Pata Rât

Rampa de la Pata Rât mai înghite 18 milioane de lei

Consiliul județean Cluj a aprobat alocarea sumei de 18 milioane de lei pentru închiderea depozitului de deșeuri urbane neconform Pata Rât.

Acest proiect a demarat în data de 28.05.2017, dar datorită fenomenului de alunecare a deșeurilor din iulie 2017, se impun cheltuieli suplimentare aferente finalizării închiderii depozitului Pata Rât.

În dimineața zilei de 22.07.2017, pe amplasamentul depozitului de deșeuri Pata Rât, s-au produs fenomene ample de alunecare a deșeurilor în partea sud-estică a acestuia, afectând lucrările de sistematizare deja executate pe amplasament.

Primăria Cluj-Napoca va suporta o parte dintre cheltuieli

Deoarece cea mai mare parte a gunoiul provine de la locuitorii municipiului Cluj-Napoca, primăria va suporta o parte dintre aceste cheltuieli neeligibile.

”Noi am preluat rampa de la Primărie și trebuia să ne încadrăm în niște sume, au fost depășite cu mult. Primăria a folosit această rampă, trebuia să existe o discuție să constribuie și ei la aceste cheltuieli. Noi facem lucruri pentru care nu suntem vinovați. De ce nu se estimează de la bun început sumele pentru finalizarea proiectelor?”, a declarat Remus Lăpușan.

”După aprobarea acestei sume vom actualiza devizul și primăria va contribui cu 50%, raportat la numărul de locuitori. Am avut o discuție cu domnul primar. Având în vedere că Pata Rât are gunoaie din municipiu și parțial din județ, primăria are toată disponibilitatea pentru a contribui. Există o dscuție și primăria este de acord să contribuie”, a explicat președintele Consiliului județean, Alin Tișe.

Potrivit expertizei, o cauză principală pentru alunecările produse la rampa de gunoi este rampa temporară a Primăriei Cluj-Napoca, gestionată de RADP.

Conform adresei Antreprenorului nr. 3469/06.07.2018 ”s-a constatat existența unei rețele îngropate din cauzele determinante ale alunecării, au fost accentuate de evenimentul produs la Depozitul Pata Rât, de drenuri/conducte subterane care par să capteze apa subterană din amonte și levigatul provenit de la depozitul temporar, și par a duce (subteran) în corpul depozitului neconform.

Un alt motiv al alunecării a fost infiltrarea în depozitul vechi a apei și levigatului provenite de la depozitul nou deschis la partea superioară. Infiltrațiile de apă au fost abundente în perioada de stingere a incendiilor produse la depozitul nou, superior.

Deșeurile depozitate ilegal, o altă cauză a alunecării gunoaielor

Potrivit proiectului, Consiliul județean trebuia să închidă o rampă ce se întindea pe 18 hectare. Însă până la momentul semnării contractului, la Pata Rât au fost depozitate în continuarea deșeuri și s-a ajuns la 21 de hectare.

”Arealul prevăzut în contract a fost depășit. La acea vreme nu a existat o altă soluție pentru depozitarea gunoaielor. Din 2008 până în 2010 s-au depozitat cantități de gunoi. Nu putem închide parțial rampa de gunoi. Ministerul Mediului ne-a spus că trebuie să închidem tot. Astfel, am dispus restrângerea gunoaielor de la 21 ha la 18 ha”, a declarat Tișe.

Deranjarea structurii naturale a depozitului stabilizat, prin lucrările de restrângere a suprafeței acestuia (da la 22 ha la 18 ha), a facilitat infiltrarea mai ușoară a apei pluviale în depozit, scurgerile exterioare de pe suprafața în lucru a acestuia fiind practic nesemnificative.

Presiunea geologică suplimentară transmisă în masa depozitului, de supraînălțarea produsă prin restrângerea suprafeței acestuia (materialul rezultat prin restrângerea suprafeței depozitului s-a relocat peste cel existent), precum și pe pământul depozitat la partea superioară pentru formarea stratului de susținere.

Sarcina geologică suplimentară indusă de materialul așternut la partea superioară, prin relocare, a indus în masa depozitului saturat cu apă și nămol presiuni suplimentare care au creat forte de alunecare suplimentare. Rezultatul a fost desprinderea și alunecarea unei părți din masa depozitului, formarea unei fețe de desprindere și deplasarea în plan a materialului. Prin alunecare s-a acoperit și blocat pârâul Zapodie, masa alunecată ajungând până la terasamentul drumului.

Valoarea cheltuielilor suplimentare pentru închirea rampei de la Pata Rât

Valoarea cheltuielilor solicitate prin Revendicarea finală nr. 14.9 și mediate de către Inginer conform prevederilor art. 3.5 din contractual de lucrări, cu reprezentanții Antreprenorului și ai Beneficiarului este de 18.228.707,48 lei (fără TVA), din care:

  1. Lucrări, management, consultanță pe perioada sistării lucrărilor 22 iulie  – 30 aprilie 2018, în valoare de 1.325.339,35 lei (fără TVA), care constau în:
  • Asistență tehnică pentru monitorizarea alunecării: 143.375 lei (fără TVA);
  • Studii geotehnice: 174.622,49 lei (fără TVA);
  • Analize apă și sol pentru monitorizare: 17.362,62 lei (fără TVA);
  • Lucrări de stabilizare și prevenirea continuării alunecării: 684.957,67 lei (fără TVA);
  • Paza și staționare barăci: 131.440,69 lei (fără TVA);
  • Cheltuieli management, personal, financiar: 173.580,88 lei (fără TVA).
  1. Stabilizarea depozitului pe zona de sud est cu zid de sprijin la baza depozitului în valoare de 16.903.368,13 lei (fără TVA);
  • Consolidarea cu piloți: 13.406.047,4 lei (fără TVA);
  • Modificare pantă taluz: 1.474.281,07 lei (fără TVA);
  • Drum tehnologic: 677.480,0 lei (fără TVA);
  • Impermeabilizare Apahida: 228.199,58 lei (fără TVA);
  • Ecran impermeabilizare: 950.000,0 lei (fără TVA);
  • Organizare de santier: 167.360,08 lei (fără TVA).

Sumele de bani necesare vor fi alocate din bugetul județului Cluj.

Citește și:

Stația de epurare de la Pata Rât funcționează la capacitate maximă

 

Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare