Cluj-Napoca este un oraș care s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, însă beneficiile acestei dezvoltări vin la pachet și cu multe dezavantaje cel mai vizibil și deranjant fiind traficul infernal din fiecare zi.

Municipalitatea clujeană încearcă să găsescă soluții pentru rezolvarea problemelor de trafic, însă cele mai multe dintre acestea sunt soluții pe termen lung, timp în care nervii și răbdarea clujenilor sunt puse la grea încercare.

Soluția traficului și schimbarea mentalității

Primarul Emil Boc a declarat în cadrul unei emisiuni la un post local de radio că principala soluție pentru traficul din oraș este schimbarea mentalității clujeanului. Acesta ar trebui să folosească mai puțin mașina personală și mai mult trasnportul în comun.

“Dezvoltarea cu traficul merg mână în mână. Dacă un oraș se dezvoltă automat crește și numărul de mașini. Ceea ce trebuie să învățăm este că trebuie să ne schimbăm. Administrația trebuie să fie cu un pas înaintea vremurilor și să promoveze acele politici ce sunt promovate și în Europa când sunt probleme de trafic. Nu am inventat noi apa caldă cu problemele de trafic. Problema de mentalitate e mai greu de schimbat, respectiv ideea că fiecare dintre noi trebuie să analizăm dacă nu putem face deplasarea cu bicicleta, pe jos sau cu transportul în comun. Trebuie să înțelegem că sunt alte variante de transport. Să folosim doi o mașină”, a declarat Boc.

Măsuri pentru încurajarea folosirii transportului în comun

Atât primarul Emil Boc, cât și city-managerul orașului, Gherghe Șurubaru, au evidențiat faptul că administrația locală caută soluții pentru ca transportul în comun să fie o alternativă foarte bună la mașina personală. Astfel se lucrează la amenajarea unor benzi dedicate pentru transportul în comun și se fac investiții pentru achiziționarea de mijloace de transport.

„Autoritatea locală face tot ceea ce este cu putință, să sprijinim transportul în comun prin achiziționare a încă 50 de autobuze, tramvaie, autobuze electrice, vom lua și un împrumut de la BEC pentru a achiziționa alte autobuze, lucrăm la implementarea benzilor dedicate pentru transportul în comun, acestea se vor realiza, se fac analizele de trafic pentru a vedea implicațiile asupra traficului. Podul Traian are implicații pentru transportul în comun, astfel că noi trebuie să facem simulările de trafic ca și cum acesta ar fi finalizat. Aceste benzi dedicate de implementează”, a declarat Emil Boc.

Pe Bulevardul 21 Decembrie pe tronsonul dintre Cuza Vodă și Regele Ferdinand, respectiv de la Melody la Prefectură se va institui o bandă dedicată transportului în comun, realizată prin îngustarea trotuarului de pe partea dreaptă. Traficul se va desfășura astfel tot pe trei benzi.

„Sunt câteva benzi dedicate care funcționează, avem în lucru banda de la Cuza Voda la Regele Ferdinand, în dreptul magazinului Sora. Se studiază și alte zone unde putem să amenajăm bande dedicate pentru transportul în comun. Utilizarea bicicletei ar fi încă un aspect care îl avem în vedere pentru pachetul de măsuri privind ameliorarea traficului din municipiu. Avem acele piste construite pe fonduri europene și deja ne gândim cum putem să continuăm construcția de piste, chiar dacă va fi din bugetul propriu al Consiliului local.”, a menționat și Șurubaru.

Parkinguri la intrările în municipiu

O soluție propusă de clujeni și agreată de municipalitatea este constuirea unor parkinguri la intrările în municipiu astfel încât cei care doresc pot să își lase masina în parcare, iar prin oraș să folosească mijloacele de transport în comun.

