alin tise banner
fara masini

Eliminarea mașinilor non euro, euro 1 și euro 2: o măsură abuzivă care nici nu rezolvă problema

Primarul Emil Boc a făcut la Ziua Live o afirmație discriminatorie la adresa clujenilor care nu și-au permis să își cumpere o mașină nouă. Acesta a declarat că „am adus toate rablele Europei”, vorbind despre mașinile non euro, euro 1 și euro 2. Ce înseamnă asta, care sunt poluatorii adevărați ai orașului Cluj-Napoca și cum s-ar rezolva problema poluării din municipiu citiți mai jos.

„Cea mai urâtă chestie e interzicerea. Îți bagă pumnul în gură. Dacă mașina are verificare tehnică, plătești impozit, ai permis, de ce să nu poți circula cu ea?”, declară un clujean.

Ce este norma de poluare „euro”

Norma de poluare euro se referă, mai degrabă, la data din care autoturismele sunt produse, și nu la cantitățile efective de dioxid de carbon eliminate odată cu combustia din motor. Astfel, Emil Boc vrea să elimine din Cluj-Napoca toate autoturismele fabricate înainte de 2001. Lista normelor euro, după cum le relatează legislația rutieră, se găsește mai jos:

Non Euro: se referă la toate autovehiculele dinainte de 1991.

Euro 1: este norma de poluare pentru mașinile noi produse după iulie 1992 și mașinile comerciale noi produse după octombrie 1994

Euro 2: este norma de poluare pentru autoturismele noi produse după ianuarie 1996 și pentru mașinile comerciale de după ianuarie 1998

Euro 3 este norma de poluare pe care Emil Boc o acceptă în viitorul oraș verde pe care-l conduce. Această normă se referă la mașinile noi produse după 2000 și autoutilitarele noi produse după 2001.

Asta nu înseamnă că nu există mașini euro 3 produse înainte de anii menționați, ci că din datele menționate probabilitate ca mașina să nu întrunească standardul euro 3 (sau altul) este 0%.

De ce măsura menționată de Boc nu este potrivită

Măsura este abuzivă din mai multe puncte de vedere. Primul este centrat pe faptul că este discriminatoriu. Ne referim aici la toate persoanele vârstnice care au un autovehicul cu care se plimbă o dată pe lună. Nu este justificabilă achiziționarea unui nou autovehicul pentru această categorie de persoane. Mai mult, măsura punitivă anunțată de Emil Boc este în neconcordanță totală cu valorile democratice. Populația trebuie încurajată prin diferite metode să tragă spre un anume scop comun, pe când impunerea orbească nu este o soluție.

Unii șoferi întreabă retoric: „De ce nu le impune constructorilor să nu mai construiască haotic. 10 mașini de-ale mele poluează cât o autoutilitară din construcții!”+

Discuția nu se oprește aici. Ce se întâmplă cu cei care sunt săraci și fac naveta? Unii oameni vin din exteriorul municipiului pentru a-și comercializa legumele și fructele sau pentru a munci. Este discriminatoriu să îi oprești din a intra în oraș cu mașina. Mai mult de atât, nu există soluții alternative.

Mai mult, primarul Emil Boc își bazeză opinia pe acest poll unde clujenii ar fi trebuit să își dea cu părerea. Când vine vorba despre o politică publică atât de importantă, nu ne putem baza pe 1000 de oameni care să decidă pentru 700.000. Este discriminatoriu, iar opinia publică ar trebui informată eficient. Numărul mic de participanți la acest studiu reliefează că măsura „aruncată” în spațiul public de către primar nu a fost transmisă eficient de la om la om.

Ce acuză clujenii

Un colecționar de mașini care deține aproximativ 10 mașini care se încadrează în măsura primarului, declară tranșant: „Mi se pare o măsură abuzivă! O interzicere de tipul ăsta e și discriminare și abuz.” El spune că are o pasiune pentru mașini, iar cel mai nou autovehicul pe care îl deține este euro 2. Mai mult, acesta spune că poluarea nu s-ar reduce prin eliminarea acestor mașini deoarece sunt aproape inexistente în Cluj-Napoca. Colecționarul spune că măsura este doar un paravan pentru a elimina ușor toate mașinile din municipiu. Acțiune care să îi satisfacă obsesia primarului referitoare la trafic.

Soluția cea mai simplă este eliminarea poluarilor din construcții. Șantierele crează o grămadă de praf în oraș, iar soluția ar trebui să fie rezolvarea problemelor autovehiculelor utilitare care tranzitează orașul Cluj-Napoca.

Referitor la problema spațiului de pe străzi și a mașinilor parcate ilegal, rezolvarea ar trebui să fie a primăriei. Ce înseamnă asta: primăria ar trebui să verifice asiduu constructorii care, în loc să construiască parcări, au construit garsoniere sau apartamente la demisol. De aici sunt toate mașinile de pe domeniul public.

O altă soluție care ar putea rezolva problema „rablelor” de pe domeniul public constă în eliminarea mașinilor din alte județe. O modalitate viabilă de a elimina mașinile de pe domeniul public ar fi oferirea de soluții pentru ca toți studenții care tranzitează țara cu vehiculul personal să își poată lăsa mașina într-o parcare comună înafara orașului.

Cluj-Napoca nu ar fi prima metropolă care se laudă cu o astfel de impunere, dar care eșuează lamentabil în aplicare

Prima impunere de acest fel a apărut în București. În capitală, primarul Firea se lăuda cu „taxa oxigen” care îi obliga pe cei care au mașini non euro să plătească 1900 de lei pe lună pentru accesul în centrul capitalei. Pe cei cu mașini euro 1 îi forța la plata a cel puțin 1700 de lei pe lună, iar deținătorilor de mașini euro 2 le lua 1500 de lei lunar. Reamintim că salariul net, minim pe economie, este de aproximativ 1400 de lei. Această taxă îi forța pe deținătorii de autoturisme non-conforme din capitală să își arunce pur și simplu proprietatea.

masca-medicala
Incendiu la Constanţa. O maşină a luat foc în parcare

Adaugati comentarii