Costul chiulului de la serviciu în România : 703 euro pentru fiecare angajat

Rata absenteismului în România, reprezentând proporţia zilelor de absenţă în totalul zilelor lucrătoare, a fost în 2015 de 2,2%, faţă de 2,4% în 2014, similară cu cea din regiune. Aceasta generează costuri  de peste 700 euro pe angajat la nivelul întregii pieţe, potrivit unui studiu PwC.

Studiul ia în calcul absenţele nemotivate şi la cele din motive medicale. „Absenteismul continuă să genereze costuri semnificative pentru organizaţii. În acest context, devine din ce in ce mai importantă explorarea de către angajatori a cauzelor acestuia, prin practici specifice de resurse umane. De exemplu explorarea se poate face prin studii periodice de satisfacţie a angajatilor, precum şi prin dezvoltarea de programe de combatere a absenteismului, cum ar fi programele de motivare sau programele care vizează starea de sănătate a angajaţilor”, a declarat Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de Servicii de Consultanţă în Resurse Umane, PwC România.

Dacă la nivelul întregii pieţe româneşti costul absenteismului este de 703 euro per angajat, în retail suma este de 440 euro, iar în sectorul farmaceutic de 1.132 euro, proporţional cu remuneraţia medie a personalului din fiecare domeniu, conform studiului Saratoga 2015, elaborat de compania de consultanţă şi audit.

„Rentabilitatea capitalului uman se menţine la nivelul anului trecut. Cu toate acestea, studiul reflectă o creştere a rentabilităţii in sectoarele Retail şi Producţie Industrială, pe fondul unei performanţe financiare mai bune Pe de altă parte, sectoarele Bancar şi Farmaceutic s-au confruntat cu o scădere a rentabilităţii forţei de muncă, pe fondul unei creşteri mai accelerate a costurilor în raport cu veniturile”, spun reprezentanţii PwC România.

Investiţia financiară în programele de dezvoltare a angajaţilor a crescut cu aproape 50% faţă de anul precedent, deşi timpul dedicat acestor programe a rămas constant, la 17 – 18 ore anual per angajat.
Cele mai multe ore de training per angajat au fost raportate de bănci, în vreme ce investiţiile cele mai mari în astfel de programe au fost făcute de companiile din sectorul farmaceutic-peste 1.000 de euro pe angajat.
Studiul PwC Saratoga România 2015 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 64 de companii participante din cinci sectoare economice -industria farmaceuticã, producţie industrială, retail, bănci şi leasing financiar.

CM