“Limitarea accesului în oraș este imposibilă, nu putem interzice numănui să intre cu mașina în oraș. Parkingurile la intrarea în municipiu sunt un lucru pe care îl dorim acest proiect fiind demarat. În acest moment căutăm locuri la intrarea în oraș pentru amenajarea parkingurilor. De asemenea, am început discuții cu câteva supermarketuri situate la intrările în oraș să intrăm într-o posibilă colaborare pentru a construi parkinguri subterane, sub platformele pe care aceștia le dețin. Sperăm ca astfel să putem construi parkinguri subterane sau supraterane pentru ca cetățenii care doresc să poată să își lase mașina la intrare în oraș și să vină cu transportul în comun”, a declarat Șurubaru

Poliția locală, depășită se situație

Ghoerghe Șurubaru a recunoscut că Poliția Locală nu are suficient personal pentru a supraveghea traficul și pentru a amenda șoferii care parchează în loc nepermis, în special când prin aceste parcări se blochează o bandă de circulație.

“Diferența față de anul trecut când aceste blocaje se datorau marilor lucrări care se desfășurau în municipiu, de data această nu mai aveam lucrări atât de ample. Tot ce putem face este ca Primăria și Poliția Rutieră să suplimenteze efectivele pentru fluidizarea circulației. În acest moment Poliția Locală nu are personal suficient pentru a se ocupa doar de trafic. A fost demarată o acțiune pentru ocuparea a 50 de posturi pentru structura rutieră din cadrul Poliției Locale. Poliția Locală iese în teren, aplică seancțiuni, dar este imposibil să gestionăm întreaga situație”, a declarat Șurubaru.

Soluțiile pe termen lung

Poate cea mai importantă investiție ce ar urma să fie făcută în materie de infrastructură este Centura Metropolitană, aceasta fiind inclusă în Masterplanul de Transport.

„Pe termen lung, soluția este demararea unor proiecte de infrastructură. Am reușit să cuprindem Centura Metropolitană în Masterplanul de Transport. Așteptăm de la Compania Națională de profil să înceapă lucrările în sensul proiectării, acesta fiind un pas important pentru decongestionarea traficului. Am început pregătirile și se lucrează la studiul de fezabilitate pentru pasajul suprateran de cale ferată pe Tăietura Turcului, să decongestionăm o zonă grea ce crează multe probleme de trafic. Lucrăm și la scară mică și la scară mare. Avem în pregătire un pasaj pentru Mărăști, să nu mai treacă toată lumea prin Piața Mărăști, un pasaj suprateran. De asemenea avem în plan realizarea a cinci noi parkinguri ce vor intra în ședința de consiliu local de săptmâna viitoare”, a declarat Emil Boc.

Prefectul a organizat o ședința pe tema traficului

Deoarece în ultima perioadă au fost tot mai multe sesizări ale cetăţenilor cu privire la traficul extrem de aglomerat din Cluj-Napoca, în special în intervalele orare în care părinţii îşi lasă şi îşi iau copiii de la gradiniţe şi şcoli, prefectul a decis organizarea unei întâlniri de lucru cu toţi factorii implicaţi. Astfel, au fost invitaţi reprezentanţi din cadrul Inspectoratului de Poliţie Cluj, DAPPD din Consiliul Judetean Cluj, Serviciului pentru Siguranţa Circulaţiei Cluj-Napoca, Sucursalei Regionale CFR, DRDP Cluj, CTP Cluj-Napoca şi ai primariilor din Feleacu, Apahida, Baciu, Floreşti şi Gilău. După o scurtă prezentare a situaţiei de fapt s-a concluzionat că până când proiectele centurilor de ocolire ale municipiului vor fi finalizate, trebuie să luate urgent câteva măsuri care parţial ar putea fluidiza traficul în zonele cu probleme. Măsurile care urmează să fie implementate la nivelul municipiului Cluj-Napoca sunt semaforizarea trecerilor de pietoni de pe bdul Dorobanţilor şi din Piaţa Cipariu, actualizarea semaforizării inteligente (unda verde) de pe arterele principale, haşurarea unor intersecţii aglomerate (zona Melody, intersecţia str Bariţiu cu str Gh Doja). Totodată, se vor efectua lucrări de refacere a podului de intrare in Cluj-Napoca dinpre Baciu, pod pentru care DRDP Cluj are deja expertiza tehnică finalizată, iar în Baciu şi Gilău urmează să fie montate semafoare cu temporizare pentru pietoni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here