Primarul Emil Boc a declarat că și în 2018 municipalitatea va continua politica prin care se încurajează folosirea mijloacelor de transport alternative în locul mașinilor personale. O măsura care va continua și în 2018 este implementarea benzilor dedicate transportului în comun.

”Benzile dedicate au fost un succes. Au existat multe presiuni, mari critici, dar după implementare lumea a apreciat benzile dedicate pentru transportul în comun și vor reprezenta în continuare o soluție pentru decongestionarea traficului. Aceste benzi trebuie făcute cu cap, la fel cum le-am făcut și pe acestea. Am făcut vreo trei dezbateri publice, trei analize, trei soluții pentru a stabili ce facem cu strada Ferdinand și cu celelalte străduțe. Analiza noastră este să mergem pe toată axa Mărăști Mănăștur pe ambele sensuri. Se lucrează la o soluție integrată și eu sunt convins că va fi o soluție bună. Pe termen mediu avem în vedere ca pe banda dedicată să circule și taxiurile, și avem în analiză și această ipoteză cu mașinile electrice. ”, a declarat Boc.

Primarul a ținut să specifice că în toată lumea se caută alternative care să descurajeze folosirea mașinilor.

”Epoca un șofer, o mașină ar trebui să apună. În America există bandă dedicată pentru cei care au patru persoane în mașină. Acest lucru începe să fie implementat și în unele orașe europene. La noi configurația aceasta a străzilor și bulevardelor cu doar două benzi ne împiedică să luăm decizii de acest fel. Direcția de a diminua impactul mașinii în oraș este urmată în toată lumea. Ne-am construit viața în jurul mașinii, locul de munca, deplasarea și a a distrus conceptul de calitate a vieții. De exemplu, în Franța, în anii 80 au fost demolate clădiri monumente istorice pentru a putea lărgi strada cu încă o bandă de circulație. Acum, francezii au închis o latură de pe malul Senei și au redat-o traficului pietonal. Readuc calitatea vieții în orașe prin diminuarea influenței mașinilor și încurajarea sistemelor alternative: pietonalizare, biciclete, sisteme de sharing., folosirea transportului în comun cu prioritate și încurajarea acestuia”, a declarat Boc.

Soluția pe termen lung pentru Cluj este metroul, iar Boc a dat asigurări că vor demara studiul de prefezabilitate.

”Clujul peste 20 de ani nu va putea rezista fără metrou. Vom realiza studiul de prefezabilitate. E obligatoriu să avem metrou, că va putea fi extins din Florești, în Gilău sau Apahida. Prin metrou să nu se înțeleagă doar subteran, poate fu subteran sau suprateran în funcție de configurație.  Clujul va ajunge în 15-20 de ani la 800.000 de locuitori și va avea nevoie de metrou. Dacă nu începem astăzi să apăsăm butonul va fi prea târziu, sau vom estompa calitatea vieții la Cluj. Decongestionarea traficului nu poate fi realizată doar prin descurajarea folosirii mașinilor. Trebuie să dăm oamenilor o alternativă la mașină, iar transportul în comun este o alternativă importantă, fundamentală: să ai tramvai, troleibuz, autobuz, metrou”, potrivit lui Boc.

Potrivit lui Boc și în România trebuie treptat să se renunțe la mașini și să fie încurajată folosirea mijloacelor alternative de transport.

”Medicii încurajează mai multă mișcare. Nu este al medicament mai bun pentru sănătate. Nu zic că trebuie să faci kilometri pe jos pentru a ajunge la serviciu, dar ce fac alții în occident, îmbină mersul pe jos cu mersul cu metroul sau cu bicicleta. Trebuie să ne îndreptăm spre calitatea vieții așa cum o doresc și ceilalți din UE.  În România tinerii își cumpără mai multe mașini, părinții cumpără mașini, în occident tinerii preferă să nu își mai achiziționeze mașină care creează o serie de probleme: în primul rând un loc de parcare, apoi întreținerea. Tinerii sunt mai mobili. Preferă să folosească car sharing, transportul în comun sau să meargă pe jos. Avem capacitatea să nu repetăm greșelile occidentului când s-au supracongestionat cu mașinile. Și noi vom ajunge în această situație de a căuta mijloacele alternative. Trebuie să conștientizăm că mașina nu mai reprezintă o alternativă”, potrivit primarului.

Boc este nemulțumit de faptul că în țările europene se iau măsuri pentru eliminarea poluării, prin înlocuirea autobuzelor și mașinilor cu cele electrice, în timp ce la noi eliminarea taxei de mediu a transformat România în cimitirul de mașini al Europei.

”Vom lucra la implementarea acestor soluții, vom extinde sistemul de bike sharing. Transportul în comun în toate orașele europene devine o prioritate. Marile capitale și-au propus să schimbe toată flota în autobuze, troleibuze, tramvaie electrice. Alte orașe au propus ca până în 2025 toată flota de taxiuri-le să fie electrice. Direcția este spre eliminarea poluării, creșterea calității vieții. Noi suntem la faza în care am eliminat taxa de timbru și aducem toate hârburile din occident la noi acasă. Acest lucru ne-au creat probleme cu aglomerația și cu parcările. De Sărbători cele mai multe sesizări au vizat parcările, deblocarea parcărilor, firmele de gunoi nu au putut ridica gunoiul deoarece mașinile au blocat accesul”, potrivit lui Boc.