Școala gimnazială Mircea Luca din comuna Băișoara poate reprezenta un exemplu pentru multe unități de învățământ chiar și din Cluj-Napoca. Directorul școlii, Lucreția Presecan, împreună cu echipa de profesori și învățători au decis să adopte o abordare diferită a modului de predare. Astfel, elevii din Băișoara sunt implicați în proiecte ecologice și culturale, iar profesorii au adoptat predarea prin intermediul proiectelor interdisciplinare.

Unul dintre cele mai importante proiecte în care Școala s-a implicat cu succes este Patrula de Reciclare, un proiect al Asociației Române de Reciclare (Rorec) ce vizează colectarea selectivă a echipamentelor electrice și electronice (DEEE).

”Este un proiect național de protejare a mediului în care copiii, începând de la grădiniță și până în clasa a XII-a se organizează în Patrule de reciclare care au drept scop informarea cetățenilor despre importanța colectării selective a aparaturii electrice și electrocasnice. Fiecare agent primește la început de an școlar un rucsac și o insignă, acesta este însemnul că ei fac parte din Patrula de reciclare școlară. Aceștia vorbesc cu părinții, cu vecinii, cu instituțiile despre ce înseamnă să colectezi și să îți ajuți patrula. Este un concurs între școlile cuprinse în proiect, iar copiii sunt foarte interesați de a aduna acele mici obiecte electrice și electrocasnice pe care le depozitează pe coridor unde avem colțul Patrulei de Reciclare. În fiecare școală există un colț al patrulei unde avem trei containere micuțe pentru baterii, becuri și obiecte mici, deja s-au adunat multe și le ținem în depozit.  Sunt două etape de colectare pe an, am avut una în noiembrie când au ridicat peste 200 de deșeuri și la început de mai e a doua etapă. Am adunat televizoare, calculatoare, mașini de spălat, becuri, baterii. Copiii adună baterii, becuri, neoane, aparatură mică. Pentru aparatura mare, frigidere sau mașini de spălat există un număr gratuit, un tel verde, unde anunță dispeceratul și vin să adune acele mari obiecte. Ceea ce este important pentru noi, suntem în al patrulea an în Patrula de reciclare, trei ani consecutiv am fost considerați campioni de Cluj la adunarea aparaturii electrice, au fost ani în care am adunat mai mult de 2000 de kilograme de aparatură electrică. Anul trecut școlar a fost un an în care Patrula nu a avut activitate, dar din această toamnă, la insistențele copiilor am reluat activitatea în patrulă și sunt foarte deschiși și interesați să aducă obiecte. Se vede pe chipul lor bucuria de a face o activitate care este puțin altfel decât activitățile pe care le avem în școală. Proiectul are și o secțiune în care trebuie să atragem suporteri, suporterii fiind cei care ne sprijină, văd ce aparatură defectă au, le donează patrulei, sau dacă sunt obiecte mari sună la acel număr gratuit și în contul Patrulei de reciclare se livrează acele obiecte. Până acum unul dintre sponsorii noștri mari a fost primăria. Toate aparatele defecte au fost donate în contul patrulei. La noi suporterii sunt în principal părinții, în oraș este altceva pentru că sunt firme care donează. Mulți dintre părinți nu mai aruncă aceste obiecte. Ei știu că din când în când trece un voluntar din patrulă și le dau lor, a declarat doamna director Lucreția Presecan.

Așa cum doamna director ne-a dezvăluit, elevii școalii au fost implicați și în alte proiecte ecologice.

Școala merge pe două mari direcții, una dintre ele este voluntariatul pe probleme ecologice, iar ca și activități nu avem doar patrula. Am avut un proiect cu Tăsuleasa Social, am fost parte a proiectului de colectare a PET-urilor, am adunat peste 250 de saci. Mai avem o altă activitate Gândește verde! În anii trecuți am participat la împădurit, am plantat puieți. Colega de biologie și de tehnologie se ocupă de proiecte pe parte de ecologie, arii protejate. În cadrul acestui proiect au făcut colivii pentru păsări, au învățat despre păsările care iernează la noi. În Patrula de reciclare sunt implicați doar copii din gimnaziu. Poate să fie coordonator un singur profesor cu o grupă de maxim 20 de copii. Celelalte clase sunt implicate în alte proiecte de mediu. Anul acesta în Patrula de reciclare sunt elevi din clasa a V-a și a VI-a.

Dincolo de colectarea efectivă a deșeurilor, proiectul Patrula de reciclare îi ajută pe elevi să ăși dezvolte și alte aptitudini, activitatea de colectare este legată de o serie de alte activități educative.

”Pe lângă activitatea de informare a cetățenilor, de colectare a obiectelor electrice, copiii creează texte în care își imaginează că sunt un obiect electric defect, poartă un dialog cu alte obiecte electrice defecte, spun ceea ce simt, cum este să fi aruncat la gunoi, cum este să ajungi într-un depozit de reciclare. Apoi confecționează obiecte din materiale reciclabile. În anii trecuți becurile le-au pictat și au făcut din ele globuri, sau le-au pus într-un coș drept ouă de Paști. Elevii și-au făcut o mascotă, Rocorec, un reprezentant al patrulei de reciclare. Am avut in imn al patrulei de reciclare cu versuri create de foștii membri din patrulă pe o melodie populară cunoscută în Ardeal, Cu toate șogorițele, lor le-a ieșit cu toate beculețele. Copiii au făcut propriile chestionare pentru părinți. Proiectul nu este doar despre partea de a aduna tot ceea ce este aruncat ci este implicarea copiilor  în a colabora între ei și a transmite către ceilalți un mesaj coerent. În anii de început a activității în patrulă avem oarecare probleme cu ei pentru că, nemaifiind în sat patrulă a discutat cu oamenii din casă în casă și nu toți au fost deschiși. Copiii au reușit să treacă peste deoarece i-am făcut să înțeleagă că nu contează cum ești catalogat ci este important să faci ceea ce trebuie. Oamenii au reușit să înțeleagă că elevii trebuiau să își facă activitatea de agenți în Patrula de reciclare. Proiectul acesta cu Patrula de reciclare se leagă de toate celelalte proiecte pe ecologie. Patrula de reciclare este un organ al Asociației Române de Reciclare (ROREC). Ei transmit mesajul către noi, către profesori să nu ne limităm doar la a aduna becuri, ci să facem activități educative, creative astfel încât să legăm activitatea de colectare de alte activități ce țin de implicarea în protejarea mediului”, potrivit doamnei director.

Școala gimnazială din Băișoara poate fi dată drept exemplu pentru modul în care o instituție de învățământ din mediul rural a reușit să adopte predarea prin proiecte interdisciplinare, reușind astfel să reducă sau chiar să elimine granițele dintre elevii din mediul rural și cei din mediul urban.

”Am început să lucrăm pe proiecte interdisciplinare. Foarte mult dorim să implicăm copiii în genul de proiecte care să atingă toate materiile. Am început cu cei din clasa a V-a pentru că ei învață după o programă care ne cere să facem această parte integrată. Tot ce ține de științe, de fizică, chimie, matematică, tehnologie, am făcut lecțiile în sala de clasă, apoi le-am reluat pe teren. În limita posibilităților, cu ajutorul părinților, am reușit să integrăm și partea umană: istorie, geografie și română. Am luat copiii și i-am dus spre muzee. Am făcut proiectele în muzeu, li s-a predat materia de la clasă în alt fel și apoi ne-am întors și la informatică am încercat să facem un tot. Toate proiectele am încercat să le legăm de partea de mediu. Am avut proiecte cu temă de educație cetățenească, acolo am avea nevoie de ajutorul voluntarilor care să le explice copiilor legislația și ce se întâmplă dacă se consumă droguri sau etnobotanice. Am ținut foarte mult să facem ceea ce le place copiilor. În Școala Altfel am avut o prezență de aproape 100% la activități pentru că am vrut să le facem pentru ei. Am făcut parteneriate cu alte școli ca să deschidem școala spre urban. Am avut surprinderea să vedem că ai noștri erau mai dezinvolți față de copiii de la școlile din oraș. Noi vorbim mult cu copiii, îi lăsăm să vorbească și le răspundem întrebărilor. Copiii au fost la Biblioteca Octavian Goga, la muzee, la echitație, astfel li se deschide orizonul. Am încercat ca lecțiile teoretice să le facem și pe teren. Am fost cu copiii la Salina Praid, iar pe drum colega de biologie tot timpul le-a pus întrebări din lecție, iar când au venit în clasă și au recapitulat ei au făcut lecția pentru că văzuseră deja ce se întâmplă”, a explicat Narcisa Moncea, profesor de Educație Tehnologică.

O altă direcție importantă urmată și valorificată în școala din Băișoara este cultura și tradiția. În anul centenarului, elevii școlii au ocazia să cunoască îndeaproape povestea eroului local Ion Arion, cel care a fost împușcat în drumul lui spre Alba Iulia, în anul Marii Uniri.

Multe lecții la facem sub formă de proiect. Începem o lucrare și după ce am conturat ce vrem să facem după aceea vedem ce lipim de la fiecare materie. În acest moment realizăm un proiect în colaborare română, istorie, geografie, tehnologie, unde copilul trebuie să citească o carte, o poezie, un articol și trebuie să extragă o idee, să facem o machetă care să ilustreze tema textului. Am format trei grupe a câte trei elevi și am ales un articol despre Ion Arion, un erou al Unirii de la 1918, care este din zonă, din satul Agriș comuna Iara. Copiii au discutat despre articol și reproducem momentul din gară când tânărul dornic să ajungă la Alba Iulia a fost împușcat mortal. El a fost primul erou al Unirii. Toate acestea le reprezentăm printr-o machetă. Toți copiii știu această poveste și e mult mai ușor să rețină. La machetă folosim doar materiale reciclabile. Este o lecție de geografie pentru că elevii vor ști să arate pe harta traseul, vor ști adevărul istoric, vor trebui să țină un jurnal al echipei și vor avea de făcut o prezentare în Power Point în fața unei comisii. Un alt proiect dedicat Unirii vizează poezia lui Goga, poetul Unirii. Un alt proiect în care ne-am înscris, Călătorie în timp, vom face promovare a obiectivelor din zonă. Am ales Cetatea de la Liteni care e foarte aproape de noi, ruinele, legendă locală, documente istorice. Toate aceste informații vor fi cuprinse într-un eseu de două pagini și fotografie”, potrivit doamnei profesor Moncea.

Principalul scop al echipei de profesori de la Școala gimnazială Mircea Luca este să îi pregătească pe elevi pentru viitor, să îi încurajeze să își descopere și să își dezvolte aptitudinile.

”Obiectivul major este să dăm șansa fiecărui copil să fie bun la ceva și să facă ceea ce îi place. Spiru Haret spunea că așa cum este școala astăzi așa va fi țara în viitor. Noi pe copii îi pregătim pentru viitor, dacă predăm doar istorie, sau doar română și nu le legăm nu iese nimic. În școală se pune mare accent pe interdisciplinaritate legată de tradiție și de ecologie. Trebuie să știm că aparținem unui popor și resursele care le avem să le dăm mai departe. Eu am fost aleasă pentru această muncă pe proiecte interdisciplinare între primii 10 profesori din țară, profesor Merito. Proiectele școlii noastre au foat alese dintre 800 de candidați. O echipă te televiziune va face un reportaj ca să devenim Școală Merito. Este foarte important că lucrăm pe tradiții, că avem toate dotările unei școli de la oraș. Este o abordare nouă a ceea ce înseamnă învățământul în mediul rural”, a încheiat doamna profesor Moncea.