alin tise banner

6,2 mil. € pentru studii la „metroul lui Boc” și trenul metropolitan

Primăria municipiului Cluj-Napoca poate adjudeca licitația pentru efectuarea studiilor în vederea realizării metroului și trenului metropolitan.

Municipalitatea a câștigat acțiunea formulată împotriva Deciziei CNSC nr. 2301/2019, privind licitația „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”.

Prin Decizia nr. 270/03.03.2020, Curtea de Apel Cluj a admis plângerea formulată de municipalitate și a respins acțiunea Asocierii Metroul SA (România) – Padeco CO., LTD (Japonia), cu consecința menținerii raportului procedurii întocmit de municipiul Cluj-Napoca. Drept urmare, în etapa imediat următoare, Primăria va trece la încheierea procedurii de achiziție având ca obiect serviciile amintite mai sus, transmit reprezentanții municipalității.

Cu un punctaj total de 98,94 puncte (60 pentru componenta tehnică, 38,94 pentru componenta financiară), Asocierea SWS Engineering SpA – Systra – Metrans Engineering SRL este câștigătoarea licitației deschise organizată pentru serviciile de elaborare a studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, inclusiv legătura dintre metrou și trenul metropolitan și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții. Oferta financiară se ridică la 30.186.000 lei (fără TVA), adică peste 6,27 milioane de euro (fără TVA).

DOI PARTICIPANȚI LA LICITAȚIE, INACCEPTABILI DIN START

„Experiența similară a fost demonstrată de către ofertantul câștigător prin următoarele contracte semnificative prezentate de asociatul SYSTRA: proiectare preliminară (studii tehnice de fezabilitate) pentru obiectivul Toulouse Aerospace Express – Linia de metrou 3 din Toulouse cu lungimea de 28 km, respectiv studiu de fezabilitate pentru Sistemul rețelei de metrou din zona metropolitană Tel-Aviv, care presupune trei linii automate de metrou, care totalizează 140 km”, se arată într-un comunicat remis de municipalitatea clujeană.

Vă reamintim că două dintre cele cinci firme participante la licitație, respectiv SC EGIS RAIL SA și Asocierea Explan SRL (România) – DR. Sauer and Partners (UK) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare și totodată respinse, din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.

„Dezvoltarea socio-economică a zonei metropolitane Cluj-Napoca (ZMC) și problemele de trafic generate de aceasta, orientarea clară a administrației locale spre mobilitatea urbană durabilă și tipologia rețelelor de mobilitate au necesitat studierea posibilității implementării unui sistem de transport rapid metropolitan, constând din: transport feroviar pe infrastructura existentă – Tren Metropolitan, respectiv construcția unei linii de metrou pe principala axă vest-est a zonei metropolitane (Gilău – Florești sud – Mănăștur – Centru – Mărăști)”, susține Primăria.

TREN METROPOLITAN

Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aprximativ 43 km. Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele: Baciu, Tetarom I (str. Tăietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu). De asemenea, se propune relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca.

Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate/case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (park & ride).

METROU

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească două puncte principale de interes. În prima etapă, se ia în considerare centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul Spital Regional de Urgență, centrul comercial Vivo!, cartierul Mănăștur, centrul municipiului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu/Pod IRA).

În a doua etapă, este vizat centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău. Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1.035 m, potrivit municipalității.

„Având în vedere importanța comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană”, mai transmite municipalitatea.

În vederea realizării obiectivului, ofertantul câștigător trebuie să întocmească – conform cerințelor caietului de sarcini – următoarele studii:

Metrou (livrabil/ livrare programată – calculată de la data ordinului de începere al lucrărilor)

studiu de prefezabilitate – finele lunii 5
Plan Urbanistic Zonal (PUZ) – finele lunii 16
studiu de fezabilitate – finele lunii 26

Tren metropolitan (livrabil/ livrare programată – calculată de la data ordinului de începere al lucrărilor)

PUZ – sfârșitul lunii 12
studiu de fezabilitate final (inclusiv acordul de mediu, documentația pentru exproprierea terenurilor și alte reglementări) – sfârșitul lunii 14

Metrou + Tren metropolitan (livrabil/ livrare programată – calculată de la data ordinului de începere al lucrărilor)

studiu preliminar privind rețeaua de perspectivă – sfârșitul lunii 20/ sfârșitul lunii 23
caiet de sarcini – la sfârșitul lunii 24

„În maxim o lună se va încheia contractul și se va trece la realizarea studiului de prefezabilitate la metrou și de fezabilitate la trenul metropolitan. Durata la metrou este 27 luni, iar la trenul metropolitan de 14 luni. Licitația a fost câștigată de un consorțiu alcătuit de firme din România, Franța și Italia, cu expertiză majoră în realizarea unor asemenea investiții. Mă bucur că instanțele au deblocat această situație!” – Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca