Se caută soluții pentru a salva de la faliment Societatea Drumuri și Poduri Cluj

Directorul Societății Drumuri și Poduri Cluj, Călin Platon, a prezentat consilierilor județeni situația delicată în care se găsește societatea și pericolul ca aceasta să ajungă la faliment.

”Situația la societate este destul de grea, chiar foarte grea. Cu privire la renegocierea contractelor, în mod special cu CJ Cluj, atât pentru contractele de modernizare cât și pentru contractele de întreținere noi am făcut adrese către autoritățile naționale pentru a ne da un răspuns în ce măsură se poate intra într-o procedură de renegociere a acestor contracte. Încă nu am primit răspuns, dar o să insistăm în continuare. Pentru a menține această societate pe o stare profitabila nu trebuie să mergem pe o reducere de activitate, ci dimpotrivă pe o creștere de activitate. Această societate se echilibrează, făcând raport cheltuieli fixe și cheltuieli variabile la o cifră de afaceri de 50 milioane de lei pe an, ceea ce înseamnă o producție medie de 5 milioane de lei pe lună. Din păcate, în acest an și în anul trecut, acest obiectiv nu a mai fost atins, nu din lipsa de capacitate ci datorită faptului că la același volum de lucrări primești bani mai putini. Pentru 32 de contracte s-au primit 7,5 milioane de lei. Acest lucru înseamnă 32 de organizări de șantier, să duci utilajele pe un sector de drum, să le ții o zi două, iar cheltuielile sunt aceleași ca și la o lucrare cu valoare mare. Ne-am propus să facem 20 de milioane din întreținere. Noi am avut capacitate, dar nu s-a putut lucra, multe drumuri fiind blocate. S-au făcut lucrări multe, noi lucrăm în permanență pe șapte -opt drumuri județene, dar sunt valori mici”, a explicat Platon.

Directorul a sugerat că o soluție ar putea să fie transformarea din nou a societății în regie.

”M-aș bucura dacă am face împreună cu executivul Consiliului județean o comisie, aș putea să vă prezint o viziune cu privire la această firmă. Această societate a făcut în ultimii trei ani investiții majore, 3 milioane de euro, investiții care se regăsesc în capacitatea ei de astăzi care este mult îmbunătățită: înnoirea parcului auto, stație de asfalt. Avem capacitate și resursă umană, dar trebuie să avem o strategie. Primăria Cluj-Napoca a luat RADP-ul cu pierderi de 3 milioane de lei acum trei ani, au schimbat modul de lucru, au ajuns la 800 de angajați, i-au ajutat cu investiții de peste 7 milioane de lei, lau cumpărat stație de asfalt, au cumpărat utilaje, le-au dat in lucru străzile din Cluj și astăzi se apropie de o situație stabilă. Mai mult, municipiul Cluj-Napoca poate să facă lucrări în regie proprie. Un astfel de proiect eu am propus în 2014, a căzut la vremea respectivă. Ar trebui să ne gândim, pot fi și alte variante și soluții”, potrivit lui Platon.

Președintele Consiliului județean Alin Tișe a declarat că nu se dorește ca această societatea să ajungă la insolvență și faliment și că se vor căuta soluții în cadrul Consiliului.

”Situația este delicată și vom dezbate această situație pentru că dacă vom continua în acest fel putem ajunge la insolvență și faliment. Există soluții administrative: o privatizăm, o reorganizăm. Dacă luăm în analiză posibilitatea de a redeveni regie, trebuie să știm la ce costuri se va lucra cu regia în mod direct, la fel cum lucrează Primăria cu RADP. Noi la CJ Cluj am transformat regia în societate pe motiv că la vremea respectivă nu mai putea să funcționeze ca și regie”, potrivit lui Tișe

Călin Platon a propus și o a doua soluție, încredințarea directă a lucrărilor de întreținere lucru care este posibil fără a transforma societatea în regie.

”Trebuie luate măsuri, pot reduce activitatea și numărul de angajați, dar astfel nu salvăm societatea. Trebuie să lucrăm mai mult pentru a acoperi aceste costuri. În 2013 regia avea o producție de 20-21 milioane, în perioada 2014-2015 am reușit să creștem la 45-50 de milioane, după care am scăzut la 37 de milioane, acest lucru înseamnă pierderi de 10 milioane de lei. Din totalul veniturilor 60% sunt din contracte cu CJ Cluj și 40% sunt cu terți. Din totalul cifrei de afaceri 21% reprezintă salariile. O societate comercială cu acționar unic CJ Cluj poate încredința direct lucrările de întreținere a drumurilor. În baza unui program anual de întreținere și reparație a drumurilor, pe baza unor tarife aprobate de CJ Cluj se decontează aceste lucrări. Sunt județe care lucrează așa ceva. Fiecare județ a avut strategia proprie. La Cluj s-a decis să se scoată în piață regia proprie, lucru care a fost benefic mai mult sau mai puțin”, a menționat Platon.

Consiliul județean s-a folosit de seriviciile societății de Drumuri și Poduri atunci când licitațiile pentru întreținere au fost întârziate, însă lucrările executate nu au fost niciodată decontate. Aceste lucru a constribuit la starea precară în care se găsește azi societatea.

”În anul 2013 nu s-a finalizat licitația pentru întreținere, motiv pentru care am lucrat pentru CJ Cluj, dar nu ne-a putut plăti și am ajuns într-un litigiu cu Cj Cluj din acest motiv. Timp de un an jumate nu a avut contract pentru întreținerea drumurilo, noi am lucrat pentru CJ Cluj deoarece nu s-a spus că se vor găsi soluții. 3,5 milioane de lei nici azi nu i-am primit. Iarna trecută în luna decembrie s-a alocat suma de 250.000 de lei pentru dezăpezire, pe un lot. În total s-au executat lucrări pe lotul 1 și lotul 3 de 980.000 de lei. Consiliul județean nu a putut să deconteze suma, deoarece nu au fost alocați bani”, a ținut să precizeze Platon.

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii