În România, numărul accidentelor rutiere produse pe fondul consumului de alcool la volan este la jumătate faţă de media europeană. O contribuţie esenţială la această diferenţă o are faptul că în ţara noastră conducerea sub influenţa alcoolului este interzisă.

Experienţa acumulată la nivel european arată faptul că, în anul 2016, peste 5.000 de vieţi ar fi putut fi salvate dacă şoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influenţa băuturilor alcoolice. Tendinţa la nivel european este de a reduce cât mai mult sau de a duce la zero limita de alcool pentru şoferi, astfel încât traficul să fie mai sigur.

În anul 2017, în România, ponderea accidentelor rutiere grave produse pe fondul consumului de alcool la volan a fost de 6,4% din totalul accidentelor, acestea situându-se la jumătate faţă de media europeană, care este de aproximativ 13% accidente rutiere grave produse pe fondul consumului de alcool la volan din totalul accidentelor grave produse.

Unul dintre factorii care contribuie în mod decisiv la numărul sensibil mai mic de accidente rutiere produse în România pe fondul consumului de alcool, faţă de media europeană, îl constituie toleranţa zero în ceea ce priveşte îmbibaţia alcoolică în sânge a şoferilor.

În ţara noastră, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană având o îmbibaţie alcoolică în sânge de peste 0,8 g/1 este considerată infracţiune. Sub această valoare, fapta constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile.

În ultimii zece ani, la nivel naţional, această pondere a accidentelor rutiere grave produse având ca principală cauză conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a fost relativ constantă.

Comisia Europeană estimează că aproximativ 25% din accidentele mortale produse în Uniunea Europeană au legătură cu conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice şi că cel puţin 5.120 de decese ar fi putut fi împiedicate, în 2016, dacă şoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influenţa băuturilor alcoolice.

Comisia Europeană recomandă o limită legală a concentraţiei de alcool în sânge de maximum 0,5 g/1, mai scăzută (maximum 0,2 g/1) pentru şoferii începători şi pentru cei profesionişti (transport de persoane sau marfă).

În România, alături de Cehia, Ungaria şi Slovacia, nu este reglementată o astfel de limită, conducerea autovehiculelor de către persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice fiind interzisă.

În ultimii zece ani, la nivel european, numărul accidentelor rutiere cauzate de consumul băuturilor alcoolice a scăzut cu 47%. Printre măsurile întreprinse de state pentru reducerea acestor accidente s-au regăsit în principal scăderea limitei legale a concentraţiei de alcool în sânge şi înăsprirea sancţiunilor.

De asemenea, un rol important îl au campaniile preventive care sunt menite să schimbe atitudinea şi comportamentul conducătorilor auto. Acest lucru se poate realiza fie prin creşterea gradului de conştientizare a pericolului conducerii sub influenţa alcoolului, fie prin promovarea unor strategii de evitare a conducerii autovehiculelor după consumul băuturilor alcoolice.

Efectul campaniilor preventive poate fi sporit atunci când acestea sunt sprijinite de acţiuni în stradă care sunt menite să-i descopere pe cei care încalcă regulile de circulaţiei, astfel încât ceilalţi participanţi la trafic să poată circula în siguranţă.

 

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.