Răzbunări, drame psihologice, parodii SF şi abordări neaşteptate ale filmului horror, thriller şi poliţist se regăsesc şi anul acesta în „Umbre” şi „Fără limită”, cele mai „întunecate” secţiuni ale Festivalului de Film Transilvania (TIFF), care va avea loc între 29 mai şi 7 iunie, la Cluj-Napoca.

Pentru prima dată, poveştile din „Umbre-Scurtmetraj/ Shadows Shorts” nu vor mai rula înaintea filmelor din competiţie, ci în calupuri separate. Spectatorii se vor delecta cu 12 titluri atent selectate sub umbrela „Everyone dies. Fast”, informează un comunicat TIFF.

Filmele din „Shadows Shorts” sunt „cerebrale, profunde, întunecate ca poveste, însă nu vor lipsi şi unele care vor amuza, cum ar fi „Pădurea neagră/ El bosque negro” şi „Copilul vădit/ The Obvious Child”, după cum a declarat selecţionerul Mihai Mitrică.

De la scurtmetrajul scenaristului şi regizorului mexican Guillermo Arriaga, „Accidentul/ Broken Night”, până la filmul mut norvegian „Secerătoarea/ Autumn Harvest”, o odisee în alb-negru a halucinaţiilor unui marinar din nordul îndepărtat la supranaturalul şi originalul „Stomacul/ The Stomach”, despre cum se comunică cu lumea de dincolo, filmele din „Shadows Shorts” sunt mereu surprinzătoare.

Juriul „Shadows Shorts” este format din Jose Miguel Beltran Sanchez, directorul Festivalului de Film Horror de la San Sebastian, Stig Frode Henriksen, actor în horror-ul norvegian „Dead Snow”, şi artistul maghiar Gyula Havancsák. Agenţia GAV semnează campania de imagine a secţiunii.

Pe de altă parte, în secţiunea „Umbre-Lungmetraj”, printre filmele selecţionate de directorul artistic Mihai Chirilov se află „Haemoo”, de Shim Sung-bo, un thriller despre un subiect delicat – traficul de oameni. Cu premiera la Toronto şi cu Bong Joon-ho („Snowpiercer”) ca producător şi coscenarist, filmul „transformă o tragedie reală într-un comentariu asupra inegalităţii sociale şi a costului supravieţuirii”, conform Variety.

Din Japonia vine, în premieră internaţională, o dramă cu accente horror, „Canalul răzbunării/ The Revenge Channel”, de Hisatake Kikkawa, în care o reuniune de clasă conduce la violenţe extreme, atunci când trei prietene decid să îi pedepsească pe cei care le-au agresat în timpul şcolii.

Un western modern plasat în provincia Kerry scoate cinema-ul irlandez în afara zonei sale de confort. În „Întuneric la marginea oraşului/ Darkness on the Edge of Town”, debutantul Patrick Ryan propune o poveste cu multe turnuri neaşteptate inclusiv pentru protagonişti, atunci când o adolescentă promite să răzbune moartea surorii sale mai mari. O altă poveste este cea a romancierului Eric Cherrière, care păşeşte pentru prima dată în spatele camerei pentru „Cruzime/ Cruel”, o dramă noir ce sondează motivaţiile unui criminal în serie.

De la Berlinală vine „Sibylle”, de Michael Krummenacher, un thriller psihologic în care viaţa unei arhitecte este transformată tumultuos şi imprevizibil atunci când devine martora unui accident, în timpul unei vacanţe. Tot din Germania, cu imaginile sale alb-negru percutante, horror-ul romantic „În căutarea iubirii adevărate/ True Love Ways”, de Mathieu Seiler, face tranziţia de la un portret intim al unui cuplu în impas la o macabră cursă de-a şoarecele şi pisica.

Lista filmelor „întunecate” sau neconvenţionale de la TIFF este întregită de ultimele confirmări din secţiunea „Fără limită/ No Limit”. „Navajazo”, de Ricardo Silva, premiat cu Leopardul de Aur la Locarno 2014, este un melanj de documentar şi ficţiune distopică, în care personajele supravieţuiesc într-un mediu ostil, la graniţa dintre Statele Unite ale Americii şi Mexic, „Dyke Hard” este o parodie muzicală SF complet ireverenţioasă despre o trupă rock de lesbiene, prezentată şi în „TIFF Campus”, iar „German Angst” este un omnibus şocant în trei părţi, cu poveşti despre dragoste, sex şi moarte într-un Berlin mistic.

„Camerista Lynn/ The Chambermaid Lynn” este o fabulă modernă despre fetişism în care protagonistele sunt un duo insolit: o menajeră obsesiv-compulsivă şi o lucrătoare sexuală dominatoare şi androgină.

În secţiunea „Supernova” va rula câştigătorul celui mai recent Leu de Aur de la Veneţia, noul film al maestrului nedisputat al umorului absurd, Roy Andersson – „Un porumbel cugetând pe o ramură/ A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence”. În aceeaşi secţiune vin cele mai recente filme de Christian Petzold şi Alexei Gherman Jr. Distribuit în România de Macondo, „Phoenix”, laureat cu premiul FIPRESCI la San Sebastián, cu un scenariu scris împreună cu Harun Farocki, este povestea unei cântăreţe evreice care a supravieţuit Holocaustului, dar a rămas desfigurată. Drama lui Gherman, „Sub nori electrici/ Under Electric Clouds”, aruncă o privire la Rusia anului 2017, la o sută de ani după revoluţia care a dus ulterior la constituirea Uniunii Sovietice.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Ministerului Culturii (MC), Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român (ICR) şi Consiliului Judeţean Cluj.

 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.