“Facebook – Fabrica de narcisism“, o carte de jurnalism, eseu şi sociologie, lansată de fostul ambasador Teodor Baconschi

Primul tiraj al cărţii “Facebook…”, publicată la Editura Humanitas a fost vândut, deja, după nici trei săptămâni de la apariţie – ne anunţa autorul, la începutul speech-ului său din amfiteatrul Facultăţii de Ştiinţe Politice Administrative şi ale Comunicării. Strategie de marketing sau semn evident că lucrarea acestuia are toate motivele să devină un best-seller?

Însă înainte ca publicul să se convingă singur de acest lucru, prin lectură, zecile de participanţi la lansare au avut prilejul să asiste la un recital de zile mari al lui Adrian Papahagi, care – prezentând în binecunoscutu-i stil, cartea, fenomenul Facebook şi pe autor– a purtat publicul, rămas cu gura deschisă de uimire, printr-un univers fabulos: de la prispa casei săteşti şi “leliţele” satului, în faţa cărora se perindă o lume întreagă, până la Casa Albă, preşedintele Obama şi mai mulţi preşedinţi de stat.

foto: Cluj Manifest
foto: Cluj Manifest

Reproducem aici câteva caracterizări ale lui Papahagi, luate din cartea lui Teodor Baconschi, sau “producţie” proprie: “prin Facebook fiecare suntem propria noastră agenţie de presă”, “Faceboook – necesar, pervers şi salutar, până la urmă”, “Facebook – joc carnavalesc”, “Facebook – simbol al modernităţii absolute, aducând totuşi ideea de canon, de academie”, “Facebook- o radiografie a omului gol, noi suntem marfa, ne oferim acolo unei agenţii de informaţii globale, ca să ne radiografieze – Leviathanului”.

Acesta dă însă şi câteva soluţii: “Revenirea la demnitatea umană, la discernământul de a separa informaţia de calitatea de cea de <junk>. Discernământul, acesta e antidotul la partea rea a Faceboook-ului (…) dar şi o întoarcere la marile opere, texte clasice, la postmodernitate. ” Papahagi a caracterizat, de asemenea, cartea fostului ambasador drept “o carte luminoasă, o lecţie de limba română, azi, când limba română a ajuns să fie barbarizată.”

Mulţumind cu modestie antevorbitorului, Teodor Baconschi a povestit o întâmplare petrecută astăzi, pe avionul care-l aducea la Cluj, în care un pasager aflat în avion îl privea neobişnuit de insistent. Autorul arată că, după ce s-au cunoscut, a aflat că omul era un importator de produse farmaceutice, care-i citise cartea.

De aici, autorul, lăsând puţin deoparte rolul malefic al respectivei reţele de socializare, s-a lansat într-o pledoarie pentru cel benefic al Facebook-ului, în funcţie strict de utilizatorii săi, “pentru că noi vom modifica structura acestuia, iar propprietarii lui vor trebui să ţină cont de părerile noastre.”

O altă apreciere, de o cuceritoare eleganţă a fost comparaţia dintre Facebook şi obiectul casnic atât de des folosit, oglinda: “Facebook e al doilea nostru job, practică socială, reflexul de a dubla tot ce facem în oglindă. Oglinda, care e o sursă de narcisism, pe care dacă n-o luăm cu o anumită ironie riscăm s-o luăm razna.”

Continuându-şi confesiunea, acesta a mai arătat că noua sa carte “nu e un manual posac, e o constatare personală sinceră, dramatică, la capătul a multor experienţe personale, pozitive sau negative, felul în care am ajuns să înţeleg lumea de astăzi”.

Cartea fostului ambasador poate fi cumpărată, începând de azi, la Librăria Humanitas de pe strada Universităţii.

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii