foto: clujmanifest.ro

În Cluj-Napoca, orașul IT-ului, sistemul de ticketing implementat de Primăria Cluj-Napoca pentru transportul în comun are o serie de probleme care îi nemulțumește pe clujeni. Atât automatele de bilete cât și validatoarele sunt nefuncționale mult mai des decât ar fi normal. Zeci de sesizări au fost făcute pe adresa Primăriei și a Companiei de Transport în acest sens.

Eu am avut nenumărate probleme și nu înțeleg de ce nu se face nimic în privința asta, deși am făcut nenumărate sesizări la RATUC.

Din păcate sistemul nu funcţionează aşa cum ar trebui. Poate fi o adevărată peripeţie să îţi reîncarci cardul. Câteva „anomalii”: introduci pin-ul înainte de a scana cardul, după ce ai plătit trebuie rescanat cardul. Dacă există o eroare în acel moment tichetele de călătorie nu mai sunt adăugate etc. Validarea este şi ea cu peripeţii. De cele mai multe ori te plimbi la toate validatoarele până găseşti unul funcţional.

Am păţit să-mi zică aparatul din autobuz la validare „nevalidat”, dar în realitate să-ţi ia biletul. Încerci din nou, şi îţi ia încă un bilet. Sau să nu poţi valida din diferite motive, unele nici nu le înţelegi din mesaj („În tranzit”, „Momentan nu se fac validări”, etc). Dacă optezi pentru bilete electronice de 30 sau 60 de minute, acestea expiră după o vreme (în 6 luni cred). Să zicem că reîncarci cu 5 bilete, şi ai folosit 2, după care reîncarci iarăşi cu încă 4 bilete. La validări o să-ţi ia din cele recente, nu din cele vechi, astfel acele 3 bilete vechi nefolosite rămân acolo până expiră şi le pierzi. Singură metodă să le accesezi e să foloseşti toate biletele până la epuizezi pe toate şi ai surpriză că nu mai ai ce valida. Stupid!

Încărcarea cardului de călătorie e o adevărată aventură, deoarece plata cu cardul sau bancnote de obicei NU funcţionează, iar dacă reuşeşti să-ţi încarci cardul, o să ai probleme cu validarea lui. Însă sistemul care afişează sosirea autobuzelor e absolut „fenomenal”. Majoritatea ecranelor sunt poziţionate în afară staţiei de autobuz, în direcţia opusă, sau chiar cu vedere pe drum (staţia Septimiu Albini, staţia Constanţa etc). Practic din maşină poţi să te uiţi la orarul autobuzelor, iar din staţie nici măcar nu-ţi dai seama că există aşa ceva … well done Acestea sunt doar câteva dintre problemele cu care clujenii se confruntă zilnic. În aces caz, folosirea chioșcurilor tradiționale de bilete devine o opțiune mult mai sigură.

Ce spune CTP?

CTP cere scuze călătorilor pentru eventualele neplăceri provocate de problemele tehnice apărute în procesul de emitere a titlurilor de călătorie la Automatele din Ticketing. CTP depune toate eforturile pentru a găsi soluții care să elimine aceste incidente nedorite și mulțumește călătorilor pentru ințelegere.

În cazul în care călătorul nu primește bilet sau rest de la automat și nu primește nici o dovadă pentru suma de recuperat, are la dispoziție 30 de zile de la data/ora la care s-a produs incidentul, pentru a se prezenta la sediul CTP în vederea recuperării banilor. Banii vor fi restituiți după un interval de 7 zile calendaristice, interval în care CTP va efectua verificări în vederea confirmării incidentului reclamat de călător.

Sistemul de ticketing, în vizorul DNA

În 2015 procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Cluj au efectuat cercetări într-o cauză penală ce viza săvârșirea unor infracțiuni asimilate celor de corupție și a unor infracțiuni îndreptate împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, comise în perioada 2012 – 2015.

Procurorii au verificat documente privind implementarea proiectului de ticketing, care vizează modernizarea sistemului de vânzare a biletelor de transport în comun de către compania de transport public.

Ce presupune sistemul de ticketing?

Sistemul de ticketing este un sistem complex bazat pe utilizarea cardului contactless ca suport pentru achiziționarea și validarea titlurilor de călătorie în rețeaua de transport public din Zona Metropolitană Cluj. Sistemul este alcătuit din 61 automate stradale pentru vânzarea titlurilor de călătorie, sistem de validare în mijloacele de transport și în stații, centre de vânzare și panouri de informare a călătorilor.

Actualul sistem de eliberare a legitimațiilor de călătorie trebuia să funcționeze în paralel cu noul sistem timp de aproximativ 12 luni. Chiar dacă acest timp a fost depășit, nu sunt semnale că se va renunța la actualele chioșcuri de bilete.