Contracte noi şi preţuri mai mici pentru construcţia Autostrăzii Transilvania

De la perioada în care lucrările la autostrada A3 erau efectuate de către americanii de la Bechtel şi până în prezent, preţurile de execuţie au scăzut semnificativ. Dacă pentru porţiunile Gilău – Câmpia Turzii şi Suplacu de Barcău – Borş s-a plătit o medie de 17 de milioane de euro pe kilometru, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va plăti 4-7 milioane pe noile lucrări.

Cele mai scumpe tronsoane de până acum sunt Gilău – Câmpia Turzii (singurul finalizat din A3) şi Suplacu de Barcău – Borş (realizat pe jumătate) plătite de către statul român cu 1,4 miliarde de euro, inclusiv penalităţi de întârziere. Primul tronson a fost făcut iniţial până la Turda, pentru ca apoi să fie prelungit până la Câmpia Turzii, nemaifăcându-se conectarea la municipiul Cluj-Napoca sau la varianta de ocolire a reşedinţei de judeţ, Vâlcele-Apahida.

Cel de-al doilea tronson început de Bechtel pe teritoriul judeţului Bihor, se găseşte acum la un stadiu fizic de 52,1%, conform CNADNR. Acesta trebuie să fie terminat prin asocierea mai multor firme, iar în costul de 701 milioane de lei, fără TVA, este inclusă şi proiectarea. Ordinul de începere s-a dat în mai 2015, proiectarea necesitând o durată de trei luni, execuţia de 21 de luni, iar garanţia acordată pe o perioadă de 30 de luni.

Pentru realizarea porţiunii Ogra – Iernut a câştigat asocierea firmelor Geiger Transilvania –Wilhelm Geiger, cu 55,7 milioane de lei (din care 47,4 milioane de la UE şi 8,3 milioane de la stat). Lucrările au început în primăvara lui 2015 şi trebuiau să fie terminate în 12 luni.

Urmează sectoarele Cheţani – Câmpia Turzii, construit de Straco – Specialist Costruction şi Total Road, pentru 279 de milioane de lei (237,7 de milioane de la UE, 41,9 milioane de la stat) şi Gilău – Mihăileşti, construit de Spedition UMB şi Tehnostrade, pentru 258 de milioane, cu un termen de 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţie.

Construcţia sectorului Târgu-Mureş – Ungheni urma să fie realizată de firmele Lemacons, Vega 93 şi Arcada cu 179 de milioane de lei (152,8 de milioane de la UE, 26,9 milioane de la stat), cu termen de execuţie de 12 luni de la data de 11 martie 2015 şi garanţie de 2 ani, dar contractual a fost reziliat la cererea constructorului din lipsa autorizaţiilor, avizelor şi exproprierilor.

Tronsonul Ungheni – Ogra, ar fi trebuit finalizat prin asocierea dintre Strabag şi Stratco, pentru un preţ de 55,7 milioane de lei (47,4 milioane de la UE, 8,3 milioane de la stat).

Lucrarea cu termen de începere ”trimestrul II 2015” are ca termen de execuţie 1 an şi 2 ani garanţie. Tronsonul Mihăileşti – Suplacu de Barcău (80 km) figurează la CNADNR ca fiind ”în pregătire”, porţiunile Topa Mică – Zimbor, Zimbor – Poarta Sălajului, Zalău – Nuşfalău şi Nuşfalău – Suplacu de Barcău aveau toate ca termen de elaborare luna mai 2015, iar tunelul Meseş din cadrul subsecţiunii Poarta Sălajului – Zalău, aprilie 2016.

Se subînţelege că aceste termene sunt deja depăşite. Proiectul autostrăzii Braşov – Borş început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit mai multe modificări, fiind reziliat în 2013. Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind anul 2020. Din șoseaua Brașov – Borș, cu o lungime de 433 km, sunt finalizați doar 52 km.

Conform CNADNR, principalele obiective ale proiectului Autostrada Transilvania, sunt: lungime autostradă 415 km,  lăţime platformă 26,00 m, partea carosabilă cu 2 benzi pe sens, 300 poduri, pasaje şi viaducte , 73 pasaje peste autostradă şi 19 noduri rutiere.

Iată cât vor costa noile lucrări:

Târgu-Mureş – Ogra  –  10,1 km   –  6,6 mil. euro/km
Iernut – Cheţani  –  17,9 km  –  6,4 mil. euro/km
Cheţani – C. Turzii  –  15,5 km  –  4,7 mil. euro/km
Ogra – Iernut   –  3,6 km  –  4,1 mil. euro/km
Suplacu – Borş  –  60 km  –  3,1 mil euro/km

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii