe care îl facem mai departe pe o piață cu un context local diferit, cu un specific gastronomic în care putem să aducem o valoare adăugată. Până la finalul anului vom deschide și alte magazine în Cluj-Napoca”, a declarat Vassilis Stavrou, CEO al Mega Image. Cel mai mare lanț de supermarketuri din România, cu 534 de magazine, face parte din grupul Ahold Delhaize.

Concurența piețelor și puterea producătorilor

„Eu cumpăr de ani de zile fructe și legume doar din piață, pe cât posibil, de la țaranul cu mâini muncite și nu de la precupeața cu unghiile vopsite, pentru că vreau ca țăranul ăla să vină și la anul și să îmi vândă din produsele lui care au gust și care sunt sănătoase. Dacă eu și cei ca mine nu mai cumpărăm de la țăran, nici el nu mai are bani să își continue producția, nici eu nu mai am produse de calitate. Și pierdem amândoi” își justifică alegerea Irina, cumpărătoare de produse locale.

„Producătorii locali sunt curtați de marile lanțuri comerciale, chiar dacă ei nu pot asigura cantitate mare sau frecvență. Nici noi n-am putea livra ulei în cantități industriale pentru că nu acesta e specificul nostru; în schimb putem livra calitate. Faptul că tot mai mulți întreprinzători din România își înregistrează la nivel european produsele ca fiind cu denumire de origine protejată este un lucru îmbucurător”, remarcă Felicia Tulai, producător de uleiuri presate la rece.

Nemții ne promovează și în alte țări

62 de culturi românești de legume și fructe vor fi certificate internațional pentru calitate în 2017 ca urmare a unui program național demarat de Kaufland în vederea dezvoltării agricultorilor locali. Programul îi sprijină pe fermierii români să obțină cea mai prestigioasă și cea mai răspândită certificare de calitate și siguranță alimentară din lume pentru produsele lor, Good Agricultural Practices (GAP). Aceasta asigură producătorilor acces la mai multe piețe noi de desfacere, atât locale, cât și internaționale, permițând exportul produselor românești oriunde în lume.

Culturile aparțin celor 18 fermieri români care au absolvit programul derulat de Kaufland România în parteneriat cu consultanți specializați, în perioada ianuarie – martie. Producătorii au beneficiat de ateliere educaționale, de activități aplicate de analiză pe teren și de planuri personalizate de dezvoltare. Toți primesc sprijin financiar din partea Kaufland pentru obținerea certificării. Printre culturile românești a căror calitate va fi recunoscută internațional în acest an se numără cartofii, ceapa, vinetele, roșiile, castraveții, varza, sfecla roșie, păstârnacul, morcovii, ardeii, salata, spanacul, verdețurile, ciupercile, ridichile negre, pepenii, țelina, conopida, dovleceii, mazărea, dovleacul, dar și fructe ca merele, perele, gutuile, prunele, căpșunele, zmeura, cireșele, piersicile și caisele.

Doar 80 de producători au certificat GAP

Treptat, toate aceste produse certificate GAP vor fi disponibile pe rafturile magazinelor Kaufland din România. Prima certificare va avea loc în luna mai,  odată cu recoltarea primelor producții obținute, respectiv a cireșelor și căpșunelor. Acum în România există numai 80 de producători care dețin certificări individuale GAP de recunoaștere internațională a calității, iar în urma programului numărul lor va crește cu peste 20%. La nivel mondial, 160.000 de ferme din 124 de țări dețin certificare, iar 60% din totalul lor provin din Europa.

Colaborarea cu producători locali este o prioritate pentru noi

 “Prin acest program, sprijinim fermierii români și producția internă, fiindcă ne dorim ca  fructele șilegumele cultivate în România să se găsească mai ușor în rețelele de retail. Piața culturilor românești are un mare potențial de dezvoltare iar acest standard este primul pas către o agricultură locală sigurăși durabilă. Misiunea noastră este să arătăm că se poate ca un retailer să  aibă parteneriate puternice cu producătorii români, oferindu-le susținere, piață de desfacere, dar mai ales predictibilitate. Colaborarea cu producători locali este o prioritate pentru noi, iar sortimentul din magazine este deja compus peste 50% din produse românești”, declară Ionuț Parfente, director de achiziții la Kaufland România.

Programul de certificare a constat în ateliere educaționale teoretice și practice, în care producătorii de legume-fructe, parteneri ai Kaufland România, s-au familiarizat cu standardele de calitate și de siguranță necesare, s-au pregătit pentru certificare și au beneficiat de consultanță aplicată pe teren.

În urma acestora, o mare parte dintre ei au constatat că întruneau deja unele criterii. Următoarea etapă constă în implementarea planului  de acțiune personalizat învederea certificării propriu-zise, care are loc în momentul recoltării legumelor sau fructelor. GAP este cel mai răspândit standard din lume privind bunele practici în agricultură și reprezintă o certificare care se acordă unui produs, atestând că acesta respectă cele mai înalte standarde internaționale de calitate și de siguranță alimentară. Kaufland se numără printre cei mai mari retaileri din Europa, cu 1.300 de magazine în șapte țări. În România, grupul german are 113 magazine.

Avantajele certificării GAP

– Venit mai stabil pentru producător

– Garantează preluarea de către retaileri a întregii cantități de produse certificate

– Îmbunătățește gradul de retenție a firmei producătoare de fructe și legume

– Acces la piețe de desfacere locale și globale noi, prin introducerea produselor certificate într-o bază de date mondială

– Îmbunătățirea calității produselor și a standardelor de siguranță alimentară

– Dezvoltarea sustenabilă a afacerii

– Perfecționarea managementului resurselor naturale și financiare

– Biosecuritate, control asupra trasabilității

Afacerile de familie, susținute cu bani din Franța

Cel mai ambițios proiect pare cel al Carrefour. Anul trecut la Vivo Center s-au comercializat atât cireșe de la livada Steluța, cât și legume de pe dealurile Clujului. În 2017 francezii fac încă un pas: intrarea în asociere directă cu producătorii de legume, prin intermediul cooperativelor agricole locale. Carrefour a înfiinţat o primă cooperativă prin care să scurteze drumul de la producători la clienții care să susţină o piaţă de desfacere sustenabilă, prima a unui retailer în România. Ea grupează 80 de familii, cu 5.000 de tone de legume, pe 60 ha.

„Una dintre cele mai mari provocări pentru agricultorii români este lipsa logisticii, a organizării și a unei piețe de desfacere care să preia producția în proporție de 100%. Cooperativa Vărăști este răspunsul pentru că ne permite să ne concentrăm pe recoltă, productivitate și pe calitatea produselor, adică pe ce știm noi să facem mai bine. De restul se ocupă Carrefour. Îmi doresc ca exemplul nostru să fie urmat și de alți producători din alte zonei”, spune Costel Buturuga, membru fondator.

„Am dezvoltat acest proiect din dorința de a fi un partener sustenabil pentru producătorii agricoli locali și un furnizor de produse de calitate pentru clienții noștri. Vrem ca micile afaceri de familie să continue să se dezvolte și să păstreze tradiția și preocuparea pentru culturile agricole”, anunță Jean-Baptiste Dernoncourt, director general al Carrefour România.

Etichete cu zona de proveniență

Cooperativa din comuna Vărăști (județul Giurgiu), însumează 60 ha de teren (din care 15 ha de solarii), cu o producție anuală de 5.000 de tone de legume. Aceasta  are cinci membri fondatori: Carrefour și patru producători locali. Cooperativa adună legumele de la 80 de familii de agricultori din zonă. Cumpărătorii vor putea găsi produsele cooperativei în întreaga rețea de magazine Carrefour din România.

Pentru ca legumele și verdețurile produse să ajungă la consumatori în cel mai scurt timp, Carrefour a construit în Vărăști un depozit de 300 mp, unde producătorii locali le pot depozita. De aici, legumele sunt transportate la depozitul central și apoi distribuite către magazinele Carrefour din toată țara. Reţeaua de retail va pune la dispoziția producătorilor lădițe din plastic, pliabile și returnabile, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să achiziționeze de fiecare dată navete de carton sau lemn.

Ridichile de Apahida vor fi chiar din Apahida

Etichetele de preț de la raft vor fi inscripționate cu zona de proveniență, astfel încât clienții să devină parte activă a lanțului comercial, susținând direct, prin cumpărare, noua cooperativă agricolă. 12 luni pe an vor exista în magazine legumele de la cooperativă, diferite în funcție de sezon: roșii, salată, ardei, dovlecei, fasole, vinete, varză, țelină, ceapă, usturoi, mărar, pătrunjel, leuștean, spanac, lobodă, leurdă, urzici, ridichi, ceapă verde, usturoi verde, ștevie. Carrefour este al doilea retailer mondial și primul în Europa, cu 10.100 de magazine în 34 de țări. În România, grupul numără 290 de magazine dintre care 32 hipermarketuri, 201 supermarketuri (74 preluate de la Billa), 54 de magazine de proximitate şi un magazin de comerț online.

Călin Poenaru

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii