Germanii, investitorii cei mai doriți ai Clujului

Sute de milioane de euro au investit aici în ultimii ani companiile germane. Bosch, Siemens și E.ON au cele mai substanțiale prezențe la Cluj, iar amplasamentele cele mai vizate de către acestea le reprezintă sunt noile parcuri industriale create în zonă, fie publice, fie private.

De departe, cel mai important investitor german la Cluj este concernul industrial Bosch, cu două unități în județ, de producție de componente auto și de cercetare-dezvoltare. “Compania Robert Bosch, prezentă în parcul industrial Tetarom III de la Jucu, a făcut investiţii de 77 de milioane de euro şi a creat 1.200 de locuri de muncă la Cluj, iar Karl Heinz Dietrich Logistics s-a instalat în același perimetru. De asemenea, Lufthansa are o prezență puternică pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj (AIAIC)”, subliniază Marius Mânzat, șeful Consiliului Judeţean.

Angajările se țin pe bandă rulantă la Bosch: pentru fabrica din Jucu sunt racolați ingineri, iar pentru centrul de la Cluj-Napoca, programatori, analişti, piloţi de parcare. Bosch are în România 3.000 de angajați și a extins activitatea de producție.

În fabrica din Tetarom III produce unități electronice de control pentru asistenţă la condus, componente pentru siguranţa auto, sisteme pentru managementul consumului de energie. În ultimii doi ani, grupul a planificat investiţii de 55 de milioane de euro în România în dezvoltarea producţiei din sectorul soluţii de mobilitate. În 2014, Bosch a înregistrat aici vânzări de 210 milioane de euro. La nivel global, vânzările s-au ridicat anul trecut la 70,6 miliarde de euro, cu 6,3 miliarde investite în cercetare şi dezvoltare.

Digitalizare totală la Porsche

Furnizorul de servicii de inginerie Porsche a inaugurat aici o reprezentanţă care va activa în sectorul digitalizare.

„Activitatea de dezvoltare în beneficiul clienţilor este concentrată în mod consecvent asupra autovehiculului viitorului. Clujul va contribui la susţinerea procesului de digitalizare a autovehiculului de către firma noastră”, afirmă Malte Radmann, preşedintele Consiliului de Administraţie al Porsche Engineering România.

Clujul face parte din categoria celor mai inovatoare regiuni în dezvoltarea de software din Europa; un număr ridicat de firme din IT îşi au originea aici, se constată un cadru dinamic de antreprenoriat, iar pentru Porsche reprezintă un sol fertil ideal pentru soluţiile inovatoare în domeniul dezvoltării de software în sectorul automobilelor, susţine conducerea companiei.

Grupul este prestator de servicii de inginerie premium pentru producătorii de autovehicule și pentru furnizorii de componente. Societatea deţine calitatea de filială controlată integral de către producătorul de automobile sport Porsche AG, din Stuttgart.

Du-te vino în Amera Tower: pleacă ING, vine E.ON

E.ON şi-a deschis un centrul de servicii pe 2.000 mp în clădirea de birouri Amera Tower, de pe Calea Baciului, golită la un moment dat de plecarea intempestivă a olandezilor de la ING. Estimările de angajări ale grupului din sectorul energiei mergeau de la 200 la 500 de oameni. “Am ales Clujul pentru bazinul de potenţial angajaţi, abilităţile lingvistice ale celor de aici, datorită infrastructurii existente, dar şi pentru costuri”, a explicat Frank Hajdinjak, director general al E.ON România.

Noua structură furnizează servicii de contabilitate pentru toate companiile grupului din ţări ca Suedia, Spania, Italia. Imobilul a găzduit un centru similar al grupului ING, însă olandezii l-au închis după doar şase luni de existenţă, deşi planurile iniţiale vizau angajarea a 1.000 de oameni. E.ON a anunţat că vrea să grupeze în unităţi comune servicii similare, pentru reducerea costurilor de operare. Cifra de afaceri consolidată a grupului în România s-a situat, în 2014, la 1,08 miliarde de euro, volumele de gaze naturale şi electricitate comercializate fiind de 29,6 TWh.

Planuri mari pentru Siemens pe platforma Libertatea

Siemens a preluat 100% din pachetul de acţiuni al firmei locale Frosys. La achiziție, clujenii aveau 120 de angajaţi şi afaceri anuale de 8 milioane de euro. Firma a fost integrată în cadrul diviziei Siemens de soluţii şi servicii industriale. Ulterior, grupul german a inaugurat în parcul tehnologic Liberty al patrulea său centru Evosoft din Europa, o investiţie pe 3.000 mp, de 4,5 milioane de euro. Acesta derulează proiecte informatice interne ale grupului şi dezvoltarea de aplicaţii. Investiţia include chiria pe cinci ani, cheltuielile de amenajare şi infrastructura necesară.

siemens (Small)

Planurile Siemens în România includ un centru de excelenţă de dezvoltare în IT la Cluj pentru portofoliul Siemens Digital, dar şi identificarea de oportunităţi pentru alte centre. După primele trei trimestre din 2015, veniturile filialei din România au ajuns la 157 de milioane de euro, creșterea de 15% fiind generată de automatizări, petrol și gaze, mai puțin din sănătate și transporturi. Numărul de angajați a înregistrat o majorare datorită dezvoltării echipei centrului de cercetare-dezvoltare IT din Cluj, cu o țintă de angajare a încă 200 de persoane până în 2017.

„În 2016, există oportunități în piața locală datorită fondurilor europene alocate României pentru 2014-2020. Viitorul depinde de infrastructura inteligentă care eficientizează producția și transportul energiei, ajută la optimizarea traficului și contribuie la performanțe înalte în procesele industriale”, constată George Costache, CEO al Siemens SRL.

siemens 2 (Small)

Grupul deține patru fabrici în Sibiu și Buziaș, patru centre de cercetare în București, Brașov și Cluj. În anul fiscal 2015, a avut venituri de 75,6 miliarde de euro și un profit net de 7,4 miliarde, cu 348.000 de angajați la nivel global.

Fabrica de bani de la aeroport

Grupul Leuze a inaugurat aici prima sa capacitate de producție industrială din România, în zona AIAIC.

“Clujul a fost ales ca loc de amplasare a acestei fabrici pentru locație, infrastructură și pentru cultura zonei. Suprafața de 2.700 mp am închiriat-o pe cinci ani, avem o opțiune de cumpărare a terenului de 7.000 mp pentru a ne extinde. Producem componente pentru industria auto și poate chiar va fi și o fabrică de bani, sector în care suntem specializați”, a spus directorul unității, Florin Sabou.

“De multe ori afacerile de familie sunt mai stabile decât cele ale societăților pe acțiuni. Multe companii din landul Baden-Württemberg au venit la Cluj pentru că există absolvenți de succes”, a remarcat Johannes Rothmund, profesor la Universitatea din Stuttgart.

Bielomatik este specializată în construirea de linii și mașini automate pentru prelucrarea hârtiei, a mașinilor pentru suduri de materiale plastice (industria automotive) și a sistemelor inteligente de lubrifiere în industrie. La nivel internațional compania are 1.000 de angajați direct în producție.

Război și pace între francezi și germani în sectorul comercial

Cu toate că nu și-au înființat la Cluj companii locale, ci acționează ca puncte de lucru, marile lanțuri comerciale germane sunt și bine reprezentate: Lidl are 8 magazine Kaufland – 4, Metro – 2 (unde are un parteneriat cu Auchan) plus francizele de proximitate La Doi Pași, Praktiker – 1. Kaufland dispune și de un depozit logistic la Câmpia Turzii. În schimb, Rewe a vândut francezilor de la Auchan cele 86 de supermarketuri Billa, dar a rămas cu Penny Market. În domeniul auto în Cluj-Napoca există reprezentanțe ale mărcilor Mercedes, BMW, Volkswagen, Audi, iar în alte sectoare, TUI, New Yorker, Miele sau Adidas.

Recent, reprezentanţi din patru landuri ale Germaniei de Est (Berlin, Brandenburg, Saxonia-Anhalt şi Thuringia) s-au aflat în zonă într-o misiune economică în Transilvania, la Cluj-Napoca, Târgu-Mureş şi Braşov. Din delegaţia germană au făcut parte investitori din industria prelucrării lemnului şi tehnologie forestieră, energie, sănătate, inginerie, şcoli europene. Anul trecut, 200 de oameni de afaceri din regiunea Ardealului au avut întrevederi cu omologii lor germani.

Estul și vestul Germaniei, în concurență la Cluj

„Investitorii din Germania de Est provin dintr-o zonă care poate face faţă tuturor provocărilor concurenţiale. Am creat o reţea de clustere, de microîntreprinderi, iar investiţiile directe au ajutat mult la dezvoltarea noilor landuri din estul Germaniei. Există acolo locaţii de cercetare foarte bună, am înfiinţat trei clustere: de microelectronică, de energie fotovoltaică și de materiale energetice regenerabile.
Anul viitor vrem să ducem o delegaţie de afaceri din România, nu neapărat întreprinderi consolidate, ci care să se dezvolte prin internaţionalizare; nici noi nu dorim ca firmele din Germania să se mute în alte părţi”, afirmă Peter Michael Alltschekow, directorul agenţiei de promovare Germany Trade & Invest.

O altă misiune germană, de data aceasta din landul Bavaria, va fi prezentă în luna mai la hotelul City Plaza din Cluj, la o reuniune cu antreprenorii locali, organizată de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK).

Legislația schimbătoare și alegerile reduc investițiile și angajările

Barometrul „Perspective economice ale României” al AKH pe 2015 arată că sectorul care a înregistrat cea mai mare creștere este energia. IT&C înregistrează o scădere față de 2014. Serviciile, băncile și construcțiile păstrează o evaluare moderată, iar agricultura, comerțul și industria, o dinamică superioară. Pentru următoarele 12 luni, 68% dintre firmele germane se așteaptă la o îmbunătățire a situației.
Companiile vor să facă angajări, dar se confruntă cu lipsa personalului calificat și sunt îngrijorate de modificarea legislației muncii. Ca intenție de a realiza investiții în 2016 așteptările s-au diminuat. Principalii factori de risc sunt condițiile cadru economice și politice.

La infrastructură, administrație publică și achiziții publice România se clasează sub media Europei Centrale și de Est. Lipsa personalului calificat reprezintă un alt risc important. Companiile sunt mai puțin optimiste deoarece în 2016 au loc alegeri locale și parlamentare, există nesiguranță în privința efectelor măsurilor fiscale adoptate și planificate, iar evenimentele din branșa auto duc la reținere și la atenție sporită.

Problema refugiaților este un alt factor care a dus la acest rezultat. 97,2% dintre participanți sunt optimiști cu privire la evoluția mediului de afaceri din România, iar pentru 84,5% compania lor a avut o performanță mai bună față de anii anteriori. Întrebați dacă ar dori să atragă fonduri europene în anul următor, doar 45,3% au răspuns afirmativ.

Kecskemet, mai tare decât Jucu

Gigantul auto Daimler a ales orașul maghiar Kecskemet în detrimentul comunei clujene Jucu pentru prima fabrică Mercedes din Europa de Est, după ce pe listă au mai figurat localități din Polonia, Serbia și România, inclusiv Sibiu, Timișoara, Câmpulung. Guvernanții maghiari au precizat că alegerea a fost determinată de infrastructura modernă din zona Kecskemet, de rapiditatea și exactitatea cu care autoritățiile au dat informațiile necesare, în condițiile în care toate localitățile ofereau nivelul maxim de subvenție autorizat în Uniunea Europeană. Investiția în uzina cu o capacitate de 100.000 de mașini pe an, aflată la 80 km de Budapesta, s-a ridicat la 800 de milioane de euro și a creat 3.400 de locuri de muncă.

Cel mai important partener de afaceri al României

Germania a fost în 2015 partenerul comercial nr. 1 al României, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică. Importurile din acest stat au însumat 12,5 miliarde de euro, cu 11,3% mai mult decât în 2014, iar exporturile, 10,8 miliarde de euro, în creștere cu 6,8%. Volumul schimburilor comerciale între cele două țări a însumat 23,3 miliarde de euro (+9,3%).

Cele mai importante grupe de produse în cadrul schimburilor comerciale sunt mașini și aparate, mijloace și materiale de transport, metale comune. Schimburile comerciale ale României au însumat anul trecut 117,5 miliarde de euro, în creştere cu 1,9% faţă de 2014.

Locul doi în topul destinațiilor de vacanță

Centrala Germană pentru Turism a relevant că, în 2014, această destinaţie turistică a înregistrat 75,6 milioane de înnoptări ale turiştilor străini, bilanţ record cinci ani la rând. Numărul înnoptărilor vizitatorilor din România s-a ridicat la 728.731, cu 14,2% în plus faţă de anul precedent. În rândul acestora, Germania ocupă locul doi în topul destinaţiilor de vacanţă.

12% din vizitatorii străini în România vin din Germania, cel mai mare grup de vizitatori externi. Berlinul este destinaţia turistică nr. 1 a Germaniei, și numărul trei în Europa, după Londra şi Paris. 11 milioane de vizitatori au călătorit în 2014 la Berlin, 15.000 fiind din România.

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